Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1147821
lennarte skrev:
andersuw skrev:Det står dig förstås fullkomligt fritt att åka omkring i en bil med föråldrad teknik
Vad då föråldrad teknik, det finns väl inget som är "nytt under solen"?
Jodå, det finns det. All teknik har ju en gång varit ny under solen. Men nu var det ju inte det som var frågan utan vad som är nytt i dagens Volvobilar i jämförelse med de tekniskt föråldrade bilar som du och Lucif3r kör omkring med. Där missade du tydligen den radda med exempel som jag levererade här.
#1147834
andersuw skrev:Jodå, det finns det. All teknik har ju en gång varit ny under solen
Jo det är ju sant, men det behöver inte betyda att det är "alldeles" nytt. Saker som lanseras som nya i bilar har funnits ett tag på andra sällen (oftast).
andersuw skrev:frågan utan vad som är nytt i jämförelse med de tekniskt föråldrade bilar som du och Lucif3er kör omkring med. Där missade du tydligen den radda med exempel som jag levererade här.
Jag missade inte, där var inget som jag inte skulle klara mig utan. Ett exempel, Frugan har en 17 år nyare bil, en Passat 1,8T Highline, det den har som inte jag har i min Volvo är automatiskt inställbara strålkastare, och så har hon ECC, jag har bara AC. Dessutom har jag taklucka (öppnades någon gång första året) och dimljus (används mer), men jag har bättre halvljus (fast det inte är 100 bra). Dessutom 10 hk mer, fast hon har turbo. Jo, hon har krockkudde också, som jag får "fixa med" varje vår när lampan tänds. Brukar vara lagom till besiktningen (fukt i golvet efter vintern)
#1147858
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Nästan inget av det du listade är jag öht. ens intresserad av, så plockar bort dom från citatet.
Eftersom frågan inte gäller vad du personligen är intresserad av utan ditt påstående om att det mesta av den moderna tekniken i dagens bilar enkelt kan eftermonteras i gårdagens var det förstås omotiverat att plocka bort dem.
Jag vidhåller att det är relativt enkelt. Inget en svensom med 2 högertummar varav ena i röven kan göra, givetvis, men för någon som är tekniskt lagd är det inga större svårigheter.
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Antisladd skulle inte vara några större problem att snickra ihop, bara man får tag i lämpliga delar.
Bara? :shock: :roll:
ja, bara. Allt som behövs finns i mängder på närmaste skrot, där antisladden uppenbarligen inte hjälp ett skit :wink:
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Rattknappar är inte heller några svårigheter, och det är väldigt många som gjort det med olika lösningar. Den mest populära lösningen är väl dock att montera en P2-ratt med knappar orginal.
Att montera en ratt med knappar går förstås. Att montera en ratt med fungerande knappar är ju en lite annan sak. :roll:
Eh, nej... Knapparna är inget annat än just knappar, med PCB och ett gäng kablar. Bara koppla in kablarna till det man vill... Det är nästan så den där svenson jag nämnde tidigare skulle klara av....
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:El-infällbara backspeglar är inte heller några större problem, det finns det flera stycken som gjort redan.
Värmeslingor för vindrutor finns även det att tillgå, det går t om beställa rutor med slingor inbyggda, precis som på bilar med det orginal. Kostar en slant givetvis, men det gör ju en nyare bil också ;)
.....
Regnsensor är inga problem, och skulle inte kosta många kronor heller. Men även det är en sak jag personligen inte ser någon vits med, så jäkla jobbigt är det inte att pilla på en spak :roll:
Ventilerad klädsel är ej heller det några större problem. Är det bara själva klädseln du vill ska 'andas' så är det bara att byta klädseln. Vill man ha fläkt/riktig ventilation så finns det tusen olika sätt att lösa det på, jag kan komma på 4 olika på rak arm så här 05:42 på morgonen.
Mycket snack och lite ull. Kan du ge oss länkar med exempel på att allt detta faktiskt lät sig göras och lät sig göras med enkla medel, utan särskilt mycket efterforskningar, arbete eller materialkostnader?
Inte tusan tänker jag sitta här och leta reda på allt material jag stött på under åren. Är du intresserad så är det väl bara att du söker själv :???:
Du verkar tro att det mesta styrs av magi, när det i verkligheten är typ 2-3kablar(infällbara speglar t ex, eller värmeslingor) som behöver kopplas... Oj, vad svårt................................
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Men som svar på den faktiska frågan "om jag har monterat X", så är svaret givetvis Nej. Jag är bara en person, och det allra mesta av det du nämnde är inget jag ens vill ha(än mindre slösa pengar på), resten känns meningslöst(elvindruta=kommer aldrig ha användning för det, elinfällda speglar=samma där, rattknappar=ingen användning för faktiskt, antisladd=finns säkert folk som vill ha det, inte jag dock.) med ett fåtal undantag som faktiskt kan vara nått att tänka på....
Som sagt: Vad saken gällde var inte vad du personligen finner intressant att ha utan ditt påstående om att det med enkla medel är möjligt att eftermonera det mesta av dagens moderna bilteknik i gårdagens bilar. Vad andra redan vet och vad du också rimligen borde veta är att sanningen i många fall är raka motsatsen. I själva verket kan du ofta inte eftermontera ens i den bilmodell grejerna är avsedda för utan måste se till att saker och ting finns där från fabrik om du vill ha dem.
Så, först frågar du om jag provat monterat X, sen helt plötsligt gäller inte mitt personliga intresse när jag förklarar varför jag INTE har monterat X, även om det är fullt genomförbart utan större mankemang? O...k.......
andersuw skrev: Som jag redan visat finns det heller inga tecken på att genomdatoriserade bilar som P2-serien åldras fortfarande än den föregångare du själv kör omkring med. De uppgraderingsmöjligheter som trots allt dykt upp har visat sig vara väl så goda för P2-orna som för generationen närmast före.

