Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Eftersom de inte är originalmonterade på alla märken (vilket airbag är) kan man inte lagstifta att de ska funka.
Det som verkligen skiljer ut airbag är ju faktiskt att bilarna måste ha det för att få säljas i dessa tider, då är det väl också vettigt att de fungerar under bilens livslängd.

/Martin
Man kan ju inte ena stunden gnälla över att folk inte får sköta sig själva och sedan gnälla över att vi inte får något för skattepengarna och att välfärdsystemet vänder dem ryggen när det går illa. När det är upp till var och en att göra som de vill så kommer det i ännu högre utsräckning finnas folk som inte omfattas av någon välfärd eftersom de valde att röka, kröka och åka till Thailand och sedan köpa tuffa prylar för pengarna, istället för att betala för en försäkring.

Klart som fan att originalmonterad och standardiserad säkerhetsutrustning skall fungera.
llesrof skrev:Man kan ju inte ena stunden gnälla över att folk inte får sköta sig själva och sedan gnälla över att vi inte får något för skattepengarna och att välfärdsystemet vänder dem ryggen när det går illa. När det är upp till var och en att göra som de vill så kommer det i ännu högre utsräckning finnas folk som inte omfattas av någon välfärd eftersom de valde att röka, kröka och åka till Thailand och sedan köpa tuffa prylar för pengarna, istället för att betala för en försäkring.

Klart som fan att originalmonterad och standardiserad säkerhetsutrustning skall fungera.
Den som idag väljer att röka,kröka åka till thailand o skaffa sig aids får precis lika bra vård som den som valde att börja jobba försörja sig själv och sin familj avstå från både alkohol,ciggaretter och valt att leva ett hälsosammt liv med god kost och motion blir ändå lika behandlad då den ska ha vård som den person som levt destruktivt hela sitt liv tyvärr:(

Jag skiter i vilket vad det gäller airbagstvång odyl då jag byter bil ett par månader innan min ska in på första besiktining. Men alla har inte råd att göra på detta vis många har inte ens 1000 kr kvar sista veckan innan lön trots att dom är småbarnföräldrar och husmansägare tyvärr.

Hur tror du det drabbar en sådan familj om dom helt plötsligt behöver pynta 15 k i för att airbag lampan tändes. Hur blir det för alla våra tonåringar som köper bil för första ggn och råkar ut för ett sådant öde?

När jag fick mina första bil så saknade den både airbag,abs.antisladd och miljoner andra funktioner. Det måste vara ett under att jag fortfarande lever idag?
Sedan kommer nästa moment som jag tror pettson var inne lite på tidigare i tråden, detta som hände med dispens på EGR delar för 15-20 år sedan.
Problem har redan börjat märkas av att det kan bli svårt att få tag i airbag delar, har redan tvingats köpa från England då det visat sig att till exempel Alfa har svårt att få fram grejor.
Nästa steg kan då tyvärr bli som rubriken lyder.
mojja skrev: När jag fick mina första bil så saknade den både airbag,abs.antisladd och miljoner andra funktioner. Det måste vara ett under att jag fortfarande lever idag?
...men så var det fler som skadades svårt eller omkom i trafiken då trots färre bilar.
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:Som jag skrev tidigare är det helt rimligt att originalmonterad säkerhetsutrustning skall fungera. Det är ingen svår gränsdragning.
Helt enkelt är det inte tycker jag, Hur ser gränsdragningen ut för originalmoterad säkerhetsutrsuning då? Blir det körförbud om något av detta inte fungarar till 100%
-Airbag
-Abs
-Antispinn
-Antisladd
-CitySafety
-SIPS
-BLISS
-DASS
-ACC
-OnCall
Eller ska några av dessa originalmonterade säkerhetsutrustningar vara undantagen?
I den bil som är utrustad dessa "säkerhetsrelaterade" system, där ska det också enligt SBP fungera.
En tänd eller blinkande varingssymbol för ett sådant i kombiinstrumentet ger en 2:a.
OnCall räknas nog inte, men så fort en "säkerhetsrelaterad" funktion har en påvisbar funktionsstörning ges ett underkännande.
Allt enligt SBP:s paragrafryttare.
Om ACC:n däremot strular, tror jag att man klarar sig. :wink:
kvantskum skrev:Om ACC:n däremot strular, tror jag att man klarar sig. :wink:
Beror väl på om det är Automatic Climate Control eller Adaptive Cruise Control. Om det är den senare så blir det väl 2:a då.

Fasiken, det gäller att ha min-utrustade bilar, har man max-utrustad är ju chansen obefintlig att alla system funkar perfekt när bilen är några år på nacken. När avståndsradarn är fylld med korrsivt salt-gucka och optiska linserna till CS och BLISS har börjat bli repiga... så är det dags för skroten
MartinS skrev:
andreas_lofgren skrev:Eftersom de inte är originalmonterade på alla märken (vilket airbag är) kan man inte lagstifta att de ska funka.
Det som verkligen skiljer ut airbag är ju faktiskt att bilarna måste ha det för att få säljas i dessa tider, då är det väl också vettigt att de fungerar under bilens livslängd.

/Martin
Men alla säkerhetsnarkomaner som har fått bilverkstaden att montera ur airbagen för att man ska ha bilbarnstol då, det blir ju tvärtorsk i besiktning då man har icke fungerande airbag.

Edit: Reglerna verkar INTE säga att originalmonterad säkerhetsutrustning skall fungera, utan att monterad säkerhetsutrustning skall fungera.

Så kör man in med en icke fungerade airbag så SRS lampa lyser blir det 2:a

Monterar man ur kudden helt och hållet och lampan inte lyser så är det ok.

Så alla som har monterat ur krockudden vid barnstol kan känna sig lugna.

Det samma verkiar gälla AntiSladd, ABS, ACC osv sov....
VolvoB20 skrev: Så kör man in med en icke fungerade airbag så SRS lampa lyser blir det 2:a
Monterar man ur kudden helt och hållet och lampan inte lyser så är det ok.
Så alla som har monterat ur krockudden vid barnstol kan känna sig lugna.
Det samma verkiar gälla AntiSladd, ABS, ACC osv sov....
Så länge ingen varningslampa lyser OCH inga permanenta felkoder är lagrade vid avläsning.
D.v.s. om de nu efter den 24/1 även börjat läsa av felkoderna för säkerhetssystemen, precis som de gör för avgasreningen...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

då behöver du en låssmed dom kan […]

Hej, har fått rost vid gångjärnet[…]

Olje pumpen hur mycket glapp spel ska det vara i e[…]

760 tändningslås?

Den startar direkt om man drar en kabel från[…]