Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alkolås är bara början, det kommer snart att ta minst 30 minuter att starta bilen. Innan du kommer iväg ska du göra följande.

-Blåsa i ett rör så du inte har alkohol i kroppen.
-Pissa i en tratt så du inte har tex canabis o kroppen.
-Skita i en burk så du inte har ätit andra droger i går.
-Sticka dig på en nål så du inte har centralstimulernade i blodet.
-Göra reaktionsprov så du inte är för trött för att köra.
-Göra DNA prov så bilen inte är stulen utan du är ägaren.

Detta kommer att minska bilismen med 90%
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av anp
VolvoB20 skrev:Alkolås är bara början, det kommer snart att ta minst 30 minuter att starta bilen. Innan du kommer iväg ska du göra följande.

Du glömde säkerhetskontrollen av fordonet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
anp skrev:
VolvoB20 skrev:Alkolås är bara början, det kommer snart att ta minst 30 minuter att starta bilen. Innan du kommer iväg ska du göra följande.

Du glömde säkerhetskontrollen av fordonet.
Och..

-Göra DNA prov så bilen inte är stulen utan du är ägaren

Och

-Svara på körkorstfråga i färddatorn.21
Användarvisningsbild
av gundj
Man fâr väl hoppas att företag som sysslar med personbefordran drogtestar sin personal och kan sortera ut en del risker där.
Användarvisningsbild
av Funk
anp skrev:En massa text med några intressanta meningar om säkerhet och frihet. Kanske inte så direktkopplade till alkolås, men väl så tänkvärda.

http://www.piratpartiet.se/node/1075
Intressant läsning och nog så tänkvärd...
Men man skall kanske inte blanda ihop säkerhetsspärrar för att förhindra personskador och olyckor med frihetsbegreppet i politiska och humanitära termer. Kanske kan någon se likheter, men jag finner det föga troligt att ditt inlägg är att betrakta som mer än ett demagogiskt inslag i debatten.

Vi har säkerhetsspärrar på farliga maskiner likväl som krav på körkort för diverse fordon. Inte för att det är roligt utan för att det behövs. Och det ses väl knappast som ett inskränkande av frihet ?

/Thomas
av matzen10
Det kanske inte vore så dumt, B20, att ha fingeravtrycksläsare som startspärr..?
Fast då kanske man inte bara blir rånad på bilnyckeln utan även får handen avhuggen av någon kriminell typ! ??:-/
Användarvisningsbild
av CarMan
matzen10 skrev:Låter som en vettig mjukvara, CarMan, där man som köpare/beställare kan modifiera mjukvaran efter hur man vill att kontrollen ska se ut!
Jag trodde inte att det, ännu, fanns så avancerade system, faktiskt. Men jag är inte så påläst med alkolås iofs. Bara alkoholism :wink:.
När jag läst igenom tråden ordentligt så går det inte att komma ifrån den proaktiva fördelen som ändå finns med ett alkolås; allra helst för yrkestrafiken.

Carman: Har du en ungefärlig uppgift vad kostnaden för ett standartmontage kostar för 1 fordon (företag)? Finns det dessutom kostnadseffektiva lösningar för privatbilisten?

M V H
---> Matz
18 000:- tror jag (med stor reservation)
då montear jag alltid en hålare till blås enheten, typ mobiltelefon hållare. (tycker det är fult när man drar enheten rakt i nstrumentpanelen, vilket förekomer.) Ofta är det ju tilexempel komunbilar o då är det ju anbud som gäller för montering, o den som är billigast gör sällan den snyggaste monteringen.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
CarMan skrev:
anp skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3218271.ab

Varför diskuterar vi alkolås när sådant här skrivs i tidningarna?
Är det inte bättre att ta tag i grundproblemet, än att hitta på falska säkerhetslösningar såsom alkolås mm?

"Han är dömd för rattfylleri 48 gånger.

"I helgen åkte mannen fast igen – två gånger."

"– Den här mannen har inget körkort och han kommer över bilar hela tiden. Får han inte låna, stjäl han dem, säger Royne Käck till Upsala Nya Tidning."

"– En sådan här människa är ett stort problem, vi kan ju inte låsa in honom för tid och evighet."
Jag skulle vända på det o säga att han skulle iala fall inte kunna köra sin skolbuss om bussen har alkolås, så nog gör det en rätt stor nytta! sen om han kör priat så är det att annat problem.

o ja jag håller med om att allt vore bättre om det var fred på jorden m.m. (men nu är det inte så verklighetan ser ut)
Ett annat problem om han kör på fyllan privat?

Nu är vi ju inne på falsk säkerhet direkt, i yrkeslivet kräver vi att någon skall köra nyktert, men kanske inte för den delen säkert. För vem kontrollerar det då inga poliser finns i trafiken?

Sedan efter jobbet kan samma person supa till, och ta sin bil och köra på en annan skolbuss eller grupp med barn, med sin bil som saknar alkolås.

För vi har ju fortfarande problemet med att inga poliser finns i trafiken, och att vi överskattar vår tro på den egna alkoholtoleransen/förbränningen. Vi ingriper heller inte i den omfattning vi skulle behöva för att minska andras rattfylla.

Arbeta för en lösning av grundproblemet istället för att diskutera allmänna alkolås. Tvingande, och egenfinansierade alkolås för dem som tagits påverkade är en god idé. Efter ett kraftigt straff först. För idag har vi inget straff för rattfylla, körkortsindragningen som många säkert ser som det värsta straffet, är ju endast en administrativ åtgärd.

I denna tråd diskuterar vi inte allmänt alkolås, snälla gör det iannan tråd.
alkolås i faöretag sbiler på företagens initsjativ har inget med grundproblemet att göra, det är inte istället för att bota alkolism

det du skriver är att man ska strunt helt i alkols för att det finns en liten liten risk att en skolbus kan bli påkörd av en alkolist (så det är lika bra att låta förarna på skolbusarna vara alkohålpåvekade)
Användarvisningsbild
av CarMan
Nyhetenra är på medan jag skriver, så jag har inte 100 kol på var dom var, men dom hade gjort en större alkohål koll nånstan o kom fram till följande
på 100 blåsningar så var 2 positiva
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå