- fre 06 okt 2017, 01:02
Det är inte ett svar på den fråga jag ställde. Du säger att vi skall räkna på de CO2-utsläpp som svensk vattenkraft ger upphov till när vi tar ställning till vilka CO2-utsläpp Northvolts fabrik ger upphov till. Men för att det skall vara rimligt måste vattenkraften plötsligt expandera med 2 TWh. Därtill måste dessa extra 2 TWh ha tillkommit enbart för att tillgodose Northvolts behov. Det vill säga man måste kunna säga att om Northvolt inte placerat sin fabrik i Sverige hade utbyggnaden inte blivit av. Annars gör man sig skyldig till ett tankefel när man beaktar konsekvenserna av den merproduktion fabriken ger upphov till. Alltså: Vad finns det för skäl att tro att vattenkraften kommer att byggas ut med 2 TWh om Northvolts fabrik blir av och placeras i Sverige? Och vad finns det för skäl att tro att utbyggnaden skulle bli av bara om fabriken blir av och placeras här?
Dessa fakta har förstås absolut inget att göra med om jag personligen gillar det som kopplas in eller ur eller inte.
Du får precis som alla andra lära dig att räkna med utgångspunkt från de marginalförändringar som är relevanta för att bedöma konsekvenserna av olika handlingsalternativ. Dessa marginalförändringar motsvarar inte den svenska, inte den nordiska och inte heller någon annan elmix. Istället motsvaras de av den skillnad i CO2-utsläpp som blir konsekvensen av att koppla in respektive koppla ur en elförbrukare, precis vilken som helst.
joel80 skrev:andersuw skrev:Jag planerar inte elproduktionen för Northvolt. Men hur det planeras beror väl till stor del på om den hamnar uppe i Skellefteå eller i Västerås. Eltillförseln var en viktig del i hur dom valt ut städen, och anledningen till att vissa fallit bort. Att det finns rent producerad el och möjlighet till den mängd dom behövt har varit en viktig det. Det är också p.g.a elen dom valt Sverige. Vi har billig och ren el.joel80 skrev:När Northvolt är i full drift kommer den kräva enorma mängder el ja... Och de kommer att ha kapacitet för batterier till över 533 000 elbilar (32 gWh per år i produktion är planerat) per år om man räknar på ungeär det dubbla antal kwh per elbil från idag. Det blir inte så enorma mängder per bil. (runt 3700kwh om jag räknar rätt) Räknat med utsläppen för vattenkraft per kwh blir det inte speciellt många kilo CO2 per bil..Och på vilket sätt tänker du dig att den ökning av vattenkraften på 2 TWh som fabriken kräver den dag den dras igång skall åstadkommas? Vattenkraften får ju inte byggas ut enligt rådande lagstiftning och jag tror inte heller det finns något som helst opinionsmässigt stöd för det. I praktiken blir det självfallet så att de fossilt eldade kraftverken i våra grannländer får gå in och täcka upp för det svenska exportbortfallet. Eller så får vi själva dra igång de fossilkraftverk vi lagt i malpåse.
Det är inte ett svar på den fråga jag ställde. Du säger att vi skall räkna på de CO2-utsläpp som svensk vattenkraft ger upphov till när vi tar ställning till vilka CO2-utsläpp Northvolts fabrik ger upphov till. Men för att det skall vara rimligt måste vattenkraften plötsligt expandera med 2 TWh. Därtill måste dessa extra 2 TWh ha tillkommit enbart för att tillgodose Northvolts behov. Det vill säga man måste kunna säga att om Northvolt inte placerat sin fabrik i Sverige hade utbyggnaden inte blivit av. Annars gör man sig skyldig till ett tankefel när man beaktar konsekvenserna av den merproduktion fabriken ger upphov till. Alltså: Vad finns det för skäl att tro att vattenkraften kommer att byggas ut med 2 TWh om Northvolts fabrik blir av och placeras i Sverige? Och vad finns det för skäl att tro att utbyggnaden skulle bli av bara om fabriken blir av och placeras här?
joel80 skrev:Du är fortfarande inne på att all elproduktion av saker du inte gillar är 100% fossil. Men t.ex Volvos tillverkning i Göteborg av dieselbilar är såklart med ren svensk el. Du får precis som alla andra räkna med den svenska, eller nordiska, elmixen för produktion och användning här i landet.Nejdå. Den merproduktion av el som varje inkoppling av en ny förbrukare i vårt nordcentraleuropeiska elnät ger upphov till blir fossilt baserad eftersom de icke-fossila energikällorna redan är tagna i anspråk och inte kan öka sin produktion för att tillmötesgå det tillkommande behovet. På motsvarande sätt ger också varje bortkoppling av en tidigare förbrukare upphov till en motsvarande reduktion av fossil elproduktion.
Dessa fakta har förstås absolut inget att göra med om jag personligen gillar det som kopplas in eller ur eller inte.
Du får precis som alla andra lära dig att räkna med utgångspunkt från de marginalförändringar som är relevanta för att bedöma konsekvenserna av olika handlingsalternativ. Dessa marginalförändringar motsvarar inte den svenska, inte den nordiska och inte heller någon annan elmix. Istället motsvaras de av den skillnad i CO2-utsläpp som blir konsekvensen av att koppla in respektive koppla ur en elförbrukare, precis vilken som helst.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut