Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av svante
CarMan skrev:Kanska ska förklara lite närmare så vi kan reda ut en del frågetäcken.
Grundmotorn. en otto motor. denna kostruktion är samma för E85drift som för bensindrift.
men för att köra felfritt på E85 så behös andra matrial val i dnna konstruktion, på grund av smörjning/nötnings egenskaper & förmågan att lösaupp matrilat m.m.
det är inte bränslet som smörjer utan oljan, bf95 eller E85 smörjer inte alls.
tål det bensin så tål den etanol.
dt är på den här nivån en "amatör" 8i ordets riktiga menänming) har svårt att avgöra vad som är rätt & vad som är fel.
Bröderna Wright var åckså amatörer och de lyckades ganska bra....
bättre än någon annan....
här behövs profisionelt folk som dagligen arbetar med motorutveeckling. dom har tilgång till den utrustning som behövs!

------------------
även folk på etanol forumet har gjort egna enklare tester & konstaterat att man fårn nån brun beläggning på vissa komponenter.
stämmer säkert, och i en bensinkörd bil blir det svarta beläggningar,
å min bil är röd med svarta fälgar.
men sen ahr dom svårt att lägga ihopp 1+1, för det kan ju iten vara etanolens fel....
1+2=3..... :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
svante skrev:
Frigge skrev:
svante skrev:
och med hårvaruanpassad menar du?
ev. hårdvara för att underlätta kallstarter typ motorvärmare, elektrisk förvärmning. e.t.c.

svar JA

byte av komponenter som inte tål etanol:

svar NEJ

argument, om delar i motorn inte tål etanol så tål den inte vanlig BF95 heller då den innehåller 5% etanol.
för det är inte koncentrationen som är avgörande utan blotta närvaron.
Ok, så Volvo och Ford är helt ute o cyklar eftersom dom valt annat material i slangar,tankarmatur, ventilsäten osv :?: .
Så 5% Etanol är lika aggresivt som 85 % :roll: Säkert !
Ungefär som att 5 % brännskador är lika illa som 85 %, det gör lika ont :roll: . Köper INTE det du säger, såvida du inte är motorkonstruktör med specialinriktning på Etanol i vanliga motorer.Den dagen Biltillverkarna går ut med att det är ofarligt att köra på Etanol på en Icke konverterad bil tror jag på det. Innan dess anser jag att ni är ute på djupt vatten, dessutom försöker ni ta med er oerfarna medresenärer utan vare sig livboj eller flyväst.
du tror det du vill tro....

typ på att biltillverkare vill sälja nya bilar...

har en volvo -88.
och har utan haveri kört mer än 3000 mil på ren E85 med bara bytta spridare, tror du på det då?

det är knappast så att någon förespråkar att alla ska göra det men de som vill kan få information om vad som krävs.

ja, du blir full på 5% öl åckså om du dricker mera.... :O)
det här med blåögdheten är ju det som får folk att lusas att tro att ni vet vad ni pratar om.

ni har själva en tråd där det stod nått om att gräsklippare kunde börja brinna på grund utan avv plast ditaljer i tanken löstes upp av etanolen.
tror ni detta bara gäller gräsklipare? självklart kan plast ditaljer i bilarn också lösas upp!
av Frigge
svante skrev:
Frigge skrev:
svante skrev:
och med hårvaruanpassad menar du?
ev. hårdvara för att underlätta kallstarter typ motorvärmare, elektrisk förvärmning. e.t.c.

svar JA

byte av komponenter som inte tål etanol:

svar NEJ

argument, om delar i motorn inte tål etanol så tål den inte vanlig BF95 heller då den innehåller 5% etanol.
för det är inte koncentrationen som är avgörande utan blotta närvaron.
Ok, så Volvo och Ford är helt ute o cyklar eftersom dom valt annat material i slangar,tankarmatur, ventilsäten osv :?: .
Så 5% Etanol är lika aggresivt som 85 % :roll: Säkert !
Ungefär som att 5 % brännskador är lika illa som 85 %, det gör lika ont :roll: . Köper INTE det du säger, såvida du inte är motorkonstruktör med specialinriktning på Etanol i vanliga motorer.Den dagen Biltillverkarna går ut med att det är ofarligt att köra på Etanol på en Icke konverterad bil tror jag på det. Innan dess anser jag att ni är ute på djupt vatten, dessutom försöker ni ta med er oerfarna medresenärer utan vare sig livboj eller flyväst.
du tror det du vill tro....

typ på att biltillverkare vill sälja nya bilar...

har en volvo -88.
och har utan haveri kört mer än 3000 mil på ren E85 med bara bytta spridare, tror du på det då?

det är knappast så att någon förespråkar att alla ska göra det men de som vill kan få information om vad som krävs.

ja, du blir full på 5% öl åckså om du dricker mera.... :O)
Ok, så du experimenterar med en 88 till ett värde av ..... kanske max 10-15 000 Kr. Ganska stor skillnad att göra det på en sådan bil jämfört med en som har en 04:a och tror blint på att det går lika bra att köra på Etanol, bara för att du gjort det i 3000 mil på en 88;a.

