Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Och som jag sagt innan. De väl bortåt 100 miljarder man bränt av är ju inte borta, de har bara hamnat i andra fickor.

Tex så här,

"Northvolts ersättning till nya ledamöterna – månadslön och 55 000 kronor per dag"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nort ... or-per-dag

Peter Carlsson har väl cashat in bortåt en fjärdedels miljard så han behöver ju inte gråta

Sen har väl resten gått till UE, Konsuler, Leverantörer och Kina för maskiner och råvaror.

Sen är det väl ett annat problem. Om nu Northvolt får igång produktionen och Kina slutar sälja batterier, då lär de väl sluta sälja råvarorna till batterier också, och vad ska då Northvolt producera av?
Lövet skrev: ons 20 nov 2024, 21:04 Låst artikel tyvärr men för er som har SVD så kan ni ju läsa om vad som skulle hända om Kina gör verklighet av sina planer att sluta sälja batterier löst utan bara sälja hela elbilar. Då dör europeisk bilindustri sannolikt: https://www.svd.se/a/63VXv3/northvolt-k ... iindustrin
Kina kontrollerar ju så stor del av råvarorna och här blockerar ju miljövännerna all typ av utvinning eller fördröjer besluten i bortåt 10 år i alla fall. Så hur skall produktionen gå till om Kina blockar? USA flaggar ju i alla fall för egen brytning till skillnad från Europa. det räcker ju inte med en batterifabrik för att rädda oss från Kina vi måste ju ha hela kedjan om det ska vara räddningen.

Eller skulle elbils-miljövänner kunna köra över natur-miljövänner och få till öppnade av gruvor för råvarorna trots protesterna?
VolvoB20 skrev:"Northvolts ersättning till nya ledamöterna – månadslön och 55 000 kronor per dag"
Jag upplever dig som smartare än att svälja sånt där. Styrelseledamöter har definitivt bra betalt men de får inte 55.000 varje dag, bara när det är styrelsemöte.
VolvoB20 skrev:De väl bortåt 100 miljarder man bränt av är ju inte borta, de har bara hamnat i andra fickor.
Ja de har man ju betalat sina kostnader med. Inget konstigt i det.
Lövet skrev: tor 28 nov 2024, 16:14
VolvoB20 skrev:"Northvolts ersättning till nya ledamöterna – månadslön och 55 000 kronor per dag"
Jag upplever dig som smartare än att svälja sånt där. Styrelseledamöter har definitivt bra betalt men de får inte 55.000 varje dag, bara när det är styrelsemöte.
VolvoB20 skrev:De väl bortåt 100 miljarder man bränt av är ju inte borta, de har bara hamnat i andra fickor.

Vet inte om du läste länken ovan? Men antingen sprider SVT fake news och du har annan info än de eller så tolkar du det väldigt välvilligt.

SVT skriver;
Utöver de fasta ersättningarna får båda 55 000 kronor per dag – för varje dag de ägnar Northvolt fyra timmar eller mer.
Dvs de kan läsa handlingar, sitta i möten, resa osv så länge det görs i Northvolts ärende och i mer än 4h/dag.
Då får de 55.000kr/ dag.
poseidon skrev:

Vet inte om du läste länken ovan? Men antingen sprider SVT fake news och du har annan info än de eller så tolkar du det väldigt välvilligt.

SVT skriver;
Utöver de fasta ersättningarna får båda 55 000 kronor per dag – för varje dag de ägnar Northvolt fyra timmar eller mer.
Dvs de kan läsa handlingar, sitta i möten, resa osv så länge det görs i Northvolts ärende och i mer än 4h/dag.
Då får de 55.000kr/ dag.
Styrelseledamöter har bra betalt. Även om det sticker i dina ögon är det inget konstigt med den ersättningen i ett bolag av den här storleken.

Det är en helt annan diskussion om det är rimligt eller inte men jag ogillar antydandet att det är något fuffens med det.
Om vi nu ska vara upprörda över att någon annan tjänar pengar så kan vil väl titta på Ronaldo. Han drar in ungefär 260 miljoner USD i år. Det ger 325.000 SEK i timmen. Alla timmar under året.

Där har vi något att bli riktigt upprörda över. ;-)

55.000 SEK / dag ger med 8 timmar 6.875 SEK / timme. Det är inte ovanligt att t.ex. en senior partner på en advokatbyrå i Sverige fakturerar 6.000 SEK/timme. Om vi säger att styrelseledamoten faktiskt får jobba 10 timmar om dagen för att få till en lösning för Northvolt så är hen billigare än advokaterna (och med tanke på att de lär ha en hel del amerikanska advokater som är ännu dyrare så stämmer det med mycket hög sannolikhet).

Rimligt eller ej -- det är vad resurser som dessa marknadsmässigt kan ta ut.
Lövet skrev: tor 28 nov 2024, 16:52
poseidon skrev:
Lövet skrev: tor 28 nov 2024, 16:14 Jag upplever dig som smartare än att svälja sånt där. Styrelseledamöter har definitivt bra betalt men de får inte 55.000 varje dag, bara när det är styrelsemöte.

SVT skriver;
Då får de 55.000kr/ dag.
Styrelseledamöter har bra betalt. Även om det sticker i dina ögon är det inget konstigt med den ersättningen i ett bolag av den här storleken.

Det är en helt annan diskussion om det är rimligt eller inte men jag ogillar antydandet att det är något fuffens med det.
Har aldrig påstått att det sticker i mina ögon

Jag korrigerade bara ditt felaktiga påstående.

Jag ogillar att man skriver osanningar å fuffens.
poseidon skrev:Jag korrigerade bara ditt felaktiga påstående.
Vad menar du är felaktigt med att de inte får den lönen varje dag? Det är inte styrelsearbete varje dag. Om du är nyfiken kan du se exakt hur mycket som betalats ut i årsredovisningen och dela det med antalet dagar.
Såhär skrev du, som jag fetmarkerat.

Det är alltså felaktigt. Du har gjort en egen tolkning av det som texten från SVT handlade om.

Om de jobbar med Northvolt 4h om dagen varje dag oavsett om det är styrelsemöte eller ej får de 55.000kr/dag.

Du verkade vilja få oss att tro att det bara va några gånger om året eftersom styrelsemöte har man ju inte superofta.
Om de jobbar med Northvolt 4h om dagen varje dag oavsett om det är styrelsemöte eller ej får de 55.000kr/dag.

Du verkade vilja få oss att tro att det bara va några gånger om året eftersom styrelsemöte har man ju inte superofta.
Eftersom jag har lite insyn/vana av styrelsearbete även i stora företag så är i alla fall kutym att denna ersättning utgår för bolagsstyrelemöte samt förberedelser för detta.
Det är absolut inte så att styrelsemedlemmar får ersättningen bara för att dom säger sig "jobba"... Det skulle inte accepteras av vare sig resten av styrelsen, ägarna eller revisornerna. Det skall finnas en rimlighet i tidsuttaget,
Sedan om den är rimlig lönenivå eller ej, det kan man alltid prata om.

/Thomas
poseidon skrev:Det är alltså felaktigt. Du har gjort en egen tolkning av det som texten från SVT handlade om.
Styrelsearbete borde det förstås stått.

Men hela diskussionen är trams. Det har ingenting med Northvolts problem att göra och ersättningen är inte avvikande mot andra storbolag.

Northvolt fick problem för att man underskattade utmaningarna att skala upp produktion och bibehålla kvaliteten. Inte för att de betalat varken sin ledning eller sin styrelse för mycket. Det är bara avundssjuka som sipprar fram från vissa här.
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 95
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]