Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev:
VolvoB20 skrev:
milktrucker skrev: Volvo har konfigurerat AWD så att de har vinkelväxeln på höger sida om den öppna diffen, dvs bilen kan driva på 1 framhjul medan de 3 andra står still och det är ett ganska vanligt fenomen om marken är ojämn och greppet dåligt.
Nä... Så är det väl inte? Det är väl bara en förenklad bild typ denna där det ser ut som att man stjäl kraften till bakaxeln från drivaxeln som går ut till höger efter framdiffen. I verkligheten är det mera detaljer.

Bild

Men i själva verket ser det ut så här. Man plockar kraften till bakaxeln från den yttre ringen på diffen innan den passerar genom diffen och fördelas mellan vä och hö framhjul.

Bild
Som i bilden nedan, förutom att volvo inte har en melandiff.
Bild
Diffen sitter i växellådan, i mitt fall TF80. precis som hos 2WD.
på höger sida sitter vinkelväxeln, även kallat ptu, dvs där drivaxeln på höger sida normal går ut från vväxellådan.

Bild
det förklarar att bilen kan stå med 4 hjul i marken, men med vänster fram på blött gräs och ändå inte komma framåt.
Men va fasiken, man kan ju inte ha ett ensamt hjul (vä fram) som hänger på ena sidan av en diff och 3 st hjul (hö fram + båda bak) som hänger på andra sidan, det blir ju helt sjukt vad gäller kraftfördelningen.

Dessutom skulle ju då den diffen agera som en slags mellandiff mellan vä fram o bakaxeln medans hö fram skulle bli låst till bakaxeln, det borde ju ge upphov till att bilen vill gira hit o dit om det är halt.

Finns det ingen vettigt bild/genomskärning som visar hur det är.
av rid54
Jag kan liksom inte tänka mig att man skulle ta ut kraften till bakaxeln efter diffen i framaxeln, det vore en tankevurpa av episka mått. "Kronhjulet" på diffen i framaxeln (som väl sitter i växellådan) är ju som ett vanligt kugghjul, inte som klassisk "kronhjul-och-pinjong" i en bakaxeldiff. Därför måste man ju ha nån form av vinkelväxel som kan driva kardanaxeln. Det rimliga är ju att man gör nånting som liknar "kronhjul-och-pinjong" (fast som jobbar "bakvänt") och som sitter ihop med framaxelns diffhus. Inte på nån av utgående axlarna (hjuldrivaxlarna) utan på själva diffhuset, den del som håller differentialdreven. Den ritning med utrikisk text som finns lite högre upp i tråden visar ju ett sådant arrangemang, fast med en diff mellan fram- och bakaxel också. Men, som sagt, vet säkert gör jag inte, det bara verkar konstigt att tänka sig att ta ut från ena sidans drivaxel.
av Andis
Först vill jag säga har man börjat med AWD är man nog lite skeptisk till att gå tillbaka till FWD i så fall vill jag personligen ha RWD. FWD slirar så hemsk mycket på vintern speciellt vid tung last eller släp efter vintertid.

Funktionen.

Var med när min vinkelväxel renovera och fick se hur det satt ihop.

Drivaxeln till höger framhjul går rakt igenom vinkelväxeln och har egen splines som går in i något i växellådan.

Alltså drivaxeln som sitter i vinkelväxeln är genomborrad hela vägen igenom.

Sedan har denna drivaxeln i vinkelväxeln egna splines som träs ihop med en utgående axel från växellådan.

Detta gör att drivningen till fram och bakhjul inte får kraften från gemensam axel utan kan snurra olika snabbt.

Ja hoppas förklaringen går att förstå.

Innan renoveringen ville min gärna spinna på höger framhjul innan alla däcken drev vilket senare visa sig att splinsen varit dåliga länge och drivningen inte fungerat korrekt. Vart rejäl skillnad efter renovering. Numer är det minst ett framhjul och ett bakhjul som måste spinna för man ska köra fast. Men då går ju bromsen i och vill bromsa dom spikade hjulen så dom andra driver så känns det i alla fall. Gäller bara att våga gasa på mer så driver den loss.
av Andis
Hitta en bild som visar hur höger drivaxeln ser ut där ni ser hur drivaxeln går rakt igenom vinkelväxeln och får sin drivkraft inifrån växellådan.
Bilagor
ImageUploadedByTapatalkHD1472764053.788088.jpg
ImageUploadedByTapatalkHD1472764053.788088.jpg (15.75 KiB) Visad 729 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Andis skrev: Drivaxeln till höger framhjul går rakt igenom vinkelväxeln och har egen splines som går in i något i växellådan.

