Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Perra79
jwiss skrev:Tankade Aral super-diesel precis innan fehmarn-bron, kostade 1,28 €/l, körde runt på fehmarn och dansk och svensk motorväg hem, snittade 0,55 l/mil.
Varken jag eller sambon hörde eller kände någon skillnad.

Bäst erfarenhet hadde jag dels av esso-dieseln för den var billigast och dels av miles-dieseln för det blev lite mindre trafik på autobahn med den...

Sådan superdiesel finns inte så man känner skillnad bara så där... Men fördelen med Aral Ultimate Diesel är att den är 100% ren-diesel och det är inte mycket kvar av den varan numera... Så bilen mår absolut bäst av det 8)
av jwiss
Om man nu är fulländad backåtsträvare borde man väll köra en dieselmotor på det bränsle den ursprungligen byggdes för: koldamm (jordnötsolja kan jag eventuellt acceptera) 8)
av Perra79
jwiss skrev:Om man nu är fulländad backåtsträvare borde man väll köra en dieselmotor på det bränsle den ursprungligen byggdes för: koldamm (jordnötsolja kan jag eventuellt acceptera) 8)

Vilket bränsle tycker du man ska köra på då?
av jwiss
"The diesel engine has the benefit of running more fuel-efficiently than gasoline engines due to much higher compression ratios and longer duration of combustion, which means the temperature rises more slowly, allowing more heat to be converted to mechanical work. Diesel was interested in using coal dust [9] or vegetable oil as fuel, and in fact, his engine was run on peanut oil.[10]"
av jwiss
Men du menade vad jag tycker man ska tanka idag i en modern bil?

Tjaa, när jag körde bensinare tankade jag super E10 så fort jag fick chansen, tänker väll lite liknande idag men jag brukar tanka på Tanka för det ligger bra till för mig, annars låter Preems diesel bra. Jag har inte sett någon vettig utredning av hur dom olika blandningarna påverkar slitage på HT-pump och spridare men det är ju knappast självklart att högsvavlig mineralolja skulle vara bättre än vegetabiliska källor...
av Perra79
jwiss skrev:Men du menade vad jag tycker man ska tanka idag i en modern bil?

Tjaa, när jag körde bensinare tankade jag super E10 så fort jag fick chansen, tänker väll lite liknande idag men jag brukar tanka på Tanka för det ligger bra till för mig, annars låter Preems diesel bra. Jag har inte sett någon vettig utredning av hur dom olika blandningarna påverkar slitage på HT-pump och spridare men det är ju knappast självklart att högsvavlig mineralolja skulle vara bättre än vegetabiliska källor...

Aral Ultimate Diesel är helt svavelfritt, tror inte det finns något bränsle idag i Europa som har svavel i sig, möjligt något "U-land" eller något sådan har kvar svavel i någon sort men vet dock inte säkert...
av jwiss
Perra79 skrev: Aral Ultimate Diesel är helt svavelfritt, tror inte det finns något bränsle idag i Europa som har svavel i sig, möjligt något "U-land" eller något sådan har kvar svavel i någon sort men vet dock inte säkert...
Givetvis! Skulle ju kvadda katalysatorn osv...
Vissa här verkar uppskatta rysk fuldiesel, jag är ibland nere vid chekiska gränsen, förr tankade vi billig bensin i Johanngeorgenstadt/Potůčky men med nya fin-volvon tankar jag absolut inte där (även om jag "vet" att dom måste uppfylla europeiska kvalitetskrav), volvon drar ju så lite så det spelar inte någon större roll vad soppan kostar (om det är 10 eller 15 kr/l typ)
av andersuw
Perra79 skrev:
andersuw skrev:OKQ8s diesel med 30% inblandning av icke-fossilt bränsle har också högre cetantal än diesel utan sådan inblandning. Över 57 utlovas:

https://www.okq8.se/.../diesel%20mk1%20 ... %20pdb.pdf
Men vanlig standarddiesel i Sverige har väl alltid en cetantal på 51, och det gäller väl alla stationer :idea:
Näh. Det finns ett minsta cetantal som måste uppnås för att bränslet skall få säljas som diesel. Men inget hindrar att cetantalet är bättre än så, vilket det är i det fall jag nämnde.
av andersuw
jwiss skrev:Men du menade vad jag tycker man ska tanka idag i en modern bil?

Bortsett från RME, som är en historia för sig och bara blandas in i liten utsträckning (runt 5 procent) är det kemiskt sett helt vanlig diesel det handlar om även om källan till rätt stor del (upp till hälften i Preems fall) är icke-fossil. Det finns därför ingen större anledning att oroa sig för att bränslet skall ställa till med några problem.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]