Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Nu har även Skellefteå kommun tröttnat på överdrifterna och ryktena:

"Magnus Henreksson påstår på DN Debatt (15/10) att Skellefteå kommun behöver investera 27 miljarder för att anpassa samhället till Northvolts behov. Uppgiften är en av flera som läggs till grund för hans kritik mot offentliga satsningar på den gröna omställningen.

Påståendet är lätt absurt, inte minst mot bakgrund av att Skellefteå kommuns totala kostnader årligen uppgår till 7 miljarder. De proportionerna borde rimligen göra att en ekonom kontrollerar sina källor noga. Men för Henrekssons ändamål duger tydligen en 16 månader gammal andrahandsuppgift i en branschpodd för fastighetssektorn.

Sanningen är att ingen av Skellefteå kommuns samhällsinvesteringar står och faller med Northvolts verksamhet. De större investeringar som vi har gjort och behöver göra framöver handlar om att utveckla samhället i takt med vår stora befolkningsökning. Och befolkningseffekten av även en förändring i personalstyrkan hos en enskild arbetsgivare kan hanteras utan stora extrakostnader för kommunen.

Kommunens mest konkreta investering med koppling till Northvolt avser 150 miljoner kronor till infrastruktur i och till den industritomt som batterifabriken använder. Detta är i dag en upparbetad tillgång som kommunen även framöver kommer ha nytta av, oavsett hur det går för Northvolt."

Så påståenden om miljarder visar sig vara 150 miljoner i verkligheten.

Påståendet om att behöva investera 27 miljarder kommer från Skellefteå kommun själva:
Skellefteå kommun skrev:Under perioden 2016-2025 ser Skellefteå kommun ut att investera för över 27 miljarder kronor
Senast uppdaterad: 29 april 2021
Förvisso slarvigt av Magnus Henreksson i sin artikel att bara citera ett påstående från SKR. Annika Wallenskog påtalade i en pod behovet av hamnombyggnad, nya bostäder, skolor, förskolor, osv. Men påståendet om de 27 miljarderna var inte riktigt så ogrundat som Lorents Burman (S) och Kristina Sundin Jonsson, Skellefteå kommun, vill göra gällande i DN. Uppgiften står fortfarande att läsa på Skellefteå kommuns hemsida, även om uppgiften inte uppdaterats sedan 2021. Man kan i Skellefteå kommuns årsredovsining se att det satsas på t.ex. skolor. I årsredovisnongen för 2023 skriver kommunen att kommunkoncernen som helhet (inte bara kommunen) under perioden 2024-2028 planerar för att genomföra investeringar för över 23 miljarder, vilket sannolikt är den i särklass högsta nivån per invånare bland alla Sveriges kommuner.

Magnus Henreksson vet ofta vad han pratar om. Dock är det många som inte vill erkänna honom pga att han inte fullt ut är följsam PK-mässigt. Magnus Henreksson skriver som det är, även om det inte passar alla. Givetvis har han åsikter som alla andra, men han håller sig till fakta i stor utsträckning.

I Skellefteå har man investerat åtskilliga miljarder sedan 2017, både inom kommunen och i kommunkoncernen. Men det är en bra bit kvar till 27 miljarder. Kommunen har sedan 2017 investerat 6,1 miljarder och inom kommunkoncernen har det investerats 17,4 miljarder. Hur mycket av detta som är en direkt, eller indirekt, följd av Northvolt framgår inte. Kommunen gör givetvis många olika investeringar, inte bara investeringar som ett resultat av Northvolt. Visserligen ökar en del kostnader om invånarantalet stiger, men det gör ju normalt även skatteintäkterna. Med frågetecken för 2023. Kommunen påstår att skatteintäkter jämte generella statsbidrag uppgår till ca 70% av de totala intäkterna. Verksamhetsknutna intäkter (taxor) uppgår till 25%. I helhet ser det ganska hyfsat ut, ännu så länge.

