Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror inte det är majoriteten av Thailandsresenärerna kör miljöbilar. Men för övrigt håller jag med dig. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Temperaturen på jorden har alltid skiftat, det säger jag inte emot, nu skiftar den dock just på grund av människan. Det är ingen naturlig skiftning. Att vi renar vatten och utsläpp gör ju i allafall skillnad längst våra kustar och i våra vattendrag, sen är det förjävligt att det släpps ut så mycket på andra sidan Östersjön. :(
Att det skulle vara miljöbilsägare som är majoriteten av thailandsresenärerna är jag nog också skeptisk till.. :) Men jag förstår vad du menar.. de som gnäller på grannens bil som släpper ut 2dl mer per mil o sen tar familjen till andra sidan jorden utövar lite av gammal klassisk dubbelmoral.
Tycker dock inte att deras "fel" ska ge andra rätt att berättiga sina egna något lägre utsläpp.
av semmelman
Nja där har du nog fel, vi hade en liten "istid" som slutade början på 1800-talet (som föregicks av en värmeperiod under vikingatiden som verka va värmare än det är idag) sen dess har temperaturen stigit som följd av den naturliga cykeln (orsaken vet jag inte), däremot är ju frågan om vi hjälper till i den ökningen, det kan mycket väl vara så men det kommer vi först veta senare, och då kan det va försent.
Användarvisningsbild
av Nexus
Enligt vissa forskare på discovery lever vi fortfarande kvar i istiden.... den har inte tagit slut ännu och därför det blir varmare tills det en dag vänder. Kanske hotas vi av en ny istid istället för värmebölja? Ingen vet förän man sitter med facit i hand :-)-)
Användarvisningsbild
av Camel
Nexus skrev:Skulle tro jag kan köra ganska många mil med min 740-88 mot vad ett plan släpper ut på resan mellan sverige-thailand.
Huvudet på spiken. Du kan köra åtskilliga mil med din 740-88 per år om du avstår från att köpa en flygstol till Thailand.
Hur mycket en flygresa faktiskt belastar med CO2-utsläpp visas bl.a. här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36&t=68560
Användarvisningsbild
av Camel
SvenB skrev:Jag tror inte det är majoriteten av Thailandsresenärerna kör miljöbilar.
Jag tror inte heller det. Men jag har faktiskt råkat träffat sådana människor. Som kör bil av just miljöhänsyn samtidigt som de obehindrat åker på badsemester till Thailand. Att lyssna på deras förklaringar är låt mig säga intressant. Okunskap är ett ledord i sammanhanget. Och politisering.
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag förstår inte hur miljön blir bättre för att jag skickar Anders Borg en tusenlapp för att sen tömma spilloljan i dagvattenbrunnen.
Allt handlar om attityden hos människor och jag är ganska säker på att detta inte är rätt väg att gå.
Folk blir obstinata och slänger några extra däck på majbrasan bara för att dom kan.
Beskatta bränslet efter hur miljöfarligt det är istället så är vi på rätt väg.
Men tänk på att vi måste kunna konkurrera med övriga världen för att ha jobb att gå till.
Jag har i veckan suttit med kunder som förlorat ytterligare till utlandet för att vi är för dyra i Sverige.

Om miljö nu är så satans viktigt och pengar inte är det så undrar jag varför man inte vill sanera mark och vatten som är höggradigt förgiftade?
Jag kan tipsa om några ställen i Stockholm där ni kan kasta ankar från båten och när ni drar upp det så får ni använda plasthandskar för att inte få skador på händerna eller allvarliga allergiska reaktioner.
Det blev skador både på plast och metall i båten där bottenslammet hamnade.
Men det är en kostnad så det är inte intressant att ta hand om.

Låt oss istället bygga några arenor till och söka OS 2022, då finns det hur mycket pengar som helst.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Att nuvarande regering inte hanterar klimatfrågan rätt är inte så svårt att se.
Jag håller helt med. Det är heller inte svårt att se att förra regeringen inte hanterade klimatfrågan rätt. Klimatfrågan politiseras i Sverige så till den milda grad att verkliga resultat blir lidande. Ett exempel är att det parlamentariska läget i Sverige kraftigt påverkas av att vissa partier tillåter sig att "äga" miljöfrågor och blandar detta med politik som omöjliggör vettiga politiska samarbeten.
Användarvisningsbild
av Camel
sthlm skrev:Jag förstår inte hur miljön blir bättre för att jag skickar Anders Borg en tusenlapp för att sen tömma spilloljan i dagvattenbrunnen.
Allt handlar om attityden hos människor och jag är ganska säker på att detta inte är rätt väg att gå.
Helt rätt. Man kan inte betala sig ur svineriet. Det hjälper inte miljön ett dugg.
Användarvisningsbild
av joel80
Problemet är att de beslut som måste tas inte går folkligt stöd.. det är för långsiktiga beslut.. (handlar ju om hela världens ledare) Ingen vill bestämma något som försvårar för folk, även om det i längden skulle vara det bästa. Politiker är för fega.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]