Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av perhall
bem skrev:Är det från Volvo Bil AB som f d tjänstebilar och hyrbilar köps av Volvo återförsäljare i paket om 15-20 st?

Volvo Bil i Göteborg AB är ett eget aktiebolag som drivs som ett resultatbärande bolag och ägs till 100 % av Volvo Personvagnar AB. Volvo Bil kan jämställas med övriga återförsäljare, men arbetar mot en marknad bestående av Volvoanställda, Svensk Volvohandel, AB Volvo samt Hertz. Vi tillgodoser anställda på VCC och AB Volvo med tjänstebilar och även möjligheten att köpa privat bil till ett förmånligt pris. Varje år säljer vi fler än 15 000 bilar av vårt varumärke Volvo.

Volvoanställda har rätt bra rabatter på nya bilar ser jag, 15% på XC och 13% på S+V modellerna, inte dåligt.

https://www.volvobil.se/

/Bo
Nej, det är från VPS Volvo Personvagnar Sverige, mao den fabriksägda generalagenten.

För fabriken är det inte säkert att det är dåligt att sälja en bil som gått 48 eller 372 mil. Det kan ju öka den totala försäljningen och att bygga en bil är inte så dyrt. Det viktiga är att priser på nya bilar och andrahandsvärden upprätthålls någorlunda.
Per
Användarvisningsbild
av Funk
Det passerar mycket bilar via Volvobil, mig veterligen hanterar inte VPS ens sina egna tjänste och demobilar...
Den manövern förstår jag dock. Lägga till skinn kostar 10tkr men summum kostar 20tkr. Vill man inte ha kromlister, pdc fram och elstolar så kanske det är onödigt att betala för det.
Summum kostar 15000:- vanligt skinn nästan 10000:- i månadskostnad blir det 205:- respektive 114:- på en leasingbil..

/Thomas
av Lövet
Snåla människor är väl ingen nyhet 8)

Det som inte stämmer är däremot varför i princip 99% av de sjukt specade bilarna kommer från Volvo själva. Jag menar, snåljåpar borde ju också finnas som kunder hos vanliga återförsäljare. Nåt stämmer inte här.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Summum kostar 20.000 nuförtiden. utöver momentum som höjdes till 18.000kr. Kinetic ligger på 12.000kr. Så en summum kostar 50.000kr utöver listpris. Det ligger något i det andreas säger, man kan t.ex se att många tidiga S80 är specade med Kinetic + skinn. :)
av perhall
Dessutom är det mycket mer prutmån på "lösa options" än på paket. Stor skillnad!/PH
Användarvisningsbild
av poseidon
bem skrev:Är det från Volvo Bil AB som f d tjänstebilar och hyrbilar köps av Volvo återförsäljare i paket om 15-20 st?

Volvo Bil i Göteborg AB är ett eget aktiebolag som drivs som ett resultatbärande bolag och ägs till 100 % av Volvo Personvagnar AB. Volvo Bil kan jämställas med övriga återförsäljare, men arbetar mot en marknad bestående av Volvoanställda, Svensk Volvohandel, AB Volvo samt Hertz. Vi tillgodoser anställda på VCC och AB Volvo med tjänstebilar och även möjligheten att köpa privat bil till ett förmånligt pris. Varje år säljer vi fler än 15 000 bilar av vårt varumärke Volvo.

Volvoanställda har rätt bra rabatter på nya bilar ser jag, 15% på XC och 13% på S+V modellerna, inte dåligt.

https://www.volvobil.se/

/Bo
Skönt att man jobbar på Saab då å har 15.5% på Volvobilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
En "lustig" sak beträffande Volvo Bil i Göteborg. Min bil har tidigare gått som tjänstebil på Volvo i Göteborg, och ägaren var då Volvobil i Göteborg med adress i Bromma (Stockholm). :D
av perhall
Personalrabatterna var ju fantastiska på 80-talet men nu är det så mycket kampanjer och annat att det inte är så avgörande, förutom om man vill ha en udda spec...
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Snåla människor är väl ingen nyhet 8)

Det som inte stämmer är däremot varför i princip 99% av de sjukt specade bilarna kommer från Volvo själva. Jag menar, snåljåpar borde ju också finnas som kunder hos vanliga återförsäljare. Nåt stämmer inte här.
De tillverkas ju för andra marknader också, där är det ju helt andra paketeringar, men det behövs pressbilder och kanske provkörnngs/test exemplar för dessa också. Många testbilar säljs ju, det är ju bara rena utvecklingsfordon som inte når den publika marknaden. Kan man kränga iväg en bil för 200k istället för att skrota den är det 200k extra på sista raden.

Varför skall man ha skinnklädsel i testbilarna på hälleredsbanan där man kase testar chassiet i någon speciell version under något speciellt förhållande, det är ju billigare att slänga in en t-tech klädsel i den bilen.

Skrönan att det är 'en tjänstebil från volvo' måste vara den vanligaste skitsnackartrenden inom volvohandeln. Det kan va test, demo eller hyr/lånebilar. Men säljarna säger gärna att det är en fd. tjänstebil för att det låter bättre.

/Martin
Användarvisningsbild
av perin
MartinS skrev: Skrönan att det är 'en tjänstebil från volvo' måste vara den vanligaste skitsnackartrenden inom volvohandeln. Det kan va test, demo eller hyr/lånebilar. Men säljarna säger gärna att det är en fd. tjänstebil för att det låter bättre.

/Martin
Det där har jag inte tänkt på men det är nog stor sannolikhet att det är så.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 100

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]