Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Exyzäta skrev:Hur man än vänder och vrider på försäljningssiffrorna eller lutningen på bakluckan kvarstår det faktum att Golf är nerpetad från tronen som den som säljer bäst. Köparna talar sitt tydliga språk i detta fallet.
I januari-februari 2017 nyregistrerades 3301 S/V90 inkl. CC och 2827 Golf. I januari-februari 2016 nyregistrerades 4136 V/XC70 och 2587 Golf. Trots att Volvo introducerat en ny modell som normalt sett borde sälja bättre än en utgående, trots att totalmarknaden växt och trots att siffrorna för den nya bilen även inkluderar sedanmodellen är man alltså ännu inte ens ikapp det marknadsläge man hade med gamla V/XC70.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Här säger vd:n att han är ganska övertygad att vi har Sveriges mest sålda bil. Men det gäller ju inte 2016, dom hade hoppats på det men det gick inte, trots att dom fick till en sammanslagning med V70-V90 som samma bil i statistiken som enligt mig är fusk, dom ska redovisas var för sig. Man slog ju t.ex aldrig ihop V50-V60 som samma bil i statistiken. De hade för höga förväntningar på bilen & underskattade marknaden helt enkelt.

http://teknikensvarld.se/upplev-volvo-v ... nd-263149/

Som någon nämt tidigare i tråden kan en del av orsakerna vara att fler än beräknat valt XC60 eller någon annan Volvo där man får mer välutrustad bil med awd automat och mer extrautrustning för pengarna och hellre tagit det än t.ex en ny modern lågspecad V90 D4 med manuell låda & tygklädsel.

Återstår och se om Volvo kan ändra sig och nå ut till en lika bred målgrupp med V90 som V70 gjorde vilket inte är helt säkert att dom gör, iaf inte hittills vilket är anmärkningsvärt då dom har en helt ny modell.

S90 har ju lyckats bra, den säljer ju mer om man jämför med 2016 års modell av S80.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av dissonans
andersuw skrev:
dissonans skrev:Jag har fortfarande inte på något sätt sagt att det är fel på dina siffror, vet inte varför du tycker det :)
Vad du sa var en invändning mot mitt inlägg här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1154450

Vad jag där sa stödde sig i sin tur indirekt på den jämförelse mellan december 2016 och december 2015 som jag tidigare gjort här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1154291
Du tolkar mitt "D3orna började levereras sent i höstas, därför har de inte heller räknats in i statistiken förrän nu. " som nununu. Jag menar precis som du siffror vi diskuterar i den här tråden. Jag ska hädanefter vara övertydlig för att undvika dylika missförstånd. Läser man min mening inser man att jag är medveten om att de började levereras i höstas och därmed ingår i statistiken...

Ofrånkomligen är det så att eftersom de billigare motorerna inte började levereras förrän på senhösten så blir jämförelsen mot V70 Classic skev. Den biten återstår att kommentera.
av andersuw
Nej det är inte någon sådan misstolkning från min sida som gör att vi har svårt att förstå varandra. Jag tolkade helt enkelt, på i mitt tycke rimliga grunder, vad du sade här som en invändning mot det resonemang jag förde här. Det jag sedan försökte klargöra var bara att den invändningen inte håller eftersom S/V90 fortsatte att sälja sämre än V/XC70 gjort även vid en tidpunkt då D3 börjat levereras, såsom december 2016.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Ja jag såg det. Fixat nu.
av dissonans
Din invändning mot mitt inlägg var "
I den statistik vi nu använder som exempel finns D3 med."
Jag sa att jag inte påstått motsatsen (att den inte var med). Nu säger du att det inte var det du menade. Då förstår jag inte riktigt vad du tolkat och vad vi uppenbarligen missförstår varandra om.

