Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
PJ skrev:Om du funderar på S/V 40 tycker jag du ska satsa på en 2,00T känns som det blir en mkt trevligare bil då jämfört med de svagare motorerna, du får även en bättre växellåda då (gäller i varje fall de tidigare årsmodellerna, har ingen erfarenhet av de sista) eller kanske en T4, men det kanske är större chans att de är hårt körda
Är de 165hK i en 2,0t ?
Vet du vad bränsleförbrukningen ligger på för 2,0t och T4? Alltså jämförelsevärdena, det beror ju naturligtvis på hur de körs.
av Hemulen
Hej. Röd lack! Kolla lacken extremt noga,kolla efter typ vita fläckar,lacken blivit rosa, rostkoll skärmkanter typ är det bättrat på med spray. Äkta dagsljus rekommenderas. :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hemulen skrev:Hej. Röd lack! Kolla lacken extremt noga,kolla efter typ vita fläckar,lacken blivit rosa, rostkoll skärmkanter typ är det bättrat på med spray. Äkta dagsljus rekommenderas. :D
Ja ska kolla sånt. Risken med bilen är väl att det är nåt skit med den eftersom den varit inne så länge. Det brukar vara så. Men de skadar ju inte att kolla på bilen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej tänkte hör om man kunde få några tips vad man skall kolla när det gäller turbon. Är inte så kunnig om detta men jag känner till det med att blå rök inte är bra. Är det några speciella ljud man ska lyssna efter?

Jag ska kolla i kväll/eftermiddag så snabbt svar mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Högt visslande kan tyda på en dålig turbo, är bilen allmänt slö och det händer inget när du gasar är risken stor att turbon är dålig. Du märker om den laddar. :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej nu ska jag berätta om mitt biltittande.
(Volvo S40 T4-98 20800mil)

Jag började som vanligt med att gå runt och titta på bilen öppna dörrar och bagagelucka osv. Konstaterade att lacken inte var i bästa skick.
Öppnade huven, tomt i kylarvätskebehållaren :( oljestickan var avbruten men man kunde få upp den med en tång, oljan helt kolsvart.
Jag bad att få titta i serviceboken, konstterade att senaste servicen var gjord för 4000 mil sedan. Jag frågade om detta stämde, och jo visst det gjorde det och det var inget som verkade bekymra honom.
När jag provkörde bilen så kändes det inte riktigt som 200hk, lite slöare än jag väntat mig.
AC och farthållare funkade.

Nu får ni gissa! Tror ni jag köpte bilen? 49000:- stod det i annonsen men han sa utan att jag frågade att han kunde gå ner 3000:-
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tomas88 skrev:Okej nu ska jag berätta om mitt biltittande.
(Volvo S40 T4-98 20800mil)

Jag började som vanligt med att gå runt och titta på bilen öppna dörrar och bagagelucka osv. Konstaterade att lacken inte var i bästa skick.
Öppnade huven, tomt i kylarvätskebehållaren :( oljestickan var avbruten men man kunde få upp den med en tång, oljan helt kolsvart.
Jag bad att få titta i serviceboken, konstterade att senaste servicen var gjord för 4000 mil sedan. Jag frågade om detta stämde, och jo visst det gjorde det och det var inget som verkade bekymra honom.
När jag provkörde bilen så kändes det inte riktigt som 200hk, lite slöare än jag väntat mig.
AC och farthållare funkade.

Nu får ni gissa! Tror ni jag köpte bilen? 49000:- stod det i annonsen men han sa utan att jag frågade att han kunde gå ner 3000:-
Jag tror inte du köpte den, hade inte jag gjort så ovårdad som den verkar :!: :roll:

/Kalle
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nej. Du har rätt. Jag köpte inte bilen.

Jag påpekade också detta om att det var 4000 mil sedan senaste service men han verkade inte ha en aning om att man åtminstone ska byta var 1500 mil.

Sen så satt det ett sportluftfilter på bilen och bara det gör att jag blir misstänksam.

Asså man börjar bli lite trött på att det alltid är nåt fel på alla bilar man tittar på.

Borde man inte kunna få en vettig S40 2,0T för runt 50 000:-?
För alternativer 2,0T är nog bättre för min del. Bla billigare försäkring då en T4 skulle kosta över 5000kr/år i bara trafikförsäkring på mig.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]