Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#936318
GeBo skrev:
Lucif3r skrev: Vara ikopplad utan översyn hur länge som helst är väl den största fördelen.
det klarar en plåtladdare också, iaf den som jag använder.
Nej det kan den inte. Ett batteri t.ex. på en vinterförvarad bil behöver "motioneras" (växelvis dra ur ström och ladda) för att må bra. Såvida du inte har en väldigt smart "plåtladdare".
av xxargs
#936343
En plåtladdare utan intelligent styrning (det finns sådana med styrning också numera, skall sägas) kommer att koka sönder batteriet helt på en vecka till fjorton dagar om denna är inkopplad hela den tiden - även om strömvisaren är under 1 ampere så skickar den tillräckligt med ström för att göra om batteriets plus-plattor till mos och elektrolysera upp en stor del av vattnet till syre och vätgas och det är bara skit med batteriet.

Med andra ord skall man vara väldigt säker på att laddaren är intelligent och uttryckligen skrivet att den också kan underhållsladda innan en sådan laddare lämnas kvar ansluten på batterierna mer än en natt typ...
av rid54
#936369
SirDuke skrev:Jag ser det som att med en gammaldags laddare så laddar man vid behov, inte slentrianmässigt. Sätta 2 A över natten. Inte koppla i laddaren och resa bort. Bra att utvecklingen går framåt och det finns olika modeller att välja på. Men inte kan jag slänga en nyinköpt gammaldags laddare som fungerar.

Förresten mitt batteri håller runt 12,75 vilospänning flera dygn i rad. När startmotorn går sjunker spänningen nedåt 10, 08 V. Lågt? Generatorn brassar på uppåt 14,9 V efter att jag kört en sväng. Är det onormalt högt? Kan det betyda att batteriet inte kan ge och ta ström så bra? Butiken kan inte göra belastningstest och jag har inte lust att pröjsa en bilverkstad att göra det...
Som sagt, startmotorn drar enormt mycket ström. Att batterispänningen sjunker ned mot 10 V vid start är inte konstigt alls. 14,9 V däremot är lite väl mycket; det finns risk att batteriet med tiden förlorar vatten. På din beskrivning låter batteriet som det vore felfritt i nuläget, men jag personligen skulle gå lite närmare in på spänningen vid laddning (dubbelkolla med annan mätare, höra med verkstad (en verkstad som kan bil-el...)).

Att kasta fungerande utrustning är dumt; det är inget fel med "plåtladdare", men de kräver att man vet vad man gör och kollar batterispänningen. Det är i princip aldrig någon idé (och faktiskt skadligt) att driva upp spänningen över 14,5 V på ett normalt blybatteri. Det finns några moderna sorter som heter nåt fancy med "silver" eller "kalcium" och "AGM" och diverse, men grundkemin är densamma. Vissa av dessa tål några tiondelar högre spänning, men det är i princip ointressant vid normal hantering.
av SirDuke
#937707
Tänkte åka tillbaka till butiken med batteriet i morgon. Jag är rätt säker på att de inte kan göra belastningsprov. Ska jag då försöka häva köpet? Vilka argument kan jag anföra i så fall?
av SirDuke
#940513
Har lånat en kompis batteri och kopplat in. Var fulladdat innan, hade okej syranivå enligt honom och höll 12,70 V konstant vilospänning i en vecka i rumstemperatur. Nu till det märkliga: Batteriet tappar spänning när det är inkopplat. Mätte 12,55 igår och nu hade det gått ner till 12,50. Utetemp kring 0 grader i natt. Lite tjuvström tänkte jag, fick dock 0,00 mA när jag seriekopplade mätaren. Konstigt eftersom klockan är på i bilen... Hur kan detta vara? Kan man verkligen ha noll ström? Och i så fall, kan vilospänningen variera som den gör dvs sjunka så här?

Tusen tack på förhand för svar! :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#940515
Det ligger alltid något på och drar lite ström. Som du själv sa så är ju klockan ett exempel, jag gissar på att även styrboxen drar lite ström till sitt minne, likt volvo. Stereon drar ju lite också till sitt minne.

