Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har själv valt bort kött helt sedan ca 20 år tillbaka. Undviker även ägg- och mjölkprodukter där det finns vettiga alternativ.
Har aldrig gillat kött, och med tanke på djurhållningen i dagens industriella verksamhet och inte minst miljön så...

Men har inget emot kött i övrigt, människan är allätare trots allt och valet är fritt. Problemet är dagens överdrivna konsumtion!
Varför inte nöja sig med kött en dag i veckan t.ex. och se till så att det är riktigt bra grejer istället? Viltkött, eller från djur i mer småskalig och svensk produktion. Gårdsslakterier etc..

Vi kan alla göra något, oavsett om det handlar om mat eller annat. :!:

Kör t.ex. mina bilar i huvudsak på etanol E85. Säga vad man vill om det bränslet, men CO2-utsläppen är totalt sett mycket mindre när man jämför med bensin eller diesel.
Planerar även att konvertera en bil till ren eldrift. Använder redan en elcykel/elmoppe för att pendla några km till jobbet, men saknar ett elfordon för bekväm färd ett par-tre mil eller så.
Experimenterar friskt med solenergi. Tanken är även att smälla upp 20 kvadrat eller så med solceller på villataket i samband med det takbyte som blir av snart.
Personligen skulle jag aldrig ge upp kött, men det är jag det. Med det sagt säger jag inte att sitter och smäller i mig en hög med kotletter varje dag...

Det finns helt klart mycket vi kan göra, som inte drabbar oss negativt. T ex solceller på huset(vilket är något jag själv skulle vilja ha). Problemet är att det kostar för mycket för dom flesta familjer... Sen är väl inte tillverkningen av solpaneler direkt miljövänligt heller.
Ett annat problem vi har, när det gäller fordon, är att vi t ex inte FÅR konvertera våra bilar till E85, eller delvis eldrift, eller något i den stilen. Det sätter ju käppar i hjulen, bokstavligt talat, för en stor del av hur vi som individer kan påverka miljön.
Vi HAR en gammal bilpark i sverige, och det FINNS enkla lösningar för att drastiskt dra ner på utsläppen UTAN att tvinga folk att köpa nya skräpbilar* - nämnligen E85 konvertering, eller el-drift för den delen(det är nog dock för dyrt för att dom flesta skulle vara villiga till det).

Jag tror jag nämnde det tidigare i tråden, men tåls att nämnas igen. Så gott som ALLA bensinbilar, oavsett årsmodell, kan köras på ren E85 utan större problem med mycket mycket små modifikationer. En insputare behöver oftasts större spridare och anpassad mjukvara. Till min V70 skulle det kosta ca 5lök, men då är det ju trimchip det handlar om som är ett kapitel för sig, samt sprillans nya spridare(kikar man begagnat så dras ju priset ner markant). Fast nu vill jag minnas att orginalspridarna är tillräckliga på V70T5 för att köra på E85 med orginaleffekt, anpassad mjukvara behövs ju fortfarande såklart.
Förknasare brukar det räcka med att justera förgasaren med första bästa skruvmejsel, sen är det bra med det.

Gamla bensinare kräver som sagt mer bränsle med E85 än med bensin, men E85 är(än så länge) billigare än bensin så skillnaden pris/mil blir tämligen obefintlig. Men i många fall tjänar man ändå någon krona varannan mil eller så på att köra E85.

*jag tycker inte om nya bilar, jag vill inte ha en ny bil, jag vill ha en 90-tals volvo, jag tycker om dom bilarna.
Bra inställning, Lucif3r. Etanol, det naturliga bränslet.

Det finns emellertid fyra olika konverteringsmetoder om vi skall prata om bilar med lambdareglerad insprutning, som merparten av dagens bilar har.

Sätt på en extra bränsletrycksregulator som ger högre tryck i bränslesystemet. Lite "grovhugget" men fungerar och är troligen billigast. Anses lite "ute" i dag.

Sätt i större spridare. Kan bli dyrt, men man kan ha tur och hitta billiga på skroten.
Dessa två metoder har ingen kallstartanordning som är viktig i vårt land. Det går att "fixa" en kallstartanorning för den som är händig.
Det kan vara lite krångligt och omständigt om man någon gång skulle behöva tanka bensin. Då måste man återställa konverteringen.

Ett lite mer behändigare sätt och mer "för dagen" är att sätta i en Piggyback. En elektronisk dosa som förlänger tiden i spridarpulsen och på så vis ger mer bränsle. Det finns ett 40-tal olika att välja på. Någon billig i byggsats. Andra dyrare och påkostade. Man bör se upp om det är utländska tillverkningar. Vinter och -30°C ihop med bilkörning är okänt i Sydostasien. Sådana som är utvecklade och tillverkade på våra breddgrader brukar ha kallstartfunktion. Man kan också ställa om piggybacken från E85 till bensin med en enkel knapptryckning om man skulle behöva det. Flertalet är enkla plugin på spridarkontakterna, men det finns också satser med lite mer sladdar för den som tycker det är spännande.

Den fjärde metoden är ett chip eller ommappning av styrdatorn. Detta är den optimala, men samtidigt dyraste metoden.

Man kan naturligtvis kombinera två eller flera av dom här metoderna, men det är som överkurs i ingångsskedet med konvertering till E85.

Gemensamt för alla dom här metoderna är att etanol vill ha en högre temperatur på förbränningsluften än vad bensin vill ha för att förbrännas effektivt, några tiotal grader mer. Det ger mer effekt och lägre förbrukning. Därför skall man se till att den luftförvärmning som fanns i början i bilen fungerar som det är tänkt. Öppna sportluftfilter går bort direkt.

