Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
kkj skrev:Biltema har i många fall samma underleverantör på reservdelar som biltillverkaren.
Volvo original = underleverantör original
Men det finns inget som säger att underleverantören använder exakt lika delar till biltillverkarens originaldel och piratfirmans del.
Man kan tex använda en sämre gummikvalite till damasker sämre smörjfett och sämre stålkvalitet samt ha en större tillverkningstolerans, summan blir då en avsevärt sämre produkt till ett billigare pris.
Förtfarande kan vissa saker vara exakt likvärdiga men det sker inte automatiskt bara för att de tillverkas av samma företag.
Användarvisningsbild
av Claes74
LarsBd skrev:
kkj skrev:Biltema har i många fall samma underleverantör på reservdelar som biltillverkaren.
Men det finns inget som säger att underleverantören använder exakt lika delar till biltillverkarens originaldel och piratfirmans del.
Man kan tex använda en sämre gummikvalite till damasker sämre smörjfett och sämre stålkvalitet samt ha en större tillverkningstolerans, summan blir då en avsevärt sämre produkt till ett billigare pris.
Förtfarande kan vissa saker vara exakt likvärdiga men det sker inte automatiskt bara för att de tillverkas av samma företag.
skulle de stanna maskinerna och ersätta råvaran med en sämre när de skall tillverka delar till mekonomen, biltema, meca osv
det blir väldigt kostsamt.

Denna diskussion om "piratdelars" hållbarhet har jag hört till leda genom åren men fortfarande har jag inget fått bevisat för mig att så skulle va fallet, utan varje gång det "hänt" något med en sådan del så är det alltid "syrrans polares pojkvän råkade ut för" eller något liknande.
jag har ägt många volvo bilar genom åren och har bara handlat delar hos volvo när det inte finns någon annanstans.
vattenpumpar, bärarmar, bussningar, leder, packningar, bromsok, huvudcylindrar. listan kan göras lång.
Ingen av dessa delar har jag behövt reklamera eller byta igen i förtid.
skulle tex en sachs koppling vara sämre för att det står sachs på den istället för volvo??
Oavsett vem som tillverkar vad av vad så finns det bara en slutsats av detta och denna är att dessa delar är minst lika bra som originaldelar, åtminstonde är detta min ståndpunkt tills någon kan bevisa motsatsen med fakta, och då menar jag inte fakta om att delen är annorlunda utan fakta om att den skulle vara sämre.
av *pettson*
LarsBd skrev:
Du har helt rätt..
Men att beställa eller blanda skitgummi bara åt en kund blir inte billigare för kunden, för det kräver ju att han måste ha egen line. Inte heller att få en helt egen stålkvalitet eller alukvalitet.
Det som snålas absolut mest på är faktiskt avsyning. Har en bekant som stått många år och gjort plastdetaljer till olika företag. En plastmaskin en sorts plast, 5 färger, en person och 10 olika märken på plasten i slutändan. Men vad har dom betalt för då? Nr 1 har betalat för att aldrig nånsin få nåt annat än perfekta bitar. 100% avsyning. Alla delar ska vara perfekta o gula..
nr 2 kräver att inga ingötsmärken ska finnas och delarna ska vara gröna..20% avsyning av slutprodukten.
nr 3 kräver att delarna ska vara hela och rena och vara röda.. 10% avsyning av slutprodukten.

Samma fabrik olika avsyning en jävla skillnad på priset. Färgen har samma pris oavsett färg.

VAGs representant sa det hela så tydligt i tv..
*Det svåraste som finns är att få fram en reservdel som är så bra att kunden upplever den bra. Men den ska vara så dålig att den måste bytas med vissa intervaller för att annars tjänar man inget i verkstan.* Ingen är väl tydligare på delar än just dom. Trots omarbetade *orginaldelar* så slits dom ned i förtid. MEN för halva pengen mot orginal (komplett sats) finns pirat förstärkt sats som håller LÄTT 3-4ggr längre tid.