Att du mätte 0.00mA låter konstigt... Är du säker på att din multimeter fungerar som den ska? Kanske dags att byta batteriet i den? Eller så kanske den helt enkelt är "för billig" för att kunna känna av så små strömmar? Min 99kr-multimeter tycker inte om småströmmar t ex, eller låga motstånd.
av NilsO
#940520
SirDuke skrev:Mätte 12,55 igår och nu hade det gått ner till 12,50.
Låter inte anmärkningsvärt med tanke på att det varit inkopplat och stått ute i kylan. Som flera förklarat i många såna här trådar säger mätning av vilospänningen när batteriet är inkopplat egentligen ingenting. Hade det sjunkit en eller flera Volt hade man kunnat fundera.

Men först och främst... det är en förändring på 0.5%. Med en vanlig multimeter som rör sig mellan inomhus- och utomhustemperatur kan man inte mäta så noggrannt.
av SirDuke
#940554
Aha. Ok lite variation får man godta då. Men om det är en trend, att det fortsätter krypa nedåt, så borde väl slutsatsen vara att det dras ur, och inte bara mätfel?

Ja mätaren kostade en hundralapp, helt ny med nytt batteri. Enligt bruxen mäter den med 10 mikroamperes upplösning och runt 2 % noggrannhet.noggrannhet.

Men om den inte kan mäta så små strömmar så vet jag ju åtminstone att det inte är några stora tjuvströmmar och det är ju skönt att veta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#940597
SirDuke skrev:Enligt bruxen mäter den med 10 mikroamperes upplösning och runt 2 % noggrannhet.noggrannhet.
ja, jo, min gör något liknande... Men det brukar krävas en viss bas strömm för att den ska reagera. Du kan t ex inte mäta något som bara drar 10uA, därimot kan du läsa av något som drar t ex 20.2mA med 10uA's nogrannhet.
av xxargs
#940601
"Det finns några moderna sorter som heter nåt fancy med "silver" eller "kalcium" och "AGM" och diverse, men grundkemin är densamma. Vissa av dessa tål några tiondelar högre spänning, men det är i princip ointressant vid normal hantering."

Alla moderna batterier som inte har skruvkork för vattenpåfyllnad är av kalciumtyp eftersom kalcimlegeringen av blyet är förutsättningen för att dra ned vattenförbrukningen till minimum och möjliggör livstidsfyllning av ett batteri. AGM kör ofta med helt ren bly (i allafall för telecom) eftersom det mekaniska strukturen håller ihop det hela på ett annat sätt än vanliga gallerbatterier i fri elektrolyt. Ren bly är nämligen mjukt och är det tillräckligt högt och mycket egenvikt så kan den plastiskt forma om sig med tiden - detta var en av orsakerna till varför batterierna antimonlegerades från början

Det var antimonen i de äldre batterierna som underhöll en lokalgalvanisk process som omvandlade vatten till väte och syre i sakta mak även om batteriet var oanslutet. Men antimon har fortfarande fördelar och tex. snabb laddningsåterhämtning från ganska djupa urladdade batterier och antimon används fortfarande som traktion-batterier i eltruckar, städmaskiner, rullstolar etc.

Kalciumlegerade batterier har dålig laddningsåterhämtning och behöver laddas upp till 14.7 Volt om de har laddats ur djupt och det tar ett tag innan man kommer till 100% laddstatus och försämras ytterligare vid upprepade djupa laddcykler då allt mer kalcium frigörs från gallren och agerar kontaktisolator mot den metalliska delen av gallret - det är där silvret och andra tillsatsmetaller kan hjälpa upp en del..

Men i bilbruk så är kalciumlegerade batterier perfekt eftersom urladdningarna är väldigt flata (motorstart) och återställs snabbt det lilla som laddades ur (generatorn arbetar strax efter starten) och för denna roll passar kalciumlegerade batterier perfekt då det ta bort underhållsbiten på batteriet också i avseende att hålla elektrolytnivån. Dock kortkörningar i kombination med dieselvärmare som går innan motorn snurrar, inte helt bra för batteriet och då spelar det nästan ingen roll om det är högkvalitativt batteri eller av biltema-nivå eftersom det inte får det den behöver - tid för laddning!!.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]