Vi får se hur det går för Northvolt. Helt klart är det så att om Northvolt går i stöpet och det inte blir fortsättning i någon annans regi så blir det konsekvenser. Det har redan gjorts investeringar som kanske inte fullt ut kan utnyttjas om invånarantalet plötsligt sjunker igen. Dessutom vet jag att en del av de som flyttat till Skellefteå och arbetar på Northvolt har köpt bostad till marknadspriset som rådde innan det allmänt blev känt att Northvolt har problem. Att sälja bostaden och få pengarna tillbaka om Northvolt går i stöpet blir nog svårt. Det blir många som får erfara konsekvenser personligen.
Skelleftea.jpg
Skelleftea.jpg (205.58 KiB) Visad 2295 gånger
Camel skrev:Magnus Henreksson vet ofta vad han pratar om. Dock är det många som inte vill erkänna honom pga att han inte fullt ut är följsam PK-mässigt. Magnus Henreksson skriver som det är, även om det inte passar alla. Givetvis har han åsikter som alla andra, men han håller sig till fakta i stor utsträckning.
Förutom då när han har fel med 26.850 miljoner kronor då? Ditt ständiga tugg om PK är för övrigt bara tröttsamt. Jag har haft Magnus Henrekson som lärare på Handelshögskolan så jag vet fullt ut att det är en kompetent forskare. Men att vara nationalekonom är inte samma sak som att vara batterifabriksforskare. Han är ekonomihistoriker och borde kanske hållit sig till historien som han har koll på: Men han nappade när DN ringde runt och de sög ivrigt i sig hans åsikter. För det var mest åsikter den här gången - inte forskning. (Sen säger jag absolut inte att han har haft fel i allt angående Northvolt bara de felaktiga påståendena om statens och kommunernas kostnader.)

"Henreksons forskning behandlar främst företagsklimatets institutionella bestämningsfaktorer, bland annat varför länder har olika ekonomisk tillväxt och varför tillväxten var svag i Sverige från slutet av 1960-talet till mitten av 1990-talet." https://www.ifn.se/forskare/ifn-forskar ... henrekson/
varför inte bara inse fakta, det är kört, vad hjälper någar miljarder till? de överlever några veckor tilll, produktionen får de ju inte igång på några veckor och exspansionen är ju körd. Totalt pantat att slänga in någar miljarder till och jag hoppas de drar plåstret nu och sätter det i KK.
Lövet skrev: .....Jag har haft Magnus Henrekson som lärare på Handelshögskolan så .......
Men min pappa är starkare än din pappa.....

Om kommunen säger de har en investeringsplan om 25 Miljarder och en forskare återger det kan man inte skylla forskaren för att ha fel.
Lövet skrev: fre 18 okt 2024, 00:23 Men att vara nationalekonom är inte samma sak som att vara batterifabriksforskare.
Korrekt. Lika korrekt är: Att vara politiker eller företrädare för en kommun är inte samma sak som att vara batterifabriksforskare.

När det gäller ekonomi har har i alla fall jag större förtroende för en nationalekonom än vad jag har för politiker och kommunföreträdare. Men vem man har förtroende för är upp till var och en att bedömma.

Siffror på hur mycket Skellefteå kommun inkl. koncern har investerat under perioden 2017-2023 är allmänt tillgängliga för alla. Jämfört med det som totalt har investerats under perioden, motsvarar 150 miljoner inte ens 1%.

Under samma period har befolkningen i Skellefteå kommun ökat med 5,2 %. Den största ökningen har skett under perioden 2021-2023 med 3,5%.

Att en kommun måste investera om invånarantalet ökar med över 5% är inget konstigt.

Varför har invånarantalet i Skellefteå ökat så mycket? Beror det på Northvolt, eller något annat? Om det i huvudsak beror på Northvolt, vad händer med investeringar som kommunen gjort som direkt, och indirekt, följd av Northvolt?

Vem står för risken med de stora Investeringar som Skellefteå kommun gjort, och fortsatt säger sig behöva göra?
poseidon skrev:
Lövet skrev: .....Jag har haft Magnus Henrekson som lärare på Handelshögskolan så .......
Men min pappa är starkare än din pappa.....

Om kommunen säger de har en investeringsplan om 25 Miljarder och en forskare återger det kan man inte skylla forskaren för att ha fel.
Att citera en webbsida är inte forskning. Så ja, kraven är betydligt högre på en forskare än så. Att titta på en inaktuell plan på en sida som inte uppdateras längre än på sin höjd amatörmässig skräpjournalistik.
Camel skrev:Vem står för risken med de stora Investeringar som Skellefteå kommun gjort, och fortsatt säger sig behöva göra?
Man behöver givetvis inte göra lika mycket investeringar om Northvolt inte längre ska ha flera tusen anställda. Så investeringsplanen görs om. De investeringar som redan gjorts enligt kommunen själv som kan härledas till Northvolt är 150 miljoner. Inte miljarder. Har du några andra siffror på vad Skellefteå gjort än vad de själva säger får du gärna länka dem?

