LarsBd skrev:kkj skrev:Biltema har i många fall samma underleverantör på reservdelar som biltillverkaren.
Volvo original = underleverantör original
Men det finns inget som säger att underleverantören använder exakt lika delar till biltillverkarens originaldel och piratfirmans del.
Man kan tex använda en sämre gummikvalite till damasker sämre smörjfett och sämre stålkvalitet samt ha en större tillverkningstolerans, summan blir då en avsevärt sämre produkt till ett billigare pris.
Förtfarande kan vissa saker vara exakt likvärdiga men det sker inte automatiskt bara för att de tillverkas av samma företag.
Du har helt rätt..
Men att beställa eller blanda skitgummi bara åt en kund blir inte billigare för kunden, för det kräver ju att han måste ha egen line. Inte heller att få en helt egen stålkvalitet eller alukvalitet.
Det som snålas absolut mest på är faktiskt avsyning. Har en bekant som stått många år och gjort plastdetaljer till olika företag. En plastmaskin en sorts plast, 5 färger, en person och 10 olika märken på plasten i slutändan. Men vad har dom betalt för då? Nr 1 har betalat för att aldrig nånsin få nåt annat än perfekta bitar. 100% avsyning. Alla delar ska vara perfekta o gula..
nr 2 kräver att inga ingötsmärken ska finnas och delarna ska vara gröna..20% avsyning av slutprodukten.
nr 3 kräver att delarna ska vara hela och rena och vara röda.. 10% avsyning av slutprodukten.
Samma fabrik olika avsyning en jävla skillnad på priset. Färgen har samma pris oavsett färg.
VAGs representant sa det hela så tydligt i tv..
*Det svåraste som finns är att få fram en reservdel som är så bra att kunden upplever den bra. Men den ska vara så dålig att den måste bytas med vissa intervaller för att annars tjänar man inget i verkstan.* Ingen är väl tydligare på delar än just dom. Trots omarbetade *orginaldelar* så slits dom ned i förtid. MEN för halva pengen mot orginal (komplett sats) finns pirat förstärkt sats som håller LÄTT 3-4ggr längre tid.
Det skojjiga som missas oftast när folk pekar ut saker som INTE är *samma del* eller gjort av *samma leverantör i samma material med samma toleranser* är att det finns nåt som heter mönsterskydd. Mönsterskyddet gör OFTAST att en del inte FÅR vara exakt likadan som volvos egen. Den har samma egenskaper, är gjord i samma fabrik och av samma material MEN ser inte riktigt likadan ut. Det är delar som det tillverkande företaget har i egen produktion för att hålla både material och produktpriserna nere, alltså inte på beställning av nån yttre kund.
En annan sak som ofta förekommer är spotmarknadsprodukter. Det händer ofta att t.ex biltema köper sådana. Jag har själv köpt bosch fördelarlock till 850 ett antal ggr därinne. Hur vet man det då? Enkelt: där BOSCH märke skulle suttit i plasten återfinns ett slipmärke. Kanske låter lite märkligt, men inte ens stora bosch kan sälja 100% av sitt stora lager av delar. Då säljs delarna på spotmarknaden med restriktionerna att dom INTE får säljas som BOSCH varumärke och att bosch inte lämnar nån som helst garanti på sakerna. Och naturligtvis får inte boschmärkningen finnas kvar på detaljerna. Kvar är att man köper upp sakerna hittar en lämplig arbetspartner, bland annat har man använt samhall. Dom får packa upp alla lock. Slipa av alla märkningar och återpacka i vita kartonger som biltema använder. Det görs med massor av bildelar.