Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av AndS
gooose skrev:Hej alla glada forums medlemmar

En liten fråga till alla som orkar engagera sig om hur andra parkerar...
tex som när jag ställde mig i bortre ändan av en parkeringsplats snett över 2 st parkeringar Det fanns mellan 15-20 platser mellan min bil och den som stod närmast både när jag parkerade och likadant var det när jag kom ut.
..
Varför skall Någon över huvudtaget engagera sig i hur jag eller någon annan parkerar om denna person inte gör intrång i ditt liv och parkerar in dig eller låter dig bli utan parkering

Många sådana här inlägg skrivs enbart för att trigga igång människor och för att elda igång en debatt

Gooes for it
Men denna tråden är rolig, då den faktiskt har tagit en riktning mot våra beteenden mera än själva bilen :lol:
Och får jag lägga ett vedträ på brasan utifrån vad du skriver;
"Varför skall Någon över huvudtaget engagera sig i hur jag eller någon annan parkerar"
Men det är ju vad många av de andra inläggen precis gör när man man engagerar sig i att man parkerar bredvid deras bilar på en "parkeringsplats" och anser att man inte ska göra det. Och om "man" ställer sig i mitten och tar 2 rutor så uttrycks även "hur kan någon annan då vara så dum och ställa sig bredvid också mitt över 2 rutor så att man parkerar nära min bil".
Som tråden utvecklats så skapar den en debatt kring våra beteenden och bilen som en viss "statussymbol och del av indentitet". :wink:
Jag håller med om att detta talar mer om hur vi är som personer.
Men det är väl inte fel om man tycker illa om bucklor och skavmärken på stötfångare pga av andras oförmåga att kontrollera hur man kör eller hur man hanterar sina dörrar.
Jag tror att problemet att parkera bottnar i att många inte har en aning om hur bred deras bil är eller hur man bär sig åt att parkera i mitten av en ruta när det inte står en bil bredvid.
Man kan se detta även på smala vägar där många ligger o kör med vänsterhjulpar på mittlinjen även vid möte och har 1-2 meter kvar till höger sidan.
60% kör i mittfilen där det är trefiligt, min klara uppfattning är att det känns säkrast för många, man är långt från diket och långt från mitträcket
AndS skrev:"Och får jag lägga ett vedträ på brasan utifrån vad du skriver;
"Varför skall Någon över huvudtaget engagera sig i hur jag eller någon annan parkerar"
Men det är ju vad många av de andra inläggen precis gör när man man engagerar sig i att man parkerar bredvid deras bilar på en "parkeringsplats" och anser att man inte ska göra det. Som tråden utvecklats så skapar den en debatt kring våra beteenden och bilen som en viss "statussymbol och del av indentitet". :wink:
Det är ju rätt stor skillnad på enganemeng om du orkar knalla iväg 200 m över en parkering till en bil som står helt ensam längst bort 50 meter från alla bilar på två rutor och skriva en lapp och klaga på sättet att parkera.

Eller att klaga på bilen som som ställer sig tätt intill så man inte kan få upp dörren och dessutom smäller sin dörr så att man får massor med märken i sin egen bil.