Ditt påstående att 150 miljoner skulle motsvara 1% av vad Skellefteå investerat skulle innebära att de lagt 15 miljarder på Northvolt vilket förstås är helt orimligt. Det kan ju inte vara det du menar? Eller läser jag fel - du menar kanske ägarnas totala investeringar här? Återigen i så fall - ägarandelar är inte kostnader (än...) ;-)
Lövet skrev:Man behöver givetvis inte göra lika mycket investeringar om Northvolt inte längre ska ha flera tusen anställda. Så investeringsplanen görs om. De investeringar som redan gjorts enligt kommunen själv som kan härledas till Northvolt är 150 miljoner. Inte miljarder. Har du några andra siffror på vad Skellefteå gjort än vad de själva säger får du gärna länka dem?
Siffror ur kommunens årsredovisningar samt lite statistik från SCB:

• Hösten 2017 meddelade Northvolt att man valt Skellefteå för sin första stora batterifabrik.
  • Under perioden 2017-2023 har Skellefteå kommun inkl. koncern investerat totalt 23533 miljoner kronor.
  • Kommunen påstår att det endast är 150 miljoner av investeringarna som kan härledas till Northvolt. Det motsvarar endast 0,64% av de totala investeringarna.
  • Låneskulder och långfristiga skulder har under perioden 2017-2023 ökat med 7235 miljoner kronor.
  • Invånarantalet i låg under perioden 2000-2016 ganska stabilt och var i genomsnitt 71928,5 personer.
  • År 2023 var invånarantalet 76542 personer. Det motsvarar en ökning jämfört med snittet 2000-2016 på 6,4%

Att det bara skulle krävas en ökning av investeringarna med 0,64% för att klara en ökning med invånarantalet med 6,4% faller på sin egen orimlighet. Givetvis har Northvolts etablering medfört att kommunen investerat mycket mera än om Northvolt inte hade etablerat sig i kommunen. Därmed inte sagt att kommunen investerat allt detta direkt i Northvolt.

Lövet skrev:Ditt påstående att 150 miljoner skulle motsvara 1% av vad Skellefteå investerat skulle innebära att de lagt 15 miljarder på Northvolt vilket förstås är helt orimligt.
Jag har inte påstått att kommunen lagt 15 miljarder på just Northvolt. Det jag påstod är att 150 miljoner inte ens är en procent av vad kommunen totalt investerat.

Lövet skrev:Det kan ju inte vara det du menar?
Nej.

Lövet skrev:Eller läser jag fel
Ja

Lövet skrev: - du menar kanske ägarnas totala investeringar här?
Nej.

Lövet skrev:Återigen i så fall - ägarandelar är inte kostnader (än...) ;-)
Stämmer.

Saxat ur årsredovisningarna:
Spoiler »

EDIT: Belopp rättade.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Vad som 'yppas' *) innehåller oftast sanning (eller åtminstone 'fakta'), men ibland/ofta förvrängd sådan.. Medvetet (för att skydda sig själv och/eller 'sin enhet' på olika sätt).. Och/eller omedvetet (=naivitet och/eller inkompetens)..
*) I 'yppande' inrymmer jag även sådant som dokumentation.
Camel skrev:Under 10-årsperioden 2016-2025 har kommunen och dess bolag genomfört och planerar att genomföra investeringar för över 25 miljarder kronor.
Du ser inget problem med ett påstående om investeringar som bokstavligen inte hänt än? Under 10-årsperioden 2016-2025 har kommunen och dess bolag genomfört och planerar att genomföra investeringar för över 25 miljarder kronor. Själv lever jag inte i 2025 men jag kanske är omodern.

Vad har en tidsserie från år 2000-2016 med Northvolt att göra? De fanns inte då.
År 2023 var invånarantalet 76542 personer. Det motsvarar en ökning jämfört med snittet 2000-2016 på 6,4%
  • 1
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 74
  • 95
Byta spridare

De höll sig inte till överenskommelsen o[…]

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]

Frihjulet går väldigt trögt Man[…]

Reparera Garo motorvärmare