Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hmm,,,, läste test och fick några funderingar.

-För att få 0-100 på 3 sek krävs att batteriet är mer än 95% fullt och det tar lång tid att komma över 95 % för så högt upp snabb-laddar den inte. Och efter några km så är det ju under 95 % igen.

-Svagt att en bil med 700 hk o 2.3 ton inte kan dra en liten EU-släpvagn på 750 kg om man behöver.

- Batteriet är på 85 Kw/h och räcker max 50 mil, Ändå räknar alla biltidningar att den drar under 1 kWh/mil, då borde man ju komma knappt 100 mil på en laddning. Eller slår bilen av när batteriet är halvfullt för att skydda det mot djupurladdning så det bara är hälften så stort i verkligheten?

-Hur ser det ut om man kör med max AC i sommarvärmen eller max värme i -25 grader, hur långt kommer man då ? Speciellt om man om inte står på laddning så bilen är varm utan det blir kallstart och kupen ska värmas -25 -> +25 och rutorna ska avfrostas, allt med bara energin från batterierna?
VolvoB20 skrev:
-Hur ser det ut om man kör med max AC i sommarvärmen eller max värme i -25 grader, hur långt kommer man då ? Speciellt om man om inte står på laddning så bilen är varm utan det blir kallstart och kupen ska värmas -25 -> +25 och rutorna ska avfrostas, allt med bara energin från batterierna?
Högst relevant fråga.
Jag frågade en Tesla-representant som visade upp deras bilar hur långt man kommer i praktiken. Han sa att man kan räkna med 40mil ±10mil. "Ska du komma under 30 mil får du köra riktigt illa." sa han.
Stämmer det så är det ju ungefär samma "felprocent" som många fossilbilar har.
Tomas88 skrev:Nå Joel. Har du provkört än?
Ja! Ah.. vilken känsla. Det fanns inget stopp på gasen. Man hann inte ner i botten när man skulle accelerera innan man var uppe i högre hastighet än lagligt.. och jag körde inte i insane-läget. (Då jag ville köra så likt den modell jag kollat på)

Dock lite Amerikanskt "torr" i inredningen... och väääldigt få förvaringsställen.

VolvoB20 skrev:Hmm,,,, läste test och fick några funderingar.

-För att få 0-100 på 3 sek krävs att batteriet är mer än 95% fullt och det tar lång tid att komma över 95 % för så högt upp snabb-laddar den inte. Och efter några km så är det ju under 95 % igen.

-Svagt att en bil med 700 hk o 2.3 ton inte kan dra en liten EU-släpvagn på 750 kg om man behöver.

- Batteriet är på 85 Kw/h och räcker max 50 mil, Ändå räknar alla biltidningar att den drar under 1 kWh/mil, då borde man ju komma knappt 100 mil på en laddning. Eller slår bilen av när batteriet är halvfullt för att skydda det mot djupurladdning så det bara är hälften så stort i verkligheten?

Det är rejält med acceleration i bilen även under 95%, inget som saknades där inte... Men för att få de bästa siffrorna måste batteriet vara nära fullt.

Man räknar på en förbrukning på ca 180-200wh/km på en Tesla i "riktig" förbrukning. Alltså 1,8-2kWh per mil.
Batteriet har ett skydd för djupurladdning så att det ska hålla lääääänge. Ca 7% om jag läst rätt...

De flesta laddar endast till ca 80%, och då har man 30-35 mil i normal körning(hur normalt folk nu kör med den jäääävla accelerationen). Ungefär samma sträcka sommartid som vintertid, med några mil mindre vintertid, speciellt om man inte förvärmt bilen. (Nedkylning och uppvärmning tar ändå ut varandra lite...)
P.g.a att förbrukningen i Teslan är högre (Tyngre och starkare) än i många andra elbilar blir påverkan av yttre omständigheter procentuellt mindre.

En norrman har gjort ett längdtest med en 85D.. och kommit över 72 mil på en laddning. Han höll en snitthastighet på hela 39km/h... hehe.. Så det går att komma långt.

Att den inte kan dra släp beror på att dom inte typat den i EU med krok.. en klar nackdel. Model X som kommer nu i höst ska ha möjligheten med krok.. och få dra 2500kg om jag läst rätt.

Mina planer håller däremot på att grusas. :(
Verkar som att leasingbolagen inte är snälla mot småföretagare i min klass.. kräver 25-30% i första förhöjda leasingavgift.. det går inte! 250-300k på ett bräde kan jag inte lyckas hitta någon uträkning som trollar bort.
Jag har börjat kolla på V60 D5 TE.... eller så kör jag på "billigt" och tar V70 Classic i tre år, för att sen gå på Tesla Model 3 som ska kosta under 400k när den kommer 2018.
Hur tänker du köra med en V60 D5 TE? Om jag förstått rätt så är din normala sträcka Gävle - Stockholm city. Då laddar du fullt hemma på natten men kör på diesel hela vägen till stan, sen på el in och ut ur stan, och sen diesel hem till Gävle igen?
Jag har kontor i Gävle också.. Ungefär en mil hemifrån.. Är där kanske 2 dagar i veckan. Sen har jag laddmöjlighet de flesta av gångerna jag är i Stockholm också.. Så t.o.r på ca 33 mil har jag i allafall ca 9mil på el.. Och i Gävle blir det ju oftast bara el.
Det är inte optimalt.. Men månadskostnaderna blir inte speciellt mkt högre med en D5 TE än en V70 D4... Jag kommer få ner förbrukningen skapligt ändå tror jag.

Stora nackdelen är packningsutrymmet... Men i 95% av resorna har jag inte packat V70 full.. Och då får jag se till att byta till en Caddy Maxi vi har stående vid kontoret i Sthlm. (Bara lite planering så man slipper t.o.r bara för att hämta den.

Edit: Provkörde förresten en D6 TE igår! Mmm.. Härlig bil.. Jag har dock inte behov av så stark motor.. Även om det är kul med acceleration duger nog D5 TE väldigt bra.. (Kommer ju från D3an.. Så skillnaden är stor nog!) :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]