Förgasarmotorer går också att konvertera. Det gäller att förgasaren skall ge mer bränsle där också. Dom vanligaste förgasarna är ju SU eller Zenith-Stromberg. Där slipar man nålen så att det kommer mer bränsle. Lätt om man vet vad man gör, men svårt om man inte har så mycket "hum om läget". Det handlar om hundradels millimetrar. Det har funnits färdigslipade nålar att köpa.
Till vissa USA-bilar finns det färdiga och bestyckade förgasare att köpa. Dyrt men effektivt. Till vissa modernare USA-bilar finns det även färdigkonverterade insprut att köpa.

Läs mer om allt detta på: http://www.etanol.nu
Solceller på taket är inte så vansinnigt dyrt ändå med tanke på vad andra åtgärder på ett hus kan kosta.
För 40-50 k så får man en lagom anläggning som mer än väl täcker behovet sommartid, och elen man säljer hjälper samtidigt till att minska notan vintertid då den egna anläggningen bara ger ett mycket blygsamt tillskott.

Men inget man kommer kunna tjäna in på bra många år förstås... Kul med teknik dock och inte minst känslan av oberoende. :D
Den lilla panel på 50 W som sitter på väggen idag håller iallafall elcykeln rullandes. Det går även att köra cirkulationen till poolen på den några timmar då solen skiner.

Det här med att konvertera bilar är verkligen något som borde ses över. Vill jag bygga en elbil idag så måste jag i princip utgå från ett fordon från 1975 eller äldre.
Utgår jag från en bil från säg 1990 så blir det ganska mycket mer krångel med att regga som amatörbyggt fordon och allt vad det är...
Dags att lätta upp reglerna kanske?
Även om vi antagligen är ganska få som skulle ha resurserna och tiden som krävs för att bygga om fordon, så skulle det öppna upp dörrarna för företag som pysslar med sådant.
Sedan är hjulen i rullning, bokstavligt talat. :P

Som jag ser det så är både diesel, bensin och etanol utmärkta bränslen! För entusiast- och veteranbilar. :wink:
Etanol är ju en bränslesort som kan framställas av växtmaterial, det finns andra sådana och det kommer troligen flera. I bästa fall tar det inte så hyseriskt lång tid innan det börjar bli intressant... Och etanolen finns ju redan. Det som skulle vara positivt är ju om modifiering av "halvmoderna" bilar (EURO 3 - EURO 5) till etanol (E85) -drift vore tillåtet. Det kan ju aldrig bli fråga om omklassificering till "miljöbil", men det finns säkert många med mig, som skulle se det som värdefullt ändå.
rid54 skrev:Det kan ju aldrig bli fråga om omklassificering till "miljöbil", men det finns säkert många med mig, som skulle se det som värdefullt ändå.
Nej precis, miljöbilsklassning är iaf inte jag ett dugg intresserad av faktiskt. Jag vill bara kunna köra min valfria bil lagligt på det bränsle som finns tillgängligt, utan att behöva bygga om halva bilen och regga som ombyggt fordon.
Tänker man sen också egoistiskt så är det ju så att E85 har högre oktan än vanlig 95-98 bensin(det är väl typ 100 eller något sånt? jag vet inte.. mer iaf), vilket ger en lite rappare bil som tål lite mer effekt innan den börjar spika t ex :-)-) .

And metoden med olika BTR. Det skulle ju vara enkelt att köra ett dubbelsystem med den setupen. Det är ju bara att montera en kran eller liknande så man kan välja vilken BTR bränslet ska gå igenom.
Uppdatera mjukvaran skulle heller inte behöva vara så dyrt(behöva... men det vet vi ju hur det blir med det ...). Det är ju som sagt bara att ändra öppningstiderna på spridarna. Kan t om jag göra på motronic 4.4 :)

Kostnaden av spridare beror ju på hur många cylindrar man har. 4 är ju billigare än 5, som är billigare än 6, som är billigare än 8 osv osv :P

Ja, som sagt, nog finns det lösningar som inte behöver kosta skjortan för varken staten eller oss... Men det är väl där problemet ligger också - staten tjänar inget på det :roll:
E85 har 104 oktan! Skulle man köra på ren etanol så har det mera, som jag inte kommer ihåg just nu, 110 eller något däråt? Och tänker man ta till Metanol så vill jag minnas att det ligger på 120 oktan. Men då är man ju inne på väldigt speciella motorer. Dom finns dock. Så kallad Monsterrace kör på Metanol. Deras motorer ligger på 1500 hkr.
Bilindustrin ber EU skjuta på nya avgasregler

Av: Håkan Abrahamson. Ny Teknik
Publicerad 26 juni 2015 15:51

Europeiska biltillverkare ber EU om att skjuta upp kravet på strängare avgasregler i fem år.

Bilindustrins organisation Acea har uppvaktat EU-kommissionen och bett om ytterligare fem år för att klara den hårdare utsläppsgräns som EU kräver från 2025.

Orsaken är att ytterligare en sänkning av CO2-utsläppen förväntas tära på de små marginaler som främst tillverkare av volymbilar har.
EU-kommissionen har diskuterat att sänka utsläppsgränsen för CO2 till 68 - 78 g/km från 2025.
Från 2021 gäller nya utsläppsgränser på 95 g/km jämfört med 130 g/km som gäller idag.
I diskussionen om en sänkning till 95 g/km begärde främst tysk bilindustri en lindrigare övergång. Den förhandlingen utmynnade i en liten senareläggning av när de nya reglerna skulle införas.

Länk till tidningen: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 917759.ece
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & ti[…]

Nordic Plus vs Ultra

Tackar för alla svar.. Och det enda jag s&a[…]