Det står dig förstås fullkomligt fritt att åka omkring i en bil med föråldrad teknik. Försök bara inte intala oss andra att dessa gamla bilar har en massa fördelar som de faktiskt inte kan uppvisa.
En P2a är inget jag räknar som en "genomdatoriserad" bil... Dom har ett fruktansvärt enkelt CAN-BUS system som inte ens går att jämnföra med dagens system....

Slutligen, hur kan min bil ha föråldrat teknik när tekniken inte ens finns i bilen :wink:
Men ska vi vara sånna så har jag ju faktiskt en färddator/bildator som kan visa fasen så mycket mer info än vad din P2a någonsin kommer kunna göra :wink: Och det utan att gå via det slöa CAN-BUS-nätverket, som min bil visserligen saknar(och som samtidigt gör det betydligt enklare), men som gör uppdateringsfrekvensen ungefär 10ggr snabbare, och ej heller behöer koppla in sig på nätverket varje gång bilen startar.
av rid54
#1147864
Det verkar finnas en del skiljaktiga åsikter om det ena och det andra här... Jag vill nog mest belysa, att det är rätt svårt att få tag i en bil som bara är en bil, liksom. Om man har uppfattningen att alla de moderniteter som finns i de flesta nutida bilar är NÖDVÄNDIGA, så tycker man såklart att de som inte är så förtjusta i just dessa finesser är konstiga. Men det är nog så att det finns en mängd olika uppfattningar om "nymodigheterna" också. Tyvärr finns inte motsvarande valfrihet för konsumenten när det gäller nybilsutbudet (med få undantag, typ Morgan och Lada Niva :D ). Men vi får väl liksom samexistera på vägarna ändå...
#1147866
lennarte skrev:Jag missade inte, där var inget som jag inte skulle klara mig utan. Ett exempel, Frugan har en 17 år nyare bil, en Passat 1,8T Highline, det den har som inte jag har i min Volvo är automatiskt inställbara strålkastare, och så har hon ECC, jag har bara AC. Dessutom har jag taklucka (öppnades någon gång första året) och dimljus (används mer), men jag har bättre halvljus (fast det inte är 100 bra). Dessutom 10 hk mer, fast hon har turbo. Jo, hon har krockkudde också, som jag får "fixa med" varje vår när lampan tänds. Brukar vara lagom till besiktningen (fukt i golvet efter vintern)
Vad både du och Lucif3r missat är uppenbarligen att det inte handlar om vad ni personligen anser att ni klarar er utan. Det är ett objektivt faktum är att era bilar är tekniskt föråldrade i jämförelse med dagens Volvobilar liksom att detta, i motsats till vad Lucif3r påstod, i många fall svårligen låter sig korrigeras med hjälp av uppgradering i efterhand. Vari skillnaden mellan era bilar och en modern bil består exemplifieras av den lista i svaret till Lucif3r som jag länkade till. Trots att den listan är långtifrån fullständig består den, som du ser, inte bara av någon enstaka punkt utan av många punkter. För många av punkterna gäller också att ingen av oss kan förutse om och när vi kommer att behöva dem. Det gäller exempelvis sådant som antisladdsystem, aktiva nackskydd (WHIPS), krockgardin, City Safety, kollisionsvarning, autobroms och Volvo on Call.
#1147888
Vad är det för fel på lugn körning, hålla avstånd, dubbdäck och se sig för. Den absolut störta säkerhetsrisken idag är varken äldre bilar utan antisladd eller autobtoms utan den ständigt närvarande mobiltelefonen. Den yngre generationen Idag får nog tacka oss äldre för att vi många gånger "kör för dom också". För säkrare trafik, förbjud nallen totalt i bilar!!!!
#1147900
Lucif3r skrev:Jag vidhåller att det är relativt enkelt. Inget en svensom med 2 högertummar varav ena i röven kan göra, givetvis, men för någon som är tekniskt lagd är det inga större svårigheter.
Det är ju rätt ointressant vad du vidhåller. Det intressanta är vad du kan belägga och där är resultatet så här långt obefintligt.
Lucif3r skrev:ja, bara. Allt som behövs finns i mängder på närmaste skrot, där antisladden uppenbarligen inte hjälp ett skit :wink:
