Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Har dom centraleuropeisk gummiblandning är dom inte framtagna för vinterväglag. Det är dom, alltså centraleuropeiska friktionsdäck, som brukas kallas året runt däck. Dom är inte lagliga som vinterdäck i Sverige eftersom dom inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Dom kan ha m+s-märkning men är ändå förbjudna. Dom brukar dock inte ha alptoppen du snackar om.. Den verkar inte finnas på sånna däck.. Eller har nån sett det?
Mina Nokian WR A3 marknadsförs som ett sk centraleuropeiskt friktionsdäck, märkt med både M+S och alptopp/snöflinga och finns med på STROs lista.

Vad det gäller vinterhjul på sommarväg så är detta vansinne, det må kännas som om man har bättre grepp i och med den mjukare gummiblandningen men går man över gränsen och dom väl släpper så är det adjöss och godbye!
Med sommardäck är det lättare att veta var gränserna går vilket i alla fall jag anser vara utav stort värde!
Friktionsdäck för vinterkörning är väldigt mjuka på sommaren, men dom är inte lika mjuka hela vägen, när du slitet ner dom till 4 - 5 mm kvar är det en hårdare gummI blandning för att få stabilitet i däcket. Då, och endast då är dom att rekommendera att köra på somaren. Dom är långt ifrån lika bra som sommardäck, men dom är inte längre bra som vinterdäck heller. Året runt eller M+S däck har inte denna uppbyggnad utan har en hårdare blandning hela vägen. Mjuka vinterdäck blir fortare "hårda" än "vanliga" vinterdäck (dubbade) vid fel förvaring och har en kortare livslängd som "vinterdäck". Sedan har ju varenda tillverkare sina speciella gummiblandningar, så det jag skrivit får mer ses som en "vägledning" än en förklaring. :lol:
Att mjukare gummi har bättre grepp stämmer helt, men sommardäck finns med bårde mjukt gummi och hård plast.
Vredestein har mjukt gummi i sommardäcken och har enormt fint grepp, men så finns det vissa avarter av billiga däck som är gjorda av hårdplast och som saknar all form av grepp.
Har man en stark 2WD-bil så är skillnaden som natt och dag
joel80 skrev:Intressant..
Ibland kan det ju kanske vara så att om man som osla byter slutkörda sommardäck mot okej vinterdäck så kan skillnaden bli stor till vinterdäckens fördel.
Man skulle som sagt vilja göra ett test med bra sommardäck och bra vinterdäck.
Det ska/bör inte vara fördel vinterdäck.. ;)

men dom var inte slut då jag började :lol: . och det var ändå samma skillnad. även efter det har man ju lekt lite med olika bilar, och vinterdäcken har alltid gått tyngre att bränna upp, däremot gått snabbare upp i rök men man har fått vålda betydligt mer med vinterdäck för att få det att släppa
Beroende på var man läser informationen om vinterdäck på sommaren så får man olika svar.
Läser man på Nokias hemsida så riskerar man att dö och döda alla i sin omgivning när man använder vinterdäck på sommaren, och de lever på att sälja däck men även många motortidningar har samma uppfattning.
https://www.nokiantyres.se/foretaget/ny ... -inte-ska/
Om man däremot läser information på VTI.s hemsida som är världsledande inom trafiksäkerhetsforskning, så är vinterdäck på sommaren ingen större fara för trafiksäkerheten.
https://www.vti.se/sv/nyheter/vinterdac ... rhetsrisk/
Själv använder jag sommardäck på sommaren, och vinterdäck på vintern.
av rid54
Mwi skrev:Beroende på var man läser informationen om vinterdäck på sommaren så får man olika svar.
Läser man på Nokias hemsida så riskerar man att dö och döda alla i sin omgivning när man använder vinterdäck på sommaren, och de lever på att sälja däck men även många motortidningar har samma uppfattning.
https://www.nokiantyres.se/foretaget/ny ... -inte-ska/
Om man däremot läser information på VTI.s hemsida som är världsledande inom trafiksäkerhetsforskning, så är vinterdäck på sommaren ingen större fara för trafiksäkerheten.
https://www.vti.se/sv/nyheter/vinterdac ... rhetsrisk/
Själv använder jag sommardäck på sommaren, och vinterdäck på vintern.
Det där var ju ett sansat och balanserat inlägg, som dessutom bidrog med två intressanta länkar. Tack.
Den där VTI-artikelns rubrik säger ju delvis emot sig själv. Så här står det:
Resultaten visar att bromssträckan med vinterdäck vid inbromsningar på våt asfalt är omkring 20 procent längre än med sommardäck. På torr asfalt är bromssträckan 15 procent längre med vinterdäck.
– Detta är i sig relativt stora skillnader som kan antas ha betydelse för trafiksäkerheten. Men man kan inte stanna där. Därför har vi tittat närmare på risken för personskada för några olika händelseförlopp där maximal bromskraft är viktig, säger Mattias Hjort.

