Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den skillnad som jag ser mellan glesbyggd och städer är just att i städer finns iaf möjligheten att åka kollektivt, medans i glesbyggder är busshållplatserna få, långt ifrån varandra, och har urusla tider för 95% av alla som jobbar "normala" tider.
Närmsta busshållplats från mig är, vad jag vet, nästan 5km bort. Visst går det gå den sträckan men... Inget man gärna gör i -20 och snö, eller +40c i solen för den delen, eller i pissregn :roll: Hade det varit max 1km så hade det väl gått ann, om vi bortser från alla andra nackdelar med kollektiv trafik här.
Användarvisningsbild
av V9097
NilsO skrev:Om man nu för resonemangets skull accepterar idén att det borde köras mindre bil, så är det alla vi som bor i större städer, i mindre städer och i tätorter utanför städerna som måste göra det.

För de som verkligen bor på landet, i glesbygd, är nämligen så få (relativt sett) att deras bidrag till miljöpåverkan, energiförbrukning – och bilrelaterade skatteintäkter – är försumbara.
Jag vänder hellre på det och säger att bilåkande för nöjes skull är en försumbar företeelse. Oavsett landsbygd eller stad så kör man bil för att få ihop vardagen. Ökade skatter är alltså till för att dra in mer pengar till staten, inte för att minska bilåkandet.

Jag tycker de svenska politikerna är helt fel ute som jagar bilismen med blåslampa. Bilen är väl alldeles underbar? Den skänker glädje, flexibilitet och effektivitet. Var är visionärerna? Vi ska väl kunna lösa detta genom förbättrad teknik, inte genom ökade skatter? Låt oss invänta EUs nya regler för hur vi mäter utsläpp och effekterna av det, och låt oss se vad som kommer på naturlig väg genom normala marknadskrafter. Vi ser ett enormt ökande utbud av elbilar och elhybrider kommande 3 år. Låt dessa komma ut på marknaden innan vi börjar suga ut bilisterna på ännu mer pengar.
Bor man i villa i Mälardalen och söderut kan man vara i stort sett självförsörjande på el till en elbil genom att montera solceller på taket på sitt hus eller garage. Ge lite extra ROT-avdrag för installation av solceller och laddstolpar till villaägare, företag och bostadsrättsföreningar. Istället blir det bara fler avstängda gator, höjd trängselskatt, höjd fordonsskatt, höjd bränsleskatt osv.
av andersuw
V9097 skrev:Jag vänder hellre på det och säger att bilåkande för nöjes skull är en försumbar företeelse. Oavsett landsbygd eller stad så kör man bil för att få ihop vardagen. Ökade skatter är alltså till för att dra in mer pengar till staten, inte för att minska bilåkandet.
Falskt motsatspar. Det är förstås både och.
V9097 skrev:Jag tycker de svenska politikerna är helt fel ute som jagar bilismen med blåslampa. Bilen är väl alldeles underbar? Den skänker glädje, flexibilitet och effektivitet. Var är visionärerna? Vi ska väl kunna lösa detta genom förbättrad teknik, inte genom ökade skatter? Låt oss invänta EUs nya regler för hur vi mäter utsläpp och effekterna av det, och låt oss se vad som kommer på naturlig väg genom normala marknadskrafter. Vi ser ett enormt ökande utbud av elbilar och elhybrider kommande 3 år. Låt dessa komma ut på marknaden innan vi börjar suga ut bilisterna på ännu mer pengar.
De kommer inte ens ut på marknaden om det inte finns starka incitament via skatter och subventioner att välja sådana bilar. Man skall heller inte inbilla sig att den press som finns på biltillverkarna att minska förbrukningen skulle funnits där om det inte fanns regler om att tillverkarna är skyldiga att hålla sig till vissa genomsnittliga och gradvis sjunkande CO2-värden.
V9097 skrev:Bor man i villa i Mälardalen och söderut kan man vara i stort sett självförsörjande på el till en elbil genom att montera solceller på taket på sitt hus eller garage. Ge lite extra ROT-avdrag för installation av solceller och laddstolpar till villaägare, företag och bostadsrättsföreningar. Istället blir det bara fler avstängda gator, höjd trängselskatt, höjd fordonsskatt, höjd bränsleskatt osv.
Skatteavdrag och subventioner finns redan för montering av solceller för egen konsumtion.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Varför inte istället se samhällsnyttan med bilen? Nu verkar statsmakten istället se bil och transportsektorn som ett gissel vilket det i stort inte är. De positiva effekterna av privatbilismen är astronomiska, i kronor gäller dessa tal även till statskassan, och man vill ha ännu mera...
Leder väl till att ännu fler kör avställda bilar vilket inte är ovanligt även nu.

