andersuw skrev:Lucif3r skrev:Nästan inget av det du listade är jag öht. ens intresserad av, så plockar bort dom från citatet.
Eftersom frågan inte gäller vad du personligen är intresserad av utan ditt påstående om att det mesta av den moderna tekniken i dagens bilar enkelt kan eftermonteras i gårdagens var det förstås omotiverat att plocka bort dem.
Jag vidhåller att det är relativt enkelt. Inget en svensom med 2 högertummar varav ena i röven kan göra, givetvis, men för någon som är tekniskt lagd är det inga större svårigheter.
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Antisladd skulle inte vara några större problem att snickra ihop, bara man får tag i lämpliga delar.
Bara? :shock: :roll:
ja, bara. Allt som behövs finns i mängder på närmaste skrot, där antisladden uppenbarligen inte hjälp ett skit
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Rattknappar är inte heller några svårigheter, och det är väldigt många som gjort det med olika lösningar. Den mest populära lösningen är väl dock att montera en P2-ratt med knappar orginal.
Att montera en ratt med knappar går förstås. Att montera en ratt med fungerande knappar är ju en lite annan sak. :roll:
Eh, nej... Knapparna är inget annat än just knappar, med PCB och ett gäng kablar. Bara koppla in kablarna till det man vill... Det är nästan så den där svenson jag nämnde tidigare skulle klara av....
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:El-infällbara backspeglar är inte heller några större problem, det finns det flera stycken som gjort redan.
Värmeslingor för vindrutor finns även det att tillgå, det går t om beställa rutor med slingor inbyggda, precis som på bilar med det orginal. Kostar en slant givetvis, men det gör ju en nyare bil också ;)
.....
Regnsensor är inga problem, och skulle inte kosta många kronor heller. Men även det är en sak jag personligen inte ser någon vits med, så jäkla jobbigt är det inte att pilla på en spak :roll:
Ventilerad klädsel är ej heller det några större problem. Är det bara själva klädseln du vill ska 'andas' så är det bara att byta klädseln. Vill man ha fläkt/riktig ventilation så finns det tusen olika sätt att lösa det på, jag kan komma på 4 olika på rak arm så här 05:42 på morgonen.
Mycket snack och lite ull. Kan du ge oss länkar med exempel på att allt detta faktiskt lät sig göras och lät sig göras med enkla medel, utan särskilt mycket efterforskningar, arbete eller materialkostnader?
Inte tusan tänker jag sitta här och leta reda på allt material jag stött på under åren. Är du intresserad så är det väl bara att du söker själv :???:
Du verkar tro att det mesta styrs av magi, när det i verkligheten är typ 2-3kablar(infällbara speglar t ex, eller värmeslingor) som behöver kopplas... Oj, vad svårt................................
andersuw skrev:
Lucif3r skrev:Men som svar på den faktiska frågan "om jag har monterat X", så är svaret givetvis Nej. Jag är bara en person, och det allra mesta av det du nämnde är inget jag ens vill ha(än mindre slösa pengar på), resten känns meningslöst(elvindruta=kommer aldrig ha användning för det, elinfällda speglar=samma där, rattknappar=ingen användning för faktiskt, antisladd=finns säkert folk som vill ha det, inte jag dock.) med ett fåtal undantag som faktiskt kan vara nått att tänka på....
Som sagt: Vad saken gällde var inte vad du personligen finner intressant att ha utan ditt påstående om att det med enkla medel är möjligt att eftermonera det mesta av dagens moderna bilteknik i gårdagens bilar. Vad andra redan vet och vad du också rimligen borde veta är att sanningen i många fall är raka motsatsen. I själva verket kan du ofta inte eftermontera ens i den bilmodell grejerna är avsedda för utan måste se till att saker och ting finns där från fabrik om du vill ha dem.
Så, först frågar du om jag provat monterat X, sen helt plötsligt gäller inte mitt personliga intresse när jag förklarar varför jag INTE har monterat X, även om det är fullt genomförbart utan större mankemang? O...k.......
andersuw skrev:
Som jag redan visat finns det heller inga tecken på att genomdatoriserade bilar som P2-serien åldras fortfarande än den föregångare du själv kör omkring med. De uppgraderingsmöjligheter som trots allt dykt upp har visat sig vara väl så goda för P2-orna som för generationen närmast före.
Det står dig förstås fullkomligt fritt att åka omkring i en bil med föråldrad teknik. Försök bara inte intala oss andra att dessa gamla bilar har en massa fördelar som de faktiskt inte kan uppvisa.
En P2a är inget jag räknar som en "genomdatoriserad" bil... Dom har ett fruktansvärt enkelt CAN-BUS system som inte ens går att jämnföra med dagens system....
Slutligen, hur kan min bil ha föråldrat teknik när tekniken inte ens finns i bilen
Men ska vi vara sånna så har jag ju faktiskt en färddator/bildator som kan visa fasen så mycket mer info än vad din P2a någonsin kommer kunna göra

Och det utan att gå via det slöa CAN-BUS-nätverket, som min bil visserligen saknar(och som samtidigt gör det betydligt enklare), men som gör uppdateringsfrekvensen ungefär 10ggr snabbare, och ej heller behöer koppla in sig på nätverket varje gång bilen startar.