Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:49
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:46

Nähä? Så vad är då detta?
Jag har ju förklarat flera ggr.

"Det är minimum 10% 2030 varav max 7% (alt 3,5% ) från jordbruksprodukter"

Vad är det som är olkart..
Men sluta, du har hela tiden vidhållet "MAX 7%". Det finns ju dessutom flertalet inlägg från dig. Om du inte är säker på vad du skrivit så gå tillbaka och läs igenom igen.

Det är inte oklart för någon annan än dig verkar det som. Alla andra är rätt överens om att det inte är max 7% reduktionsplikt som gäller.
Jag försöker ju samla fakta och informationen som journalister och politiker refererar till är väldigt summarisk. /% kom därifrån och jag har försökt gräva vidare i EU regelverk för att få veta helheten .

Sluta gnäll och hjälp till istället.... detta är vad jag lyckats gräva fram hittills och det har jag skrivit flera ggr.....

"Det är minimum 10% 2030 (tydligen ändrat till 14%) varav max 7% (alt 3,5% ) från jordbruksprodukter"

The Renewable Energy Directive, RED I, (Directive 2009/28/EC), was adopted by the EU in 2009. It mandated that all Member States (MS) shall have 10% (on energy basis) biofuels in the transport sector by 2020. A revised version, RED II, (Directive 2018/2001/EU) entered into force in December 2018 moving the legal framework from 2020 to 2030.

Biofuels based on food or feed crops can only represent 7% of the 14% target 2030
av Lövet
Lockis skrev:Det är inte oklart för någon annan än dig verkar det som. Alla andra är rätt överens om att det inte är max 7% reduktionsplikt som gäller.
Max 7% jordbruksprodukter säger han ju? Inte max % totalt.
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:49
VolvoB20 skrev:
Jag har ju förklarat flera ggr.

Vad är det som är olkart..
Men sluta, du har hela tiden vidhållet "MAX 7%". Det finns ju dessutom flertalet inlägg från dig. Om du inte är säker på vad du skrivit så gå tillbaka och läs igenom igen.

Det är inte oklart för någon annan än dig verkar det som. Alla andra är rätt överens om att det inte är max 7% reduktionsplikt som gäller.
Jag försöker ju samla fakta och informationen som journalister och politiker refererar till är väldigt summarisk. /% kom därifrån och jag har försökt gräva vidare i EU regelverk för att få veta helheten .

Sluta gnäll och hjälp till istället.... detta är vad jag lyckats gräva fram hittills och det har jag skrivit flera ggr.....

The Renewable Energy Directive, RED I, (Directive 2009/28/EC), was adopted by the EU in 2009. It mandated that all Member States (MS) shall have 10% (on energy basis) biofuels in the transport sector by 2020. A revised version, RED II, (Directive 2018/2001/EU) entered into force in December 2018 moving the legal framework from 2020 to 2030.

Biofuels based on food or feed crops can only represent 7%
Lägg ner, den enda som gnäller här är du. Du kastar ur dig smörja utan någon som helst uppbackning på det.
När det sedan ifrågasätts så har du helt plötsligt aldrig sagt något och gnäller om det istället.
av Lockis
Lövet skrev:
Lockis skrev:Det är inte oklart för någon annan än dig verkar det som. Alla andra är rätt överens om att det inte är max 7% reduktionsplikt som gäller.
Gå tillbaka ett par sidor eller så där det hela började. Står klart och tydligt.
VolvoB20 skrev:Snabb sökning (om jag nu inte läser fel) ger att vi i Sveige har bestämt att vi ska ha MINST 30.5 % reduktionsplikt 2022 medans EU har bestämt att man ska MAXIMALT 7% reduktionsplikt
Att man sen har bytt inställning efter att flera har ifrågasatt informationen betyder inte att man inte sagt maximalt 7% tidigare.
av Lövet
Lockis skrev:Att man sen har bytt inställning efter att flera har ifrågasatt informationen betyder inte att man inte sagt maximalt 7% tidigare.
Nej det citatet ser inte rätt ut helt klart
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 14:02
Lövet skrev:
Gå tillbaka ett par sidor eller så där det hela började. Står klart och tydligt.
VolvoB20 skrev:Snabb sökning (om jag nu inte läser fel) ger att vi i Sveige har bestämt att vi ska ha MINST 30.5 % reduktionsplikt 2022 medans EU har bestämt att man ska MAXIMALT 7% reduktionsplikt
Att man sen har bytt inställning efter att flera har ifrågasatt informationen betyder inte att man inte sagt maximalt 7% tidigare.
Fattar inte vad du gnäller om, gör lite nytta själv istället ...

Jag skrev ju "Snabb sökning, (om jag nu inte läser fel)" för det var det som kom upp vid just en "snabb sökning". det stod 7% i flera nyhetsartiklar.

Jag tycket det var konstigt, därför grävde jag sedan sedan vidare i EUs regelverk och hittade att det bara rörde om råvaran kom från jordbruksprodukter för konsumtion eller djurfoder. Ok klargjorde detta.