De händelseförlopp man utvärderat personskaderisken utifrån är påkörning bakifrån, frontalkollision och kollision med fotgängare. För att göra utvärderingen använde man en så kallad dose responsmodell baserad på uppmätt krockvåld och personskada tillsammans med skillnader i hastighetsminskning vid inbromsning med de två olika typerna av däck.

Sammantaget visar studien att de absoluta skillnaderna i risk mellan sommardäck och vinterdäck i de flesta studerade scenarion är relativt små. Minst skillnader visar studien på i frontalkollisioner medan större skillnader ses för bakändeskollisioner och fotgängarolyckor.
– En förutsättning för att kunna se skillnader mellan däcktyperna är att bromssträckan blir relativt lång. Ju längre och kraftigare däcket bromsas, desto större skillnader får man vid kollisionsögonblicket, säger Mattias Hjort.
15-20% längre bromssträcka måste väl ses som rätt stor skillnad?
Och ju snabbare man kör desto värre blir "smällen" jämfört med om man körde med sommardäck och den punkt där bilen med sommardäck hade stannat.
I frontalkrockar verkar det ha mindre betydelse, men i bakändeskollisioner och fotgängarolyckor större skillnader. Är inte rubriken i den artikeln är lite missvisande mot vad som verkligen står om undersökningen?
av rid54
Rörelseenergin beror på hastigheten i kvadrat. Om man resonerar "krockvåld", dvs sammanstötningens energi, så minskar den ju drastiskt bara farten kommer ned till säg hälften. Att bromssträckan påstås bli 20% längre är ju inte bra, såklart, men hastigheten har ändå kommit ned såpass att rörelseenergin är betydligt lägre än den var i utgångshastigheten. Personligen är jag inte ute efter att rekommendera vinterdäck på sommaren, men jag efterlyser lite sans i debatten. En förare som valt att forstätta med sina odubbade vinterdäck även på sommarväg är inte en potentiell dråpare, som det framställs ibland. Och, för övrigt, när blir det farligt? Torra vägar är inte en okänd företeelse under vintern, inte söder om Dalälven i alla fall. Är det nån viss temperatur, typ +7 grader, när det blir farligt? Det torde ju bli rätt varmt i kontaktytorna mellan däck och väg vid en tvärnit även om det är "kallt väder"...
Allt är väl relativt.

15% längre bromssträcka, motsvarar 7% hastighetsskillnad. Så kör du 7% långsammare har du kompenserat för skillnaden i grepp.
Har testat både åretruntdäck och odubbade vinterdäck på sommar och vinterväglag och det enda som jag upplevde som positivt var att jag kunde sladda i sidled och lägga fräna svarta spår efter mig med blott 140hk.
10 (?) år gamla friktionsdäck på vintern var ingen höjdare trots bra mönster och åretruntdäcken upplevde jag som att det alltid fattades något.
Men alla märken och modeller har ju sin egen gummiblandning så det är svårt att uttala sig generellt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16
V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]