Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag kan villigt erkänna att det sticker i mina ögon med dylika summor (oavsett om man statistiskt menar att det är 'normalt'), men inte av avundsjuka..
Det skulle dock inte sticka lika mycket, om det var så att det fanns 'stadgar' som låg nånstans, lite i närheten av, 'regeln' för enskild firma..
Dvs, lite förenklat uttryckt, ta ut hur mycket lön etc du önskar, men går företaget dåligt så är du som person ekonomiskt ansvarig..
Det som sticker i mina ögon är alltså främst det faktum att 'höjdarna' nästan alltid skor sig, oavsett hur företaget mår.. Och det faktum att det s k 'höga ansvaret' bara verkar gälla när det går bra..
'Fenomenet' återfinns lite överallt i samhället och inte bara i den privata sfären, men blir ju inte mindre trist för det..
Malmstroem skrev: tor 28 nov 2024, 17:37 Om vi nu ska vara upprörda över att någon annan tjänar pengar så kan vil väl titta på Ronaldo. Han drar in ungefär 260 miljoner USD i år. Det ger 325.000 SEK i timmen. Alla timmar under året.
Där har vi något att bli riktigt upprörda över. ;-)
Kan inte bry mig mindre, för det är alla fotbollsgalningar som betalar hans lön helt frivilligt och de är de i sin fulla rätt att göra.

Det är en helt annan sak när det är våra skattepengar/pensionspengar/fondbesparingar som slösa bort
VolvoB20 skrev:Det är en helt annan sak när det är våra skattepengar/pensionspengar/fondbesparingar som slösa bort
Sån tur att merparten inte är det då utan helt privata pengar
Sjangtilt hade varit om han pytsade tillbaka en stor del av sin inkomst han 'fått' från bolaget under åren.. Men såpass mycket stake (eller empati om man så vill) har sällan 'dylika personer'..
'Men', är nyfiken på vad han kommer sysselsätta sig med efter Northvolt..
Det är alldeles för lite ansvarsutkrävande i Sverige.. 'Men' bortsett från det, hoppas han skäms ihjäl inför nära och kära och att de påtalar att han borde betala tillbaka (Dels för att stötta bolaget och dels (framförallt) för att han haft ett väldigt stort 'ansvar')..
VolvoB20 skrev:Tyvärr kanske en del privat pensionssparande i fond som rök där..

Blir Nortvolt kanske kinesiskt i alla fall till slut.

https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-i-s ... -oppenhet/
Ja, då är jag den första att gapskratta år Sverige och alla dessa galna gröna påhitt för att inte bli beroende av Kineserna.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 97

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]