- mån 09 okt 2017, 01:13
#1203080
Dina resonemang och underlag för att elbilen alltid skulle gå på smutsig el faller som korthus.
Du frågar ovan varför jag tar upp kapacitet och hur mycket man använder och förstår alltså inte sambandet med efterfrågan inom landet?
Lagringskapaciteten i vattenreservoarerna är på 33TWh. Det du pratar om i Tyskland är pumpkraft, inte riktigt samma sak som våra vattenkraftverk och dess dammar. Vi pratar heller inte om att pumpa tillbaka vatten, utan spara då det finns andra energikällor. Även om vi som 2015 när det under en begränsad tid låg på 90% finns det utrymme för ytterligare dryga 3TWh att lagra.
Det är alltså ca 1500 miljoner mil med elbil. Det skulle räcka att hålla nära 5 miljoner elbilar igång i 3 månader. Man skulle alltså kunna spara in för större delen av bilparken under vintermånaderna bara genom att använda den överblivna lagringskapaciteten under ett år med god tillrinning.
Det verkar som att vattenkraften vi har har väldigt bra förutsättningar för att lagra mer än idag.
Du tror alltså trots det jag visade att kärnkraften går på full kraft året om? Jag såg vad du länkade till, men kollar du hur kärnkraften producerat under senaste året är det stor skillnad mellan sommar och vinter.
Och oavsett kärnkraften så är det tydligt att produktionen följer efterfrågan i landet och inte går maximalt under året. Vi exporterar alltså långt ifrån vad vi skulle kunna göra, och en miljon elbilar skulle troligen inte ändra på det åt nått håll. (med en disclaimer för möjligen dom där veckorna då vi har som högst produktion.)
Vad har du för belägg för att Sverige inte skulle öka produktionen om de inhemska användningen gick upp? Vi har uppenbarligen kapacitet till det under stor del av året.
Endast vissa gånger under smällkalla vintern skulle vi ha problem att öka från nuvarande produktion.
Med sparande i vattenreservoarerna och smarta mindre batterisystemet som tar bort topparna under dygnet kommer behovet av import bli minimalt.
Du försöker alltså ducka rätt viktiga delar att ta hänsyn till i hur elproduktionen i Sverige ser ut genom att upprepa ett ovanligt ord du kan? Vi båda har ju "polemiserat" hela tiden.
Klassiskt härskarteknik du kör med..
Du frågar ovan varför jag tar upp kapacitet och hur mycket man använder och förstår alltså inte sambandet med efterfrågan inom landet?
Lagringskapaciteten i vattenreservoarerna är på 33TWh. Det du pratar om i Tyskland är pumpkraft, inte riktigt samma sak som våra vattenkraftverk och dess dammar. Vi pratar heller inte om att pumpa tillbaka vatten, utan spara då det finns andra energikällor. Även om vi som 2015 när det under en begränsad tid låg på 90% finns det utrymme för ytterligare dryga 3TWh att lagra.
Det är alltså ca 1500 miljoner mil med elbil. Det skulle räcka att hålla nära 5 miljoner elbilar igång i 3 månader. Man skulle alltså kunna spara in för större delen av bilparken under vintermånaderna bara genom att använda den överblivna lagringskapaciteten under ett år med god tillrinning.
Det verkar som att vattenkraften vi har har väldigt bra förutsättningar för att lagra mer än idag.
Du tror alltså trots det jag visade att kärnkraften går på full kraft året om? Jag såg vad du länkade till, men kollar du hur kärnkraften producerat under senaste året är det stor skillnad mellan sommar och vinter.
Och oavsett kärnkraften så är det tydligt att produktionen följer efterfrågan i landet och inte går maximalt under året. Vi exporterar alltså långt ifrån vad vi skulle kunna göra, och en miljon elbilar skulle troligen inte ändra på det åt nått håll. (med en disclaimer för möjligen dom där veckorna då vi har som högst produktion.)
Vad har du för belägg för att Sverige inte skulle öka produktionen om de inhemska användningen gick upp? Vi har uppenbarligen kapacitet till det under stor del av året.
Endast vissa gånger under smällkalla vintern skulle vi ha problem att öka från nuvarande produktion.
Med sparande i vattenreservoarerna och smarta mindre batterisystemet som tar bort topparna under dygnet kommer behovet av import bli minimalt.
Du försöker alltså ducka rätt viktiga delar att ta hänsyn till i hur elproduktionen i Sverige ser ut genom att upprepa ett ovanligt ord du kan? Vi båda har ju "polemiserat" hela tiden.
Klassiskt härskarteknik du kör med..
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13