Alltså drivaxeln som sitter i vinkelväxeln är genomborrad hela vägen igenom.

Sedan har denna drivaxeln i vinkelväxeln egna splines som träs ihop med en utgående axel från växellådan.

Detta gör att drivningen till fram och bakhjul inte får kraften från gemensam axel utan kan snurra olika snabbt.
Tack Andis.

Som i denna bilden alltså (Jag har lånat den från TOYOTA rav men det fungerar på samma sätt. Föruton att Volvon sakanr mellandiffen

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Drivningen till vinkelväxeln/kardanen är konstant, oavsett hur mycket höger framhjul driver. Drivningen av bakhjulen sköts sen via viscon/haldexen/eller-vad-man-nu-har, och kraftfördelningen höger/vänster bak sköts via en vanlig bakaxel diff, 85x70 t ex har slungdiff, samma som 960 hade.

Märkvärdigare än så är det inte.
Användarvisningsbild
av snepo
Mabuse skrev:
snepo skrev:Antispinn är lika bra
Hur kan du veta det, när du i samma andetag erkänner att du aldrig haft AWD? ?:-/ Har kört awd. De vägar jag åker på funkar det lika bra med antispinn.

llesrof skrev:
Derank skrev:Vi som åker buss då?
Får mitt medlidande. :mrgreen:
:lol:
av jarkendal
Här finns en film från Volvo som ger en bra bild av AWD Haldex gen 5

Hälsningar/ Anders
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Inte mycket innehåll i den reklamen, man "glömde" säga att Gen 5 är ett lågprissystem jämfört med Gen 4. Visst, det är några kg lättare, men på bekostnad av att man halverat oljevolymen, sparat bort en lamell, sparat bort oljefiltret, sparat bort "Instant Traction" i form av ventilpaket och tryck-ackumulator. (Vilket halverade priset)

Men men ...

Det är grym skillnad beroendet på vilka underlag vi diskuterar.......

Startar man på ett halt slätt underlag, t.ex. is så är ju AWD ungefär dubbelt så bra som FWD eller RWD då man kan få dubbla kraften i drivet framåt om 4 istället för 2 hjul drar.

Om man däremot står på ett mjukt underlag som Snö/Sand/Lera/Grus blir det annorlunda. Prova att putta en bil som sjunkit ned i sand, det krävs enorm kraft.

Ett exemplet:

Tänk att det krävs 1000 N för att putta varje hjul framåt utan drivning om hjulen är utan drivning och bilen står i sand.

Om nu framhjulen drar bilen framåt med 2500 Nm så kommer 2000 av detta att gå åt för att dra bakhjulen genom sanden och bara 500 N blir kvar för att accelerera bilen. Det är nätt och jämt att bilen rör sig, men det funkar, sakta men säkert..

Om du istället har AWD, då kommer framhjulen dra med 2500 N och bakhjulen 2500 N. Totalt 5000 N accelererar bilen framåt igenom den djupa sanden. Det är 10 ggr så mycket framåtdrivande kraft som 2WD bilen har. Det kommer att accelerera som en raket, eller så kan du ta en 10 ggr så brant backe uppför en sanddyna som 2WD bilen.

Den enorma skillnaden på 4WD ovh 2WD uppstår bara när man står/kör i mjuka underlag som snö/sand/lera där fyra hjul drar, istället för att 2 hjul drar och två hjul bromsar hysteriskt. Som jag sade innan, teori och praktik säger samma sak, har provat i en brant backe med djup snö. Med FWD kan man precis klara backen med full attack om man tar låååååång sats innan backen, stannar man är det kört. Med 4WD kan man stanna mitt i det brantaste och sedan accelerera våldsamt uppför i djupsnön..
Användarvisningsbild
av MartinS
Filmen är ju jättekul, det enda fördelarna med gen5 är att den är lättare (typ 2 paket mjölk), mindre komplicerad och bidrar till lägre bränsleförbrukning (för att den väger 2kg mindre?).

Det finns som tidigare konstaterats otaliga gånger inga funktionella fördelar med gen5, bara billigare produktion och sämre funktionalitet.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 29

Men allt annat fungerar? Helt omöjligt att s&[…]

Hur kan man ens betala 50k för något dy[…]

Har kollat kamremmen och den är helt okej. &A[…]

Laddning av recharge

Hej. Använder ”nya” bilen * gans[…]