Uppenbarligen tror du att bara för att antisladdsystemets delar kan påträffas på skroten i exempelvis en P2:a så kan de monteras och fås att fungera i en V70 -97. Uppenbarligen tror du också att frågan om huruvida antisladdsystemet någon gång varit till nytt kan avgöras med utgångspunkt från om bilen finns på skroten eller inte. Båda dessa missförstånd säger det mesta om din brist på såväl tekniska som andra insikter.
andersuw skrev:Eh, nej... Knapparna är inget annat än just knappar, med PCB och ett gäng kablar. Bara koppla in kablarna till det man vill... Det är nästan så den där svenson jag nämnde tidigare skulle klara av....
Ytterligare ett indicium på samma sak. Kan du länka mig till ett enda exempel på att någon monterat rattknappar i en 850/x70 och fått dem att fungera på samma sätt som i en P2:a? Jag påstår ingalunda att det är omöjligt men bara en fråga om att "koppla in kablarna" är det sannerligen inte.
Lucif3r skrev:Inte tusan tänker jag sitta här och leta reda på allt material jag stött på under åren. Är du intresserad så är det väl bara att du söker själv :???:
Jag testade om du kunde leverera belägg för dina påståenden. Svaret är uppenbarligen nej. Tack för den bekräftelsen.
Lucif3r skrev:Du verkar tro att det mesta styrs av magi, när det i verkligheten är typ 2-3kablar(infällbara speglar t ex, eller värmeslingor) som behöver kopplas... Oj, vad svårt................................
Tron på magi tillhandahåller du i rikt mått alldeles egen hand. Vad jag för egen del tror mig veta är att backspeglar avsedda för exempelvis en P2:a inte passar särskilt bra på en 850/x70, att det inte finns vindrutor med värmeslingor att köpa till en 850/x70 och att det inte är ett enkelt jobb att förse en vindruta för en 850/x70 med sådana slingor i efterhand.
Lucif3r skrev:Så, först frågar du om jag provat monterat X, sen helt plötsligt gäller inte mitt personliga intresse när jag förklarar varför jag INTE har monterat X, även om det är fullt genomförbart utan större mankemang? O...k.......
Jag frågade för att ta reda på om du hade någon praktisk erfarenhet av det du talade om. Svaret visar sig vara nej. Tack för den bekräftelsen.
Lucif3r skrev:En P2a är inget jag räknar som en "genomdatoriserad" bil... Dom har ett fruktansvärt enkelt CAN-BUS system som inte ens går att jämnföra med dagens system....
Vad du personligen räknar som en genomdatoriserad bil är förstås helt ointressant med tanke på att du uppenbarligen inte vet vad du talar om. CAN-nätet i en P2:a är i grunden precis detsamma som i senare generationer av Volvobilar. Och det är uppenbarligen tillräckligt komplicerat för att du inte skall begripa dig på det. Min V70 -02 har 18 styrenheter på CAN-nätet och min V70 -15 har 23. Ingen avgörande skillnad i det hänseendet. Vad beträffar hastigheten kommunicerar båda bilarna med samma hastighet på låghastighetsdelen av CAN-nätet (125 kbps). På höghastighetsdelen har man ökat från 250 kbps i MY -02 till 500 kbps i MY -15. Ingen avgörande skillnad där heller. Om man däremot går tillbaka till din V70 -97 så finns där inget datornät överhuvudtaget. Det är en avgörande skillnad.
Lucif3r skrev:Slutligen, hur kan min bil ha föråldrat teknik när tekniken inte ens finns i bilen :wink:
Din bil är tekniskt föråldrad just genom att mycket av den teknik som finns i en modern bil inte finns där.
Lucif3r skrev:Men ska vi vara sånna så har jag ju faktiskt en färddator/bildator som kan visa fasen så mycket mer info än vad din P2a någonsin kommer kunna göra :wink:
Skitsnack. Det Arduinojox du med mycken möda och stort besvär lyckats tota ihop klarar förstås bara en bråkdel av det min P2:a kan visa av sig själv eller via en ELM327-kopia och en smartphoneapp som låter sig installeras på nolltid och bara kostar ett par hundralappar. Att döma av det du berättat i din garagetråd verkar du ju ha ägnat något halvår åt det hela. Så mycket jobb för så lite utbyte. :roll:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 80#p995422

