Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ytterligare ett bevis på att regeringen bara ljuger och ställer idiotfrågor till EU för att försäkra sig om att vi får ett nej till att sänka några priser eller reduktion.

Om man nu vägrar sänka från regeringen sida, så var ärliga med det istället får att försöka skylla på EU.

Finland:

Finland meddelar samtidigt att landet tillfälligt måste skala ned klimatmålen för att dämpa effekten av de kraftigt stigande energipriserna. Det innebär bland annat att landet sänker leverantörernas reduktionsplikt på drivmedel till 12% jämfört med nuvarande kravet om 19,5% under det här året och nästa, uppger Reuters vidare.

Polen:

"The December reduction of excise duty limited the concerning rise in fuel prices. Starting from February 1, the VAT rate will be reduced from 23% to 8%. This will lead to a further reduction in fuel prices – up to as many as several dozen groszy per litre, bringing significant fuel savings to Polish citizens"
Användarvisningsbild
av apersson850
SvenB skrev: mån 25 jan 2016, 10:29 Jag tankar alltid fullt. Jag vill minnas att bensinpriset passerade en krona/liter efter "Oljekrisen" 1973/1974.
En krona nåddes redan 1970. 1977 kom priset upp till 1:50.
Användarvisningsbild
av lennarte
Min far sa' en gång på -60-talet "när priset går upp till 1 kr ska jag sluta köra bil" . Detta var omkring 1968, bilen han körde (Volvo PV -58) skrotades 1969 (upprostad) men själv körde han till början på -90-talet. Den bilen (Volvo 144 -72) fick äldsta dottern överta 1996 och jag körde den sedan från c:a 2002 till 2008 då jag fick överta 745-an från min svåger.
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev: ons 30 mar 2022, 12:48 7% är säkert minimumgränsen från EU, det tror jag absolut... Det låter dessutom rätt vettigt och realistiskt. Men, det är ju likväl duktigt mycket mindre än sveriges påhittade 30.5%.... :bored:
Nej, tvärs om inom EU. 7% Är en maxgräns för hur mycket bio-bränsle man får blanda i av jordbruksprodukter (tex raps). Det är på förslag att sänka den gränsen till 3,5 % för att jordbruket behövs för att odla mat till befolkningen.

Ska man gå högre, som Sverige har bestämt, 30,5% måste man använda andra råvaror, som tex skog. avfall, sopor, rötslam osv

Har du någon källa på att det är maximalt 7%? Känns som minimum 7% idag. Men att man sänker till minimum 3.5%? Verkar mer realistiskt än att 7% är max taket om vissa länder nu har mer. Dessutom så är en mimimum gräns mer i linje med klimatarbetet än en max gräns.

EDIT: Du har nog sorterat ut något annat. För 7% raps är ju inte reduktionsplikten i sig. Reduktionsplikten i sig är baserad på all inblandning, eller?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 11:15
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev: ons 30 mar 2022, 12:48 7% är säkert minimumgränsen från EU, det tror jag absolut... Det låter dessutom rätt vettigt och realistiskt. Men, det är ju likväl duktigt mycket mindre än sveriges påhittade 30.5%.... :bored:
Nej, tvärs om inom EU. 7% Är en maxgräns för hur mycket bio-bränsle man får blanda i av jordbruksprodukter (tex raps). Det är på förslag att sänka den gränsen till 3,5 % för att jordbruket behövs för att odla mat till befolkningen.

Ska man gå högre, som Sverige har bestämt, 30,5% måste man använda andra råvaror, som tex skog. avfall, sopor, rötslam osv

Har du någon källa på att det är maximalt 7%? Känns som minimum 7% idag. Men att man sänker till minimum 3.5%? Verkar mer realistiskt än att 7% är max taket om vissa länder nu har mer. Dessutom så är en mimimum gräns mer i linje med klimatarbetet än en max gräns.