Jag tycker fortfarande inte det är konstigt att första årsmodellen av s/v90 (och senaste månaden också v90cc) levererats i lägre antal än S80/V70/XC70 Classic. Dels tillgängliga motoralternativen och dels mtp att 90-serien slagits med storsäljande XC60 Classic.
Nu har jag inte undersökt det själv, men hur ser siffrorna ut om man jämför med december 2014 istället? Då var det iofs hårda Business edition erbjudande på 70/80-serien men inte lika bra som Classic..
av andersuw
Nej du har inte påstått motsatsen (att den inte var med) och jag har heller inte hävdat att du gjort det. Vad jag försökt och fortfarande försöker förklara är bara att ditt sannolikt helt korrekta påstående att D3 inte började levereras förrän under senare delen av hösten 2016 och därför inte fanns med i statistiken förrän då inte utgör någon bärande invändning mot det resonemang jag förde i det inlägg du först svarade på. Vi är ju överens om att D3 fanns med i statistiken från december och den visar fortfarande klart sämre siffror för S/V90 än för V/XC70.

I december 2014 nyregistrerades 2730 V/XC70, vilket fortfarande är mer än dubbelt så mycket som för S/V90 i december 2016. Och vad beträffar billigare motoralternativ är det ju bara T4 som saknas, vilket, med tanke på den mycket ringa andelen bensinbilar både före och efter modellskiftet (mindre än 10 procent) bara torde ha marginell betydelse. Vad som däremot sannolikt inverkat negativt på siffrorna fram till de sista månaderna är frånvaron av CC-varianten. Även i februari 2017 släpade dock siffrorna för S/V90 fortfarande efter dem för V/XC70 ett år tidigare, vilket är rätt anmärkningsvärt med tanke på att det handlar om en ny modell jämfört med en utgående, som dessutom säljs med nedpressat pris på en expanderande marknad och där siffrorna blåses upp av att vi tvingas klumpa ihop resultatet för S90 med det för V90.

Apropå XC60 så visst, den säljer bra. Men vad vet vi egentligen om vilka andra bilar den drar kunder ifrån eller om skälen till att den gör det? Kan det t.ex. vara så att vissa nu föredrar att köpa XC60 istället för V90 eftersom V90, i motsats till V/XC70, ändå inte ger dem några större fördelar ifråga om lastkapacitet?
av Mwi
andersuw skrev: säkert tittade Volvo på flera olika alternativ. Problemet är bara att de valde ett dåligt.
Din åsikt tydliggör varför Aftonbladets undersökning är oanvändbar för Volvo jämfört med deras egna undersökningar inom "rätt" målgrupp.
I Aftonbladets undersökning får vi reda vad deras läsare tycker, men inte vad Volvos målgrupp tycker, du talar om vad du tycker men tror du Volvo kan växa eller överleva med en kund som dig? Enligt din signatur så har du en V70 från 2002 och en från 2015, det blir inte mycket tillväxt eller förtjänst när kunden inte köper bil oftare :D
Själv byter jag inte bil privat speciellt ofta heller, och jag håller med dig om bakluckans lutning även delningen av baksätet och att det inte blir en planlastyta ner man fäller bakre ryggstödet och som hundägare så tar hundburen halva lastutrymmet och för mina semesterbehov är redan V70:n trång så en V90 skulle inte funka. Men både du och jag byter bil för sällan för att Volvo kan ta hänsyn till våra åsikter, och jag tycker faktiskt att Volvo's design verkar funka om man vill hitta nya kunder och växa, och siffrorna visar att det går bra med den nya V90:n hade bara produktionskapaciteten hängt med så hade det levererats ännu fler nya Volvo. Själv är jag sugen på den nya E-klass kombi nästa gång det är dags att byta bil, där får man rejält lastutrymme och motoralternativ med fler än fyracylindrar (D)
av dissonans
Nästan hundratusen extra för motsvarande V90 jämfört med V70 Classic kan nog också spela in.

Sen anser jag att man aldrig bör köpa första årsmodellen av en bilmodell, särskilt inte om det dessutom är på en i princip helt ny plattform.

När februarisiffrorna kommer får vi jämföra 2015, 2016 och 2017..CC lär göra stor skillnad tror jag. Precis som jag sagt tidigare tror jag T4 kommer ta avsevärt större marknadsandel än V70 T4.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13
Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge