Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
#800746
MartinS skrev:Jag tror vehicle location i ECE reglementet mer avser tunnlar och P-garage än latitud/longitud.

Man skall dock inte förringa skillnaden i förbrukning med tända och släckta lampor, även om det i den stora förbrukningen en bil har torde vara försumbar. Men om vi säger att bakljusen inte är LED och är fyra stycken 12v/5w lampor istället, alltså 20w totalt. En liter bensin ger dig ungefär 200Ah när man räknar om det inkl normala förluster av vad jag förstått, vilket då ger dig 120h brinntid för dessa lamporna. Det i sin tur ger 720mil med en snitthastighet på 60km/h. Det går alltså åt 0,13cl (0,0013L) bränsle per mil för att ha dessa tända.

Tänk er 0,13cl mer bränsle per mil, på ALLA bilar i Europa, det blir ett par kofisar i CO2, och partiklar eller vad man nu vill minska ner på just idag.....
MartinS skrev:Jag håller med dig till fullo Camel, jag ville bara påvisa att elförbrukningen faktiskt gör en skillnad i ett globalt eller Europeiskt perspektiv. Jag är ju absolut FÖR att man skall ha bakljusen tända, men det är ju synd att man i vissa bilar tvingas till att tända även framljusen som drar kräm på riktigt för att få bakljusen tända. Det blev liksom fel... typ ;)

/Martin <-- Med Premium sound, sub.......och LED bakljus ;)

Förstår tanken men den är helt fel. Handlar det om säkerhetsdetalj som är grundläggande att SYNAS i trafiken så får det "drar" soppa punkt


Skall man börja peka på saker som drar soppa så är det bara titta på alla komfort detaljer som finns i bilarna. Som är onödiga, väger, drar soppa helt onödigt för miljön.


Sharkbait <-- Med Premium sound, sub.......och GLÖDLAMPOR i bakljusen :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#800756
Räcker med att 1 olycka sker p.g.a en bil synts dåligt med släckta bakljus så är ju vinsten för typ alla sånna bilar i hela lander försvunnen. Säg att det läcker ut 20 liter bensin, 2 brandbilar och 1 polisbil åker 5 mil var.. drar säkert 30 liter.
Bara bränslet som gått åt då skulle kunna hålla nästan 40 000 bilar lysande i samma tid som räknat på ovan.

Sen all energi som går åt för att reparera bilarna och eventuella personskador och samhällskostnader på det.

Jag är övertygad om att det här är så otroligt feltänkt, både säkerhetsmässigt och miljömässigt.
Användarvisningsbild
av erikn
#800766
Idag såg jag en fantastiskt bra funktion vad gäller DRL. Mötte en lastbil precis utanför jobbet mitt på dagen. Den hade V-formade DRL, varje arm säkert ca 50 cm lång. När den började blinka så släcktes "V" på den sidan som den började blinka. Hur tydligt som helst.

Samtidigt såg jag en fantastiskt dålig funktion på blinkers och DRL. Innan jag svängde in mot jobbet så hade jag en Porsche (okänd modell) bakom mig, och den hade kraftigt punktformad DRL, kanske 7-8 punkter i rad. Blinkers var gjord likadan, och de satt i princip ihop med DRL så man såg knappt att den blinkade.
Användarvisningsbild
av Perc
#800833
erikn skrev:Idag såg jag en fantastiskt bra funktion vad gäller DRL. Mötte en lastbil precis utanför jobbet mitt på dagen. Den hade V-formade DRL, varje arm säkert ca 50 cm lång. När den började blinka så släcktes "V" på den sidan som den började blinka. Hur tydligt som helst.
Audi har den funktionen med. Säkert andra bilar också. Smart funktion.
av J0cke
#801080
erikn skrev:Idag såg jag en fantastiskt bra funktion vad gäller DRL. Mötte en lastbil precis utanför jobbet mitt på dagen. Den hade V-formade DRL, varje arm säkert ca 50 cm lång. När den började blinka så släcktes "V" på den sidan som den började blinka. Hur tydligt som helst.
Har den funktionen på min Dodge också
Användarvisningsbild
av Tomas88
#801365
Jag kan konstatera att jag hade bättre DRL (då kallat varselljus) på min Volvo 240 från 1983 än vad många nya bilar har idag. :D
av DannePe
#802337
rid54 skrev:
SvenB skrev:Vågar och vågar. Det kanske inte är så bra att vi har separata regler i Sverige. Vi är ju inte helt isolerade. Jag har själv varit nära bli bötfälld för ett tiotal år sedan på grund av att jag hade halvljuset påslaget i Tyskland. det var bara att rycka säkringen dagtid. Samma med våra dubbdäck, de är ju förbjudna söder om Tyska gränsen. Hur skulle vi bära oss åt om vi hade separata DRL regler i Sverige? Skulle våra bilar ha någon strömställare med Sverigeläge och Övriga Europaläge?
Det brukar ju hävdas rätt ofta att de flesta funktioner är "programmerbara".... Det vore väl en smal sak att ha en svensk upplaga av belysningsprogrammet då, som tände även bakljusen när DRL är tänt? För bilar som registreras i Sverige? Känns inte så svårt eller radikalt, egentligen. Men en ökad säkerhet...
Har en Peugeot Partner -12 i jobbet och där går det inte att tända bakre dimljusen utan att ha främre dimljusen tända. Vad jag förstår så är det fortfarande olagligt i Sverige med kombinationen främre dimljus+halvljus, och enligt Peugeot går det inte att programmera bort.

DRLen fungerar kasst på vindrickaren, kör jag på en väl upplyst väg kan den slå av halvljuset. Vid start i skymning tar den lång tid på sig innan vinångorna har lättat, men efter man har kört en bit inser den att det var träsprit i flaskan och slår på halvljuset.

Inte imponerad av DRLen på min firmabil, det kan ju vara en mjukvarubugg(full fransos vid bandet) men ett stort + är att läget för halvljusautomatik fortfarande finns kvar(tillfälligt avbrott på vin leveransen till Peugeot).
Användarvisningsbild
av Perc
#802355
Att inte kunna tända bakdimljusen utan att det ska lysa fram samtidigt är en åkomma som finns på många bilar. Min Skoda, jobbets Renault Trafic, många japanska bilar jag kört under årens lopp osv. Det är billigare att tillverka en brytare med två funktioner än två separata, särskilt om man placerar funktionen på blinkersspaken för att spara lite ytterligare.
Användarvisningsbild
av SvenB
#802361
Har farit omkring ganska mycket senaste tiden och kan konstatera att äldre bilar utan DRL i stor utsträckning börjat använda dimljusen som DRL. Inget fel i det, det är fungerande. Men de har halvjuset påslaget samtidigt. Det är mycket mer frekvent numera än tidigare. Varför?
Användarvisningsbild
av erikn
#802364
Jag har även sett att många kör med bara parkeringsljus, och fortsätter med det när det är mörkt. Syns knappt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]