Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Det är den jag kollar på :oops:

Enligt Google har bilfirman varit på ARN:s svarta lista eftersom de förmedlat bilköp och sedan vägrat ta ansvar som konsumentköpslagen täcker i de fallen. Jag tror att gubben köper in bilen med firman, skriver över bilen på sig själv för samma belopp, förmedlar försäljningen via företaget och tar vinsten i egen ficka. Han slipper då arbetsgivaravgifter om han skulle betala ut lönen till sig själv, och slipper vissa garantier. Om han smyger med det i deklarationen slipper han skatta alls på vinsten. Han kan också sälja bilen billigare än en ärlig bilfirma.
av Lövet
Det skulle i så fall vara ett grovt skattebrott. Sånt ska man inte stödja. Köp någon annanstans, det finns mängder med bilar till salu!
Användarvisningsbild
av xerent
Säljaren säger att han har enskild firma och att det inte spelar någon roll om bilen står på honom eller företaget.
av Lövet
Om det är en enskilt firma så är ju hans personnummer företaget. Firman är inget rättssubjekt.
Dock så även om det är så skulle jag inte gynna ett bolag på svarta listan ändå.
Användarvisningsbild
av xerent
Nä verkar lite halvskum säljare, men bilen verkar rätt och priset okej.

Allt med bilen verkar bra iaf förutom ojämnt slitna däck fram. Nya däck och hjulinställning på det borde vara lugnt? Vinterhjulen var en sorglig historia så där blir det nya. Service är gjord var 3000:e mil men ingen service 2011. Ska den inte servas varje år?
Användarvisningsbild
av xerent
Säljaren har kunnat förklara ägarbyten och kunnat visa papper från Skatteverket på olika bolag till min tillfredsställelse, och provkörningen gick bra, så nu blir det affär. Enda kruxet då är väl att Volvo assistans inte ingår pga en missad årsservice. Det behövs också göras hjulinställning och det är dags för stora servicen vid 12 000 mil, men priset var rätt.

Någon som vill köpa en V70 2.4D?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]