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1030611

P.S. Om det nu var laddtrycket du ville kunna se hade det kanske varit enklare att klämma dit kombiinstrumentet från en tidig 850. Min 855 T5 -94 hade laddtrycksmätare. ;-)
Lucif3r skrev:Och det utan att gå via det slöa CAN-BUS-nätverket, som min bil visserligen saknar(och som samtidigt gör det betydligt enklare), men som gör uppdateringsfrekvensen ungefär 10ggr snabbare, och ej heller behöer koppla in sig på nätverket varje gång bilen startar.
CAN-nätet är snabbare än det behöver vara för de anspråkslösa ändamål det i det här fallet handlar om. Så några praktiska fördelar med högre hastighet finns inte. Något praktiskt bekymmer med nätverksuppkopplingen finns inte heller. Om jag vill kan jag bara låta min ELM327-kopia sitta kvar i OBD-uttaget. Och om jag vill ha mera information via just färddatordisplayen är det bara att klämma dit en CAN Function Extender.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1147901
Waizguy skrev:Eluppvärmd vindruta, är det med i "lyxlistan"? Ford Sierra, Escort m.f "lyxbilar" har också den utrustningen, :D
Någon lyxlista är det mig veterligen ingen som talat om. Eluppvärmd vindruta är däremot en tillräckligt sen del av det gängse teknikutbudet för att inte finnas på bilar som 745 -88 eller V70 -97.
#1147904
lennarte skrev:Vad är det för fel på lugn körning, hålla avstånd, dubbdäck och se sig för. Den absolut störta säkerhetsrisken idag är varken äldre bilar utan antisladd eller autobtoms utan den ständigt närvarande mobiltelefonen. Den yngre generationen Idag får nog tacka oss äldre för att vi många gånger "kör för dom också". För säkrare trafik, förbjud nallen totalt i bilar!!!!
Vad får dig att inbilla dig att jag har några invändningar mot lugn körning, tillräckliga avstånd, dubbdäck eller förbud mot mobilanvändning utan handsfree under körning? Sedan bör man förstås inte heller göra misstaget att som du sätta dessa ting i motsatsställning till värdet av antisladd och autobroms. Att båda, i likhet med aktivt nackskydd, bidrar rejält till att höja trafiksäkerheten är redan klarlagt via Folksams undersökningar.

https://media.folksam.se/sv/2015/12/19/ ... e-nybilar/
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Missljud V60 T3 2012

Hej, Har en v60 T3 2012 med ett missljud som g&au[…]

Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]