Sen fattar jag inte riktigt vad det har med status symbol och identitet att göra. Jag tycker det är skittråkigt med alla parkeringsskador man får även då jag kört en gammal bil som inte har varit värd många kr.
av AndS
Vi ska kanske inte nu fördjupa oss i beteendevetskapens värld men du skriver "Sen fattar jag inte riktigt vad det har med status symbol och identitet att göra" men väljer ändå att göra en notering.
Genom att visa upp en ny bil (tråden gällde faktiskt ny bil), kanske lite dyrare, kan för vissa, jag säger inte alla , visa på framgång, men har pengar, har lyckats i livet, etc. Vet inte om det finns någon här som parkerat sin nya bil på en parkering och sedan vänt sig om och betraktat den i jämförelse med bilarna runt omkring :wink: Har man då den "finaste" bilens kan det säkert finnas en viss tillfredsställelse, lite status. Eller kan det vara så att man parkerat sin nya bil hemma på garageuppfarten och hoppas att grannarna kanske ska kommentera att man köpt en fin bil..........
Men, men, det är inte säkert att man för den skull som du skriver bryr sig om någon repa för den påverkar trots allt inte att du trots allt har den nyaste bilen av senast modell, även med repa.
Men det behöver inte stämma på dig, på mig, men kanske på någon annan och det är inget fel, vilket min tidigare skrivning troligtvis feltolkades som. Nä, detta stämmer nog inte på någon som läser och skriver i detta forumet. :wink:
Det borde räcka med att parkera långt bort och innanför parkeringsrutan för att helt undvika parkeringsskador i dessa lägen. Sannolikheten för att (1) någon parkerar precis intill (2) slår upp en parkeringsskada på din bil, torde tillsammans vara extremt låg. Att i detta läge även grensla två parkeringar upplever jag överspänt, och kan säkert provocera folk att göra dumheter.

Fast jag har mina egna nojjor, som att alltid begära inlämningskvitto vid service osv. Det är väl inte ovanligt att folk bara langar över nyckeln och litar på att killen bakom disken inte snott en Bilia skjorta och sedan direkt kör bilen till Talinn och säljer den. Härom månaden hämtade jag min Volvo hos Mr Cap genom att bara peka och säga: jag skall hämta volvon där. :???:
StringerBell skrev:Sannolikheten för att (1) någon parkerar precis intill (2) slår upp en parkeringsskada på din bil,
Har hänt mig tre gånger! :???: Kunde bli en fjärde gång och precis innan jul när jag stod 50 meter från övriga bilar och ändå kom en och smetade sig vid min förardörr. Fanns lätt över 200 lediga platser.

Nu är det slut med det, tar alltid två platser längst bort.
StringerBell skrev:Det borde räcka med att parkera långt bort och innanför parkeringsrutan för att helt undvika parkeringsskador i dessa lägen. Sannolikheten för att (1) någon parkerar precis intill (2) slår upp en parkeringsskada på din bil, torde tillsammans vara extremt låg. Att i detta läge även grensla två parkeringar upplever jag överspänt, och kan säkert provocera folk att göra dumheter.

Fast jag har mina egna nojjor, som att alltid begära inlämningskvitto vid service osv. Det är väl inte ovanligt att folk bara langar över nyckeln och litar på att killen bakom disken inte snott en Bilia skjorta och sedan direkt kör bilen till Talinn och säljer den. Härom månaden hämtade jag min Volvo hos Mr Cap genom att bara peka och säga: jag skall hämta volvon där. :???:
RÅkade ut för en läskig sak. Hade en SL 500 och gick in och beställde en extranyckel. "Hej, jag vill ha en extranyckel" "OK, regnr?", sen en vecka senare "Nyckeln, här, det blir 1 000 kr!". Allt. Inget leg. Vet inte om han såg att jag kom i bilen...

PH
Intressant diskussion. På min förra bil som jag hade nästan i två år klarade jag mig till 100% från dörruppslag och repor och liknande. Ställer mig alltid så långt bort jag kan, och måste jag parkera brevid någon så undviker jag för allt i världen bilar med bilbarnstolar i.
XC90_Executive skrev:
StringerBell skrev:Sannolikheten för att (1) någon parkerar precis intill (2) slår upp en parkeringsskada på din bil,
Har hänt mig tre gånger! :???: Kunde bli en fjärde gång och precis innan jul när jag stod 50 meter från övriga bilar och ändå kom en och smetade sig vid min förardörr. Fanns lätt över 200 lediga platser.
Verkligen märkligt. Jag skall studera detta närmare. Men jag vågar nog inte följa ditt exempel... har klarat mig 1,5 år utan parkskada och utan att ställa långt borta. Däremot är jag extra försiktig bland vraken som Biltema-kunderna kommer i, och som sagt barnfamiljer. Att min bil inte är så bred kan hjälpa också.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]