Vad har du bidragit med i detta ???
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:59 Lägg ner, den enda som gnäller här är du. Du kastar ur dig smörja utan någon som helst uppbackning på det.
När det sedan ifrågasätts så har du helt plötsligt aldrig sagt något och gnäller om det istället.
Vad har du för uppbackning till det du skriver här tex ?
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 11:15 Har du någon källa på att det är maximalt 7%? Känns som minimum 7% idag. Men att man sänker till minimum 3.5%? Verkar mer realistiskt än att 7% är max taket om vissa länder nu har mer. Dessutom så är en mimimum gräns mer i linje med klimatarbetet än en max gräns.
EDIT: Du har nog sorterat ut något annat. För 7% raps är ju inte reduktionsplikten i sig. Reduktionsplikten i sig är baserad på all inblandning, eller?
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 14:02
Lövet skrev:Max 7% jordbruksprodukter säger han ju? Inte max % totalt.
Fattar inte vad du gnäller om, gör lite nytta själv istället ...

Jag skrev ju "Snabb sökning, (om jag nu inte läser fel)" för det var det som kom upp vid just en "snabb sökning". det stod 7% i flera nyhetsartiklar.

Jag tycket det var konstigt, därför grävde jag sedan sedan vidare i EUs regelverk och hittade att det bara rörde om råvaran kom från jordbruksprodukter för konsumtion eller djurfoder. Ok klargjorde detta.

Vad har du bidragit med i detta ???
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:59 Lägg ner, den enda som gnäller här är du. Du kastar ur dig smörja utan någon som helst uppbackning på det.
Vad har du för uppbackning till det du skriver här tex ?
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 11:15 Har du någon källa på att det är maximalt 7%? Känns som minimum 7% idag. Men att man sänker till minimum 3.5%? Verkar mer realistiskt än att 7% är max taket om vissa länder nu har mer. Dessutom så är en mimimum gräns mer i linje med klimatarbetet än en max gräns.
EDIT: Du har nog sorterat ut något annat. För 7% raps är ju inte reduktionsplikten i sig. Reduktionsplikten i sig är baserad på all inblandning, eller?
Nu har du ju editerat alla inlägg. Så jag kan inte ta fram dem andra. Men vi kan väl anta att alla inlägg du redigerat var sådana med faktafel?

Uppbackning på vad? Att jag ställer frågor?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 17:10 Nu har du ju editerat alla inlägg. Så jag kan inte ta fram dem andra. Men vi kan väl anta att alla inlägg du redigerat var sådana med faktafel?
Ge dig... jag har inte editerat några gamla inlägg.

Jag har ju gjort tvärs om och INTE editerat . Det står fortfarande

"VolvoB20 skrev:
Snabb sökning (om jag nu inte läser fel) ger att vi i Sveige har bestämt att vi ska ha MINST 30.5 % reduktionsplikt 2022 medans EU har bestämt att man ska MAXIMALT 7% reduktionsplikt"

Det är ju det jag grävt vidare i EUs föreskrifter och hittat att det bara gäller för jordbruksråvaror. Det skrev jag i senare inlägg istället för att editera gamla.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vilket sandlåda detta blev då...
Det stämmer att B20 skrev max 7% från början, vilket blev ifrågasatt av bl.a. mig då det lät helt ologiskt. B20 rättar sig därefter och säger att dessa 7% endast gäller jordbruksblandningen, vilket jag fortfarande tycker låter märkligt men iaf mer troligt än 7% max totalt :p
I vilket fall har B20 sedan dess vidhållit att 7% gäller jordbruk, och inte totalt. Enda gången han sa totalt var första gången. Han har dessutom sedan dess delat urklipp från texten/lagen som styrker påståendet.

Förstår inte varför det ska bli sånna argument över det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EU pratar om en trappa 7% -> 3.5 % --> 1% för jordbruksråvaror.

Man använder två termer för jordbruksråvaror "Crop for human or animal consumption" eller "1:a generation biofuel". Tydligen räknar man med palmolja i detta. Man vill avveckla detta för jordbruket behövs för matproduktion.

Man vill istället fasa över till "2nd generation biofuel" som inte ska inkräkta på matproduktionen. Der kan vara hushållsavfall, rötslam, svartlut osv som används som råvara.

Vad jag kan få fram är målet 14% inblandning 2030.

Men det var inte det viktiga. Det som fick mig att reagera var alla nyheter att Magdalena skulle fått kalla handen för att sänka priserna i Sverige av EU och jag kunde inte få ihop det när jag just varit på resa och andra EU länder fått ok för lägre pris.

Vi behöver alltså inte på långt när reducera så mycket som vi gör pga EU. Det är något vi hittat på själva så det kan man inte skylla EU för.

Skatten kan vi inte heller skylla EU på. Polen har fått godkänt att sänka bränslepriserna rejält. Så varför skulkr inte vi också få göra samna sak om vi bara ställer frågan.

Samma sak där, det är ju inte rätt att skylla på EU där heller. Der är ju vi själva som har bestämt att vi ska ha hög skatt och vi ska inte sänka den. Sluta skyll på EU

Government Anti-Inflation Shield 2.0 to bring Poles more savings
After lowering VAT as part of the first Shield, the time has come for further beneficial solutions! The key features of the Government Anti-Inflation Shield 2.0 will apply from 1 February to 31 July 2022 and include such things as:

reduction of VAT on fuel from 23% to 8%,
reduction of VAT on natural gas from 8% to 0%,
reduction of VAT on basic foodstuffs to 0%,
reduced 5% VAT rate on electricity to remain in effect for longer,
reduction of VAT on system heat to 5%,
reduction of VAT on natural gas from 8% to 0%.

https://www.gov.pl/web/primeminister/we ... e-minister
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 93
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]