- tor 01 sep 2016, 20:35
#1106107
Dessutom skulle ju då den diffen agera som en slags mellandiff mellan vä fram o bakaxeln medans hö fram skulle bli låst till bakaxeln, det borde ju ge upphov till att bilen vill gira hit o dit om det är halt.
Finns det ingen vettigt bild/genomskärning som visar hur det är.
milktrucker skrev:Men va fasiken, man kan ju inte ha ett ensamt hjul (vä fram) som hänger på ena sidan av en diff och 3 st hjul (hö fram + båda bak) som hänger på andra sidan, det blir ju helt sjukt vad gäller kraftfördelningen.VolvoB20 skrev:Diffen sitter i växellådan, i mitt fall TF80. precis som hos 2WD.milktrucker skrev: Volvo har konfigurerat AWD så att de har vinkelväxeln på höger sida om den öppna diffen, dvs bilen kan driva på 1 framhjul medan de 3 andra står still och det är ett ganska vanligt fenomen om marken är ojämn och greppet dåligt.Nä... Så är det väl inte? Det är väl bara en förenklad bild typ denna där det ser ut som att man stjäl kraften till bakaxeln från drivaxeln som går ut till höger efter framdiffen. I verkligheten är det mera detaljer.
Men i själva verket ser det ut så här. Man plockar kraften till bakaxeln från den yttre ringen på diffen innan den passerar genom diffen och fördelas mellan vä och hö framhjul.
Som i bilden nedan, förutom att volvo inte har en melandiff.
på höger sida sitter vinkelväxeln, även kallat ptu, dvs där drivaxeln på höger sida normal går ut från vväxellådan.
det förklarar att bilen kan stå med 4 hjul i marken, men med vänster fram på blött gräs och ändå inte komma framåt.
Dessutom skulle ju då den diffen agera som en slags mellandiff mellan vä fram o bakaxeln medans hö fram skulle bli låst till bakaxeln, det borde ju ge upphov till att bilen vill gira hit o dit om det är halt.
Finns det ingen vettigt bild/genomskärning som visar hur det är.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.