Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Du får dock just nu:

V70 2.4D Business Momentum för 289.900:- (ordinarie pris 324.800:-)
V70 2.5FT Business momentum för 299.600 (ordinarie pris 337.900)

Men då kan du inte välja till vad som helst. Detta gäller kanske bara MY10 och de bilarna är ju slut.

http://www.volvocars.com/se/footer/Pages/vbsinfo.aspx

Ang. tysta dieslar. Är det bara jag som GILLAR när det mullrar lite från dieselmotorer? Jag vill höra min motor när jag kör, men jag kanske är ensam om detta.
av Arese
Läckert ljud står högt upp på listan över krav i min bilbok. Frågan är väl snarast vad man tycker låter bra. Dieselmotor (o)ljud tillhör väl de hemskare ljuden skapade av människan. Iofs så låter Volvos femcylindriga dieselar bra (på vissa varvtal) för att vara diesel men jämfört med bensinfemman måste jag ändå säga att de står sig slätt.

Mvh
Arese
av Tobbev
Ja jag vet inte, jag gillar mullret från min motor när man gasar på lite, men som sagt, jag verkar vara hyfsat ensam om detta. :wink:

edit: Jag och Variosboy är unika 8)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som jag skrev i en annan tråd så tycker jag att bensinfemman är för snäll i sitt ljud, lite för mycket symaskin över den tycker jag..

Men inget jag ägt har gått upp mot Audi S4 1993:an jag hade med sportsystem och rejält trimmad..
Får gåshud av att bara tänka på ljudet av den! =)
av Arese
andreas_lofgren skrev:Det handlar nog om hur man uppfattar karaktärerna. Gillar man att dra ut på växlarna när man kör eller rör man sig på mellanvarv? Beroende på detta kan man uppleva båda motorerna som "skönast".
Du har säkert rätt i att man uppskattar olika karaktärer, befinner man sig aldrig norr om 3000 varv så är ju en diesel kvickare.

Min stora reflektion var dock att FT:n med sin lugnare gång fick bilen att kännas så annorlunda och mer påkostad; inget slammer vid start, inga vibrationer i växelspak eller ratt, mycket enklare att köra mjukt både vid maxacc från stopp eller i krypkörning i stan, mycket mindre torque-steer ut ur rondeller, bredare register och mindre behov av att växla om man är på det humöret. Helt enkelt en bättre bil.

Mvh
Arese
av Tobbev
Ja dieseln är ju lite mer "brötig", speciellt vid kallstart etc, men av någon anledning gillar jag det. Håller med dig lite om symaskin Variosboy.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Många har ju just det här med varv-villigheten hos bensinaren som ett plus, men jag vill nog vända på det å säga att varför ska jag varva dieseln när det inte behövs?

Men som sagt, man är väl unik! Kul! 8)
av sorsj
1. Varför drar bilen mer på E85 än på 'E75' (som är motsvarande vinterkvalité'?
Svar: E75 består av 75% etanol och 25% bensin; förbrukningen blir då 0.75*bränslförbr. ren etanol + 0.25*bränsleförbr. ren bensin.
E85 består av 85% etanol och 15% bensin; förbrukningen blir då 0.85*bränslförbr. ren etanol + 0.15*bränsleförbr. ren bensin.
Eftersom bränsleförbr. ren etanol är ca 1.3*bränsleförbr. ren bensin så blir förbrukningen av blandbränslet E85 högre än förbrukningen av blandbränslet 'E75'.
2. Det råder uppenbarligen delade meningar om vilket som känns 'bäst': bensinmotor eller dieselmotor. Jag kör V70 D5 205 hkr och gör det för att jag tycker den vinner på alla punkter, även körbarhet och komfort. Dessutom kör jag ca 5000 à 6000 mil om året, och då är det en väsentlig fördel att ha lång körsträcka mellan tankningarna. Har tidigare haft bensinfemma och upplevde att jag ständigt stod vid bensinpumpen.
av MattiasD
Variosboy skrev: -2.5FT kostade lika mycket att köpa.
-Dieseln fick dra mer, (jag drar mycket släp)
-Slippa tanka lika ofta.
-Bränslevärmare
-Billigare i drift
Hur har du kommit fram till att 2.4D är billigare i drift? Vilket dieselpris har du använt i dina uträkningar? Att använda ett pris som råder i lågkonjunktur på en bil, som man ska använda under flera år, och sannolikt även under högkonjunktur är inte så klokt. Förra högkonjunkturen låg dieselpriset som högst på ca 14.50 kr/l. Sedan dess är skatten höjd med ca 22 öre. Nästa år ska skatten höjas ytterligare 20 öre, och 20 öre 2013. Det betyder 62 öre i bara höjd skatt framöver. Lägg till det faktum att fler kör diesel och oljan är fortfarande en begränsad resurs, gör att ett pris på 17-18 kr/l inte är otänkbart bara om något eller några år. Därför bör man vid ett bilköp försöka uppskatta ett tänkbart snittpris i sina kalkyler. Ska man köpa en dieselbil idag och använda den i 3 år framåt, bör man nog räkna med ett snittpris på minst 14 kr/l.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 20

Det har inte sålts så många &aum[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag kan i princip garantera dig att det inte ä[…]

Men om man nu ej har automatisk avbländande. […]

Som exempel så, AC i sommarstugan, en vanlig[…]