Det skojjiga som missas oftast när folk pekar ut saker som INTE är *samma del* eller gjort av *samma leverantör i samma material med samma toleranser* är att det finns nåt som heter mönsterskydd. Mönsterskyddet gör OFTAST att en del inte FÅR vara exakt likadan som volvos egen. Den har samma egenskaper, är gjord i samma fabrik och av samma material MEN ser inte riktigt likadan ut. Det är delar som det tillverkande företaget har i egen produktion för att hålla både material och produktpriserna nere, alltså inte på beställning av nån yttre kund.
En annan sak som ofta förekommer är spotmarknadsprodukter. Det händer ofta att t.ex biltema köper sådana. Jag har själv köpt bosch fördelarlock till 850 ett antal ggr därinne. Hur vet man det då? Enkelt: där BOSCH märke skulle suttit i plasten återfinns ett slipmärke. Kanske låter lite märkligt, men inte ens stora bosch kan sälja 100% av sitt stora lager av delar. Då säljs delarna på spotmarknaden med restriktionerna att dom INTE får säljas som BOSCH varumärke och att bosch inte lämnar nån som helst garanti på sakerna. Och naturligtvis får inte boschmärkningen finnas kvar på detaljerna. Kvar är att man köper upp sakerna hittar en lämplig arbetspartner, bland annat har man använt samhall. Dom får packa upp alla lock. Slipa av alla märkningar och återpacka i vita kartonger som biltema använder. Det görs med massor av bildelar.
av LarsBd
Även piratdelstillverkarna har underleverantörer och kan köpa damasker från olika "underunderleverantörer" samma sak gäller med råämnet till kulleden eller vad det nu är frågan om.
Då blir den enda skillnaden vid tillverkningen att biltillverkarens originaldel ska ingående delar tas från pallarna till höger, biltemas delar plockas ihop ur pallarna till vänster och mekonomen ur pallarna rakt fram.
Tillverkningen/sammansättningen sker då på samma lina med exaxt samma maskiner men med olika slutresultat.
Claes74 skrev:åtminstonde är detta min ståndpunkt tills någon kan bevisa motsatsen med fakta, och då menar jag inte fakta om att delen är annorlunda utan fakta om att den skulle vara sämre.
Bevisa gärna ditt eget påstående om att delarna är identiska eller bättre med fakta.

Mina egna inlägg i målet är inte fakta men är fullt rimliga gissningar som även identiskteorin är.
av Stefan85
Efter att ha läst igenom tråden så vet jag fortfarande inte om jag ska våga köpa Biltemas bromskivor till min Volvo S40 2002:a.

Biltema: 250 kr /st
Mekonomen: 500 kr /st
Volvo Original: vågar inte ens fråga.... nåja, bara skojjar, jag har inte fårgat bara...

Priset är ju ganska stort... undra hur pass mycket kvalitén skiljer sig...Vad säger ni, mer erfarna herrar?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Volvo har ju "nice price" till s/v40.

Skiva bak: 455kr med volvokort, 495kr utan.
Skiva fram: 635kr med volvokort, 690kr utan.
av Stefan85
Fluffen skrev:Volvo har ju "nice price" till s/v40.

Skiva bak: 455kr med volvokort, 495kr utan.
Skiva fram: 635kr med volvokort, 690kr utan.

Tack för prisuppgifterna, men Volvo har bara niceprice på S/V40 upptill årsmodell 00. Yngre än det ofattas inte.

EDIT: På vissa delar är det Nice Price visst....t.ex. Bromskivor, brombelägg)
Användarvisningsbild
av Nexus
då har jag monterat länkarm från biltema på V70:in och passformen var klockren :D
av Vovlo_Henrik
Biltemas skivor har funkat klockrent för min del :-)-) De har haft vissa fuffens med handbromsbackarna till 7/900 serien som varit för små :shock: Detta verkar dock pågått under en viss tidperiod och numera åtgärdat :wink:

Det som kan vara lite kinkigt med Biltema är deras plast och gummidetaljer som har en tendens att murkna väldigt fort :???: Gäller inte alla delar då jag sett att tex bromsslangar är tillverkade av Semperit och funkar bra (Har dessa själv).
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det som jag inte gillar med biltema är deras rekomendationstabeller. Till min bil (S40 -01) så är dessa tabeller inte alltid helt korrekta med årsmodeller osv.
Deras delar har jag däremot aldrig haft problem med om man väl får rätt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 19

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007