Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Variosboy skrev:Egentligen var inte sanningshalten i siffrorna det som var intressant, det som var intressant var hur politiken påverkar det förhållandet, och på vilket sätt det förhållandet påverkar priset på bränslet.
Ja, där har du en poäng med tanke på att sossarna fått styra nästan oavbrutet mellan 1920-talet och fram till 2000-talet. Eller har dessa 13% börjat äga 80% sedan Moderaterna tog över? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja visst är det inget som har hänt dom senaste två mandatperioderna, även om nu sänkningen av diverse skatter under denna tiden till största delen tillfallit de som redan har mer än de allra flesta. Men vi har valt, och vi vill ha det som det är, vi har velat ha det som det varit, så enkelt är det att leva i en demokrati. Bra eller dåligt? Välj själv.
Användarvisningsbild
av joel80
Klyftorna och resursfördelningen av rikedom har rusat hejdlöst de senaste 2 mandatperioderna. Även i andra delar av världen har de som äger mest dragit ifrån ordentligt på 2000-talet.
Att vårat nurvarande styre har en helt annan syn på resursfördelning än sossarna är väl ingen hemlighet? Den som tror annat lurar sig själv.. att däremot det redan ökade under sossarnas tid är rätt, dock inte i samma takt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Detta låter som ett fall för Christer i P3 att bena ut. :D
av Sharkbait
Micce1980 skrev:Att i runda svänga 20% sitter på 80% av landets tillgångar beror på att 80% av landets befolkning inte klarar av att hantera de beslut som de resterande 20% fattar.

Kan du utveckla detta påstående/åsikt!?
Användarvisningsbild
av joel80
torbjorn_75 skrev:
joel80 skrev:Att vårat nurvarande styre har en helt annan syn på resursfördelning än sossarna är väl ingen hemlighet?
Du menar väl delvis annan syn.
Visst.. men det är ändå rätt stor skillnad om man kan se förbi valpropagandan. Jag har rätt stor inblick i hur politiska beslut fattar, speciellt på länsnivå, och skillnaderna i förslag, utföranden och konsekvensen av beslut är stora.

Sharkbait skrev:
Micce1980 skrev:Att i runda svänga 20% sitter på 80% av landets tillgångar beror på att 80% av landets befolkning inte klarar av att hantera de beslut som de resterande 20% fattar.
Kan du utveckla detta påstående!?
Jag undrar också vad du menar och hur du tänker med det där..
Du menar alltså att om man är lite smartare än andra så ska man per automatik sno åt sig så mycket som möjligt av landets rikedomar? Alla som delar med sig och anser att vi ska ha ett starkt och stabils skyddsnät och sjukvård är alltså mindre begåvade och inte kapabla att hantera dessa svåra beslut?
av rid54
joel80 skrev:
torbjorn_75 skrev:
joel80 skrev:Att vårat nurvarande styre har en helt annan syn på resursfördelning än sossarna är väl ingen hemlighet?
Du menar väl delvis annan syn.
Visst.. men det är ändå rätt stor skillnad om man kan se förbi valpropagandan. Jag har rätt stor inblick i hur politiska beslut fattar, speciellt på länsnivå, och skillnaderna i förslag, utföranden och konsekvensen av beslut är stora.

Sharkbait skrev:
Kan du utveckla detta påstående!?
Jag undrar också vad du menar och hur du tänker med det där..
Du menar alltså att om man är lite smartare än andra så ska man per automatik sno åt sig så mycket som möjligt av landets rikedomar? Alla som delar med sig och anser att vi ska ha ett starkt och stabils skyddsnät och sjukvård är alltså mindre begåvade och inte kapabla att hantera dessa svåra beslut?
Intressant! Det finns nåt gammalt uttryck "Noblesse oblige", som kan tolkas som att den som har en position med inflytande också ska betänka sitt ansvar; det är inte bara att roffa åt sig för att man är smartare/rikare/"finare"/snyggare än andra, utan man bör beakta sin priviligierade situation. Lite som att den som är väldigt stark måste vara väldigt snäll... (nån modern seriefigur står bakom detta uttalande, tror jag...). Om samhället blir en roffarnas arena vill jag veta hur man kliver av, tack! :shock:
Användarvisningsbild
av Camel
Valrörelsen har börjat på Jagrullar! :mrgreen:
av llesrof
De värsta roffarna är ofta de som tidigare gnällt på att andra roffat. Ge en inbiten sosse eller kommunist lite makt och pengar så får ni se vad som händer :D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok