- sön 20 nov 2016, 07:46
#1126830
Vad det gäller vinterhjul på sommarväg så är detta vansinne, det må kännas som om man har bättre grepp i och med den mjukare gummiblandningen men går man över gränsen och dom väl släpper så är det adjöss och godbye!
Med sommardäck är det lättare att veta var gränserna går vilket i alla fall jag anser vara utav stort värde!
joel80 skrev:Har dom centraleuropeisk gummiblandning är dom inte framtagna för vinterväglag. Det är dom, alltså centraleuropeiska friktionsdäck, som brukas kallas året runt däck. Dom är inte lagliga som vinterdäck i Sverige eftersom dom inte är särskilt framtagna för vinterkörning. Dom kan ha m+s-märkning men är ändå förbjudna. Dom brukar dock inte ha alptoppen du snackar om.. Den verkar inte finnas på sånna däck.. Eller har nån sett det?Mina Nokian WR A3 marknadsförs som ett sk centraleuropeiskt friktionsdäck, märkt med både M+S och alptopp/snöflinga och finns med på STROs lista.
Vad det gäller vinterhjul på sommarväg så är detta vansinne, det må kännas som om man har bättre grepp i och med den mjukare gummiblandningen men går man över gränsen och dom väl släpper så är det adjöss och godbye!
Med sommardäck är det lättare att veta var gränserna går vilket i alla fall jag anser vara utav stort värde!
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net