Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Upplyst
llesrof skrev:He he he... killen är ju underhållande :D Ena stunden skriver han att han har så skarp syn att han inte har problem att upptäcka bilar med släckta bakljus, inte ens i mörker. I nästa stund gör han retoriskt självmål och skriver han att det är svårt att se blinkers och bromsljus på bilar med tända bakljus. Han verkar ha lite problem med synen trots allt :roll:

Att jämföra Amerika med Sverige känns lika relevant som att jämföra amerikanska bilar med svenska bilar. Eller som att jämföra skit med hyggligt bra saker. I Amerika får de väl gå på väglinjen och göra märkliga rörelser för att visa att de inte druckit för mycket istället för att bara kolla dem med alkometer. Det känns ju inte så modernt. USA betraktar jag som fundametalistisk kristen stat med i många fall helt förlegade värderingar. Vad som händer och sker där kan gott stanna där och de skall inte på något sätt vara en norm för vår trafik.

Sedan blir jag lite trött på det där tugget om att vi svenskar måste ha både hängslen och livrem och att vi alltid måste vara så säkra. Exakt vad är det för fel på de? Min erfarenhet är dessutom att de som klagar värst på säkerhetstänkandet och att staten lägger sig i också är de som är först med att skylla ifrån sig på allt och alla när de inte klarar av att ta sitt ansvar.
om du tänker ett steg längre så är det just USA som sett till så bilismen vuxit sig så stark som den är idag, jänkarna har tillfört väldigt mycket och de har även stake nog att hålla kvar vid lösningar som fungerar bra.. att dom är äckligt mycket kristna har inte med bilar att göra, tycker europas bilindustri med sin downsize-hysteri och teknikorgasmer skulle se upp till hederliga amerikanska lösningar en smula, så kanske vi också hade haft riktiga bilar att köpa, och inte överdatoriserade plastleksaker som man knappt får plats i och har ett tillintetsägande motorljud.. jag har också haft en volvo, 945TD den sista av riktig USA-inspirerad generation! men det fattades 2 burkar i motorn och lite innerutrymmen för att klassas som riktig bil! och nej jag har inte svårt att se bromsljus eller blinkers, Upplyser bara om att det blir ännu tydligare om bakljuset är släckt.. men skitsam, jag lägger ner nu, kör med dimbakljuset tänt på dagen så ni verkligen syns... hoppas ni med V70N bränner ut sidomarkeringsdioderna i bakljuset så ni åker på att byta en svindyr baklampa också :-)-) :-DD
Användarvisningsbild
av joel80
Jösses...
Användarvisningsbild
av Camel
Upplyst skrev:/.../tycker europas bilindustri med sin downsize-hysteri och teknikorgasmer skulle se upp till hederliga amerikanska lösningar en smula, så kanske vi också hade haft riktiga bilar att köpa, och inte överdatoriserade plastleksaker/.../
Att anklaga europas bilindustri för teknikorgasmer och att de producerar överdatoriserade plastleksaker tyder på dålig insikt om bilar.
GM i USA började med busteknologi i mindre omfattning i bilar 1980. På allvar kring 1984-1985. BMW i europa introducerade busteknologi på allvar i en bilmodell 1986. Dock var systemet som BMW introdocerade utvecklat av Bosch och det var mera avancerat än de som redan fanns i USA men var även mycket mer standardiserat. Det hette (och heter fortfarande) CAN-bus och används av väldigt många olika biltillverkare idag. Även i USA. Bus-teknologi i sig har tillfört många fördelar men tyvärr också medfört att biltillverkare passat på att göra sig oumbärliga så att t.ex. komplettering med andra eftermarknadstillbehör än sina egna förvårats. Men detta är inte i grunden ett problem orsakat av busteknologi utan det är skapat av biltillverkarna själva. Både i USA och europa. Om man betraktar en t.ex. Corvette eller en Volvo är skit samma. Båda bilarna har avancerad elektronik. Och gissa vilken av dessa två som innehåller mest "plast"... Det finns idag USA-bilar med mer avancerad elektronik än europeiska och tvärt om. Dåligt upplyst? Det kan man åtminstone säga om vägen framför en USA-bil med symmetriskt halvljus...

Early history of buses on GM vehicles
Spoiler »
INTRODUCING CAN BUS
Spoiler »
Om downsize-hysterin tycker jag inte. Men den är tyvärr på gång att börja även i USA...
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
av S.t.r.a.n.D
Men sluta hylla de där landet på andra sidan pölen, du får det ju nästan att låta som att dom har gjort något bra....nånsin...alla kategorier..

Ang diodbryggan i bakljusen. Fullt möjligt att byta ut så varför köpa nya bakljus?
Men shit, kom på nu att soppalampan börja lysa idag, bäst jag far in o köper en ny bil innan det är helt slut... :roll:
av Upplyst
S.t.r.a.n.D skrev:Men sluta hylla de där landet på andra sidan pölen, du får det ju nästan att låta som att dom har gjort något bra....nånsin...alla kategorier..

Ang diodbryggan i bakljusen. Fullt möjligt att byta ut så varför köpa nya bakljus?
Men shit, kom på nu att soppalampan börja lysa idag, bäst jag far in o köper en ny bil innan det är helt slut... :roll:
Ser att du har USA-blinkers på bilen, är inte det en hyllning till det mäktiga bilist-landet så säg? :mrgreen:
Volvo hade nog gjort bilar i klass med fiat om de inte hade tagit inspiration av jänkarna, en volvo 960 (sista riktiga volvon) är så nära en amerikansk europabil man kan komma... :wink:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 57

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]