Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Man måste nog inse att det finns några parallella världar här... Tänk på några olika utföranden och prisklasser på momentnycklar eller andra lite mer speciella verktyg. Ett system (kabelskor och klämtång från hobbyvaruhuset) som ska användas några enstaka gånger och som ska kunna skötas av en självlärd hemmapysslare (inget ont om oss som grupp) utformas annorlunda än proffsverktyg för arbeten i signalställverk och kärnkraftverk. Instruktionerna är ju endera enkla (1. matcha färg; 2. kläm; 3. provdra), eller mycket mer specifika rörande ledarbeskaffenhet och specar på kabelskor och klämtång mm. Lödning är ju ytterligare ett specialfall. Vet man vad man gör kan en lödning bli en utmärkt förbindning, men den är exempelvis inte avsedd att hantera rörelse utan skydd (då får man ledarbrott nästan säkert); å andra sidan är det ju en hel vetenskap med förbindningar till rörliga delar (supermångtrådiga ledare, böjavlastning, ledare anlagda i bukter etc). Självklart bör det finnas med lite råd o anvisningar även till enklare utrustning, men jag undrar om inte "total enkelhet" är ett försäljnignargument ibland och då blir det bara jobbigt med mycket text (tror man på marknadsavdelningen).
Användarvisningsbild
av sthlm
Satsa på ett crimpverktyg som även ser till att plasten omsluter isoleringen på kabeln precis som några skrivit.

Jag skulle behöva tips om vart jag kan hitta liknande denna men med mjukt silikonhölje OCH där hane hona låser ordentligt vid ihopsnäppning.
Inget Biltema/clasohlson eller sådant skit.
Minsta kravet är att plasten omsluter hane/hona så att det inte kan kortsluta. Men jag gillar de med mjukt silikonöverdrag.
Pressverktyg har jag en hel väska från 1000:- och uppåt men jag har svårt att hitta dessa pilledutter som dom skall användas på.
Bild
av Andis
Tommty skrev:jag löder alltid kopplingen till kabelskon. Nåt jag inte orkar med är att felsöka glapp.
Då är vi två gör det med för att just slippa glapp.

Brukar göra så hör.
1. Trä på liten bit krympslang på kabeln.
2. Trä på en bit till större.
3. Klämma dit kabelskon.
4. Löda.
5. Krympa den större krympslangen ovan kabelskon så långt fram som möjligt.
6. Krympa den korta över den större för att täta extra mot kabeln.

Tips.

Vill även tipsa om att det finns oerhört fina kabelskarvare. Med krympslang och lödtenn samt lim i ändarna på krympslangen för riktigt finish tät skarv av kabel med endast varmluftpistol fixar man den. Jag brukar köpa dom på Wurth.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Andis skrev: Då är vi två gör det med för att just slippa glapp.

Jepp, så gör jag också nu för tiden. Fast jag nöjer mig med 1 krympslang, mest bara för extra "stag". Det är ju fortfarande bättre än bara kabelskor :)

Sen ang. att lödningarna ev. spricker som nämndes ovan........ Ja, envisas man att köra bly-fritt tenn så får man väl skylla sig själv :roll: Och nu pratar vi alltså som hemmapulare, där vi inte är tvingade till att följa RoHS osv. Vad proffesionella regler och skit säger påverkar inte oss :-)-)
Sen är det ingen större risk att dom spricker eller släpper iaf, det gäller mest när man löder PCB-kort som blir varma/kalla stup i kvarten.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]