Mike
av andersuw
Så vitt jag kan se inser statsmakten att bilen har vissa fördelar. Annars borde den i logikens namn vara förbjuden. Nu medför bilar som bekant inte bara fördelar utan också en del nackdelar och kostnader. Det gör det befogat med vissa skatter för att begränsa nackdelarna och täcka kostnaderna. I jämförelse med flera andra länder i vårt närområde är dessa skatter ungefärligen likvärdiga eller lägre. Kolla exempelvis på vad det kostar att köpa en ny bil i Danmark.
av rid54
Det sägs att "droppen urholkar stenen, inte genom sin tyngd, utan genom att ständigt falla". Så är det nog också med ekonomiska incitament; man kan inte med ett enda drag lösa en problemsituation, men med ekonomiska styrningar åt ett visst håll når man effekter på sikt. Problemet är att man måste definiera problemet på rätt sätt innan man kan lösa det. Problemet i sig, är inte att folk köper tunga och törstiga bilar, problemet är att man kör dem mycket, så att det går åt mer bränsle (ofta fossilt) än vad som kanske är nödvändigt. Det är bränsleåtgången (som leder till CO2-utsläpp) som är problemet, så gå då på bränsleförbrukningen direkt! Bränsleförbrukningen kan faktiskt förare/ägare styra över själv, i och med att man kan välja körstil (ecodriving är inte nåt som står ut som körstil, kan man säga..., snarare idiot driving) och man kan - i vissa fall - välja att köra eller inte köra. De gånger man faktiskt kör sin bil, kanske man har stor nytta av att ha en större vagn och denna idioti att styra med fasta skatter gör ju att incitamentet flyttar från att vara försiktig med körningen och spara på dropparna, till att vara försiktig med att köpa ny bil. Det är inte så smart... Personligen tycker jag detta är symptomatiskt för våra politiker, att man inte går till botten med sina analyser. Det är som att för säkerhets skull ta bort hela tjocktarmen i mening att förebygga problem med blindtarmen. Oprofessionellt. Problemet vi står inför är att det bränns för mycket fossila bränslen - gör då något så att den förbrukningen sjunker, typ att stödja icke-fossila bränslen, stimulera snål körning mm liknande. Detta skulle delvisk kunna göras direkt, med befintlig fordonspark och därmed få snabbt genomslag. Att tänka ut ett superkomplicerat skattesystem för nya bilar är inte den mest effektiva lösningen, tycker jag.
av andersuw
Som du redan vet tycker jag att det borde finnas effektivare lösningar än en fordonsskatt av det slag vi har eller enligt förslaget får. Å andra sidan är det ju inte så att staten sitter med armarna i kors när det gäller åtgärder av det slag som behövs. Utan skattebefrielse eller skattereduktion på icke-fossila bränslen skulle det ju inte tillverkas eller säljas några sådana. Sedan kanske man kan tycka att staten borde göra än mer för att skynda på utvecklingen mot exempelvis alltmer icke-fossil diesel och den icke-fossila bensin vi i huvudsak ännu saknar.
av valln
taxi skrev: ...
Kan man tänka sig att det blir fler avställda bilar i trafiken? Frun skulle lätt komma undan med det, då jobbresorna inte går i närheten av någon tätort...
Tyvärr är du en intressant aspekt på spåret att (för) dyra fasta kostnader kommer att göra folk kreativa på ett negativt sätt, ex. via bilmålvakter. Lex Malmö.
Malmös kreativitet är nog tyvärr något som sprids längre norrut.
av andersuw
Det där problemet är ju ytterligare ett bra skäl för att helt skrota fordonsskatten och ersätta den med lite ytterligare energiskatt samt punktskatt/punktsubvention vid nybilsköp.
Användarvisningsbild
av joel80
Problemet med bil målvakter håller nästan på att helt suddas ut efter att lagen ändras och bilarna får tas i beslag och säljas för att få in pengar för skulderna. Plockas in väldigt många sånna bilar nu så jag kan tänka mig att viljan att använda målvakter avtar rätt fort.

När det gäller styrande skatter så är det behövligt att styra den inte så priskänsliga nybilsförsäljning mot mer miljövänliga bilar som också är billigare i drift. Andrahands och trwdjehandsmarknaden kan sukta efter låg förbrukning och elbilar utan att kunna köpa om de som köper nya bilar skiter i att det kostar lite extra i soppa eller så. Den här extra skatten första tre åren är perfekt för att styra nybilsförsäljning mot bilar med lägre förbrukning eller eldrift, och jag tror att andrahandsmarknaden kommer glädjas åt det om 3-4 år och framåt.

Det sämsta med förslaget är att det är lite väl låg premie för elbilar.. Den borde ha legat på 60-70k första åren för att sen kunna avta lite i och med att marknaden växer. Systemet ska vara självförsörjande, men som det är nu kommer staten första åren ett dra in miljarder på det.. Synd att dom inte vågar fullt ut, så vi kan se en lika snabb boom som Norge.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]