EDIT: Du har nog sorterat ut något annat. För 7% raps är ju inte reduktionsplikten i sig. Reduktionsplikten i sig är baserad på all inblandning, eller?
Enligt vad jag hittat säger EU följande.

-Målet är minst 10% förnyelsebart innehåll totalt sett.

-Max 7% får komma från jordbruksprodukter, det är på förslag att sänkas till 3,5 % pga att man inte vill skapa matbrist och svält. Alltså måste man använda andra källor än jordbruket för att nå upp till 10%, tex sopor, matavfall, rötslam, svartlut, skogsavfall, biomassa från energiskog, flis osv. Exakt vad som räknas som jordburksråvara har jag inte sett detaljer om. Det kan ju finnas kryphål där vad som klassas som jordbruksråvara.

Sverige har ju lagstiftat om 30.5% i Diesel, alltså skyhögt över vad som EU kräver.

Hittar ni andra uppgifter får ni gärna ta upp det här.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 11:15
VolvoB20 skrev: Nej, tvärs om inom EU. 7% Är en maxgräns för hur mycket bio-bränsle man får blanda i av jordbruksprodukter (tex raps). Det är på förslag att sänka den gränsen till 3,5 % för att jordbruket behövs för att odla mat till befolkningen.

Enligt vad jag hittat säger EU följande.

-Målet är minst 10% förnyelsebart innehåll totalt sett.

-Max 7% får komma från jordbruksprodukter, det är på förslag att sänkas till 3,5 % pga att man inte vill skapa matbrist och svält. Alltså måste man använda andra källor än jordbruket för att nå upp till 105, tex sopor, matavfall, rötslam, svartlut, skogsavfall, biomassa från energiskog, flis osv. Exakt vad som räknas som jordburksråvara har jag inte sett detlajer om.
Så då är vi överens om att det inte är max 7% förnyelsebart?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:35 Så då är vi överens om att det inte är max 7% förnyelsebart?
Jag har aldrig skrivit något annat...

Det är minimum 10% 2030 varav max 7% (alt 3,5% ) från jordbruksprodukter

Sveriges 30.5% Diesel är på en helt annan planet. 3 ggr så mycket och 10 år före EUs 10%
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:35 Så då är vi överens om att det inte är max 7% förnyelsebart?

Nähä? Så vad är då detta?
VolvoB20 skrev:Snabb sökning (om jag nu inte läser fel) ger att vi i Sveige har bestämt att vi ska ha MINST 30.5 % reduktionsplikt 2022 medans EU har bestämt att man ska MAXIMALT 7% reduktionsplikt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:46
VolvoB20 skrev:

VolvoB20 skrev:Snabb sökning (om jag nu inte läser fel) ger att vi i Sveige har bestämt att vi ska ha MINST 30.5 % reduktionsplikt 2022 medans EU har bestämt att man ska MAXIMALT 7% reduktionsplikt
Jag har ju förklarat flera ggr.

"Det är minimum 10% 2030 varav max 7% (alt 3,5% ) från jordbruksprodukter"

Vad är det som är oklart..

The Renewable Energy Directive, RED I, (Directive 2009/28/EC), was adopted by the EU in 2009. It mandated that all Member States (MS) shall have 10% (on energy basis) biofuels in the transport sector by 2020. A revised version, RED II, (Directive 2018/2001/EU) entered into force in December 2018 moving the legal framework from 2020 to 2030.

Biofuels based on food or feed crops can only represent 7%
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 13 apr 2022, 13:46
VolvoB20 skrev:

Jag har ju förklarat flera ggr.

"Det är minimum 10% 2030 varav max 7% (alt 3,5% ) från jordbruksprodukter"

Vad är det som är olkart..
Men sluta, du har hela tiden vidhållet "MAX 7%". Det finns ju dessutom flertalet inlägg från dig där du skriver så.. Om du inte är säker på vad du skrivit så gå tillbaka och läs igenom igen.

Det är inte oklart för någon annan än dig verkar det som. Alla andra är rätt överens om att det inte är max 7% reduktionsplikt som gäller.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 93
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]