Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
andersuw skrev:Precis. Vad borgmästaren i Paris nu sagt är bara ett politiskt utspel. Det har ingen som helst laga kraft. Vilken vilja att göra vad som faktiskt finns hos beslutsorganen i Paris när 2024 nalkas återstår att se.
Politiker vill ju också gärna bli omvalda. Att klubba igenom ett förslag som en majoritet inte kan acceptera gör risken att inte bli omvald rätt stor. Jag tror att Daniel Haldén i Stockholm "lever farligt" inför nästa val med sina uttalanden om att göra hela trängselskatteområdet till en miljözon.
av andersuw
Daniel Helldén är ju miljöpartist och i det partiets potentiella väljarkår kan sådana här utspel kanske gå hem. Men jag har svårt att tro att miljöpartiet skulle få igenom ett sådant förslag i Stockholms kommunfullmäktige vare sig nu eller efter nästa val. Däremot kan det mycket väl tänkas att vissa delar av Stockholms innerstad blir miljözon av den ena eller andra sorten.
Användarvisningsbild
av SvenB
andersuw skrev:Daniel Helldén är ju miljöpartist och i det partiets potentiella väljarkår kan sådana här utspel kanske gå hem. Men jag har svårt att tro att miljöpartiet skulle få igenom ett sådant förslag i Stockholms kommunfullmäktige vare sig nu eller efter nästa val. Däremot kan det mycket väl tänkas att vissa delar av Stockholms innerstad blir miljözon av den ena eller andra sorten.
Det vore kanske inte fel, men inte hela jävla trängselskattezonen ?:-/ Dessutom tror jag inte att MP sitter vare sig i riksdagen, eller de större tätorternas kommunfullmäktige efter nästa val.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag la ingen värdering i artikeln, ville dela med mig av det senaste som sagts i den "offentliga debatten" kring dieselförbud. Att det inte är helt orimligt att vi inom 10 år får se dieselförbud i vissa städer/zoner kan jag väl säga att jag tror, men om det blir exakt som i just det där utspelet det vet man ju aldrig..
Makthavarna i Paris bör ju också ha bytts it både en och två gånger innan 2024.

Vi kan kanske i allafall konstatera att sånna här förslag blir vanligare och vanligare.
Användarvisningsbild
av joel80
Köpenhams förslag är intressant för dom går på det från andra hållet så att säga.. när andra pratar om att förbjuda de äldre dieselbilarna som släpper ut mer skit, är förslaget i Köpenhamn att förbjuda just nya bilar från 2019. De gamla ska få fortsätta köra..
http://www.skd.se/2017/10/10/kopenhamns ... eselbilar/
vill förbjuda nytillverkade dieselbilar i Köpenhamn från år 2019. Gamla dieselbilar får dock köra vidare, skriver Politiken.
Långsiktigt kanske det är bäst, medans att förbjuda de gamla ger snabbare effekt just nu...

Gör man på det viset slipper man i allafall problemet med att bilar som folk lagt ut massor med pengar på plötsligt blir rätt lite värda. Eftersom bilarna då inte säljs (eller tillverkas) så blir det ingen som blir direkt drabbad. Biltillverkaren blir kanske till viss det indirekt påverkad då deras payback för utvecklade dieselmotorer blir lite mindre.

Jag tror kanske ändå inte helt på det.. Men det är som sagt intressant att läsa om och fundera kring. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Nej jag tyckte det var märkligt att SVT inte nämde det.. Skånska dagbladet känns i det här fallet som den källa som borde ha bäst koll på danskarna. :)
av andersuw
Att förbjuda nya dieslar (2019-), testade enligt de nya bestämmelserna och därför med all sannolikhet ungefär lika bra som bensinbilar när det gäller NOX (som var bekymret med det gamla testförfarandet), partiklar och HC men bättre ifråga om CO2 och CO, verkar ju omåttligt smart. Snacka om kontraproduktiv miljöpolitik! :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Tanken är kanske att det då långsiktigt blir färre dieselbilar på vägarna... och att det inte ska påverka de som redan lagt pengar på en bil..
kanske snart är valår i Danmark? :)

Men vill man ha mer effekt nu är det såklart bättre att förbjuda de äldre dieselbilarna först.
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 164

Om Volvo spärrat första generationen av […]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]

Tack för svar. Det gick bra att köra hel[…]

Bra jobbat. Hur många laddstopp behövde[…]