Som jag sagt tidigare, jag avråder andra att använda ett bränsle som Biltillverkaren avråder sina konsumenter att köra på.
-Varför gör dom det ?
-Varför tillverkar Ford en motor spec för Etanoldrift när det
enl Etanolforumets anhängare inte ens behövs ?
-Varför inte använda en gammal beprövad motor
istället för att utveckla något nytt som kostar en enorm
summa pengar ?
- Konstig tänkande hos ett företag som troligtvis gärna skulle rida på vågen av miljöbilar utan att det kostar dom något extra.
(Kanske ett besparings tips Till Ford Motor Company vore på sin plats)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:här har du ju en direkt lögn. volvo hävdar starkt att man behöver byta vissa matrial för att köra bilen på E85. det är alltså inte bara mjukvara som skiljer som du skrev.
Fruktansvärt synd att jag inte har mailen från Volvo kvar......vet att jag lade ut dem på etanolforumet för en tid sedan, ska leta där när jag får tid! Vad jag skrev var att det inte ens skiljer på mjukvaran!!

Att du kallar mej lögnare tar jag som en stor förolämpning när du inte har all fakta i fallet!!! :evil:

Frigge>>Jämför artikelnummer på t ex soppapump från en Focus FFV och en bensindito!!

//David
av svante
citat:
Ok, så du experimenterar med en 88 till ett värde av ..... kanske max 10-15 000 Kr. Ganska stor skillnad att göra det på en sådan bil jämfört med en som har en 04:a och tror blint på att det går lika bra att köra på Etanol, bara för att du gjort det i 3000 mil på en 88;a.
slut citat:

nu pratar du om vad jag ev. riskerar istf att beakta om det går eller inte.
eller menar du att det går bättre på en gammal jämfört med en ny.

citat:
Som jag sagt tidigare, jag avråder andra att använda ett bränsle som Biltillverkaren avråder sina konsumenter att köra på.
-Varför gör dom det ?
slut citat:

DE VILL SÄLJA NYA BILAR I STÄLLET!!!!
OCH INTE TA ANSVAR FÖR ATT DET FAKTISKT GÅR.

vilket inte är samma sak som att det är farligt/omöjligt e.t.c.

samt att det är olagligt enligt SBP.

citat:
slut citat:
kan du inte förstå att de vill tuta i folk det su hävdar för att
det är en affärsidé att sälja nya miljöbilar..
citat:
summa pengar ?
slut citat:

samma svar.....
citat:
- Konstig tänkande hos ett företag som troligtvis gärna skulle rida på vågen av miljöbilar utan att det kostar dom något extra.
slut citat:

samma svar...
varför skulle de öht bry sig om miljövågen om de inte tjänar pergar på det??
av svante
ni har själva en tråd där det stod nått om att gräsklippare kunde börja brinna på grund utan avv plast ditaljer i tanken löstes upp av etanolen.
tror ni detta bara gäller gräsklipare? självklart kan plast ditaljer i bilarn också lösas upp!
jag har aldrig läst den tråden...var finns den?

ja absolut, det är bara det att inget har råkat ut för det ännu.
om hundratals konverterade bilar av alla modeller i sverige har kört tusentals mil i flera år utan att de har fått problem p.g.a. etanolen
ska man då fortfarande hävda att det inte går och att
biltillverkarna som hävdar att man måste byta ut halva bilen
har rätt...?...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Tja....en bekant har kört på E85 i snart 9 år och väl över 10000mil utan minsta problem.....

Bifogar en länk ang E85 vs bensin och dess smörjande egenskaper:
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=6284

Har sökt med ljus och lykta efter min post på etanolforumet men det närmaste jag kommer är detta:
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=498&highlight=

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:här har du ju en direkt lögn. volvo hävdar starkt att man behöver byta vissa matrial för att köra bilen på E85. det är alltså inte bara mjukvara som skiljer som du skrev.
Fruktansvärt synd att jag inte har mailen från Volvo kvar......vet att jag lade ut dem på etanolforumet för en tid sedan, ska leta där när jag får tid! Vad jag skrev var att det inte ens skiljer på mjukvaran!!

Att du kallar mej lögnare tar jag som en stor förolämpning när du inte har all fakta i fallet!!! :evil:

Frigge>>Jämför artikelnummer på t ex soppapump från en Focus FFV och en bensindito!!

//David
inte ens skiljer på mjukvaran :lol:
du vet inte vad du pratar om!
vet du vem eller vilken avdelning den jobba på som du maila. jag är övertygad om att det inte är nån konstruktör som sitter o svarar på mail!
Användarvisningsbild
av CarMan
svante skrev:citat:
slut citat:

citat:
-Varför gör dom det ?
slut citat:

citat:
slut citat:
citat:
summa pengar ?
slut citat:

samma svar.....
citat:
slut citat:

samma svar...
hur menar du nu?
på vilket sett tutar Fort i folk att man måsta ha en speciall motor? dom flästa inklusive dig, vet ju inte vad som skiljer i denna motorn mot en vanlig.
man sälger bilen somen produkt & hade nog gärna bara ändrat mjukvaran om det var möjligt, det hadde dom tjänat stora penger på.

det där resonemanget har jag hör förut på ett vist forum, men ingen kan ge en förklaring hur man kan tjäna på att bygga om en motor i onödan.

ford konkurerar ju inte med hemmapulare som bygger om sina bilar själva, dom konkurerar om kunderna på andra nya bilar & här gäller det att vara billigast!!!
av svante
CarMan skrev:
svante skrev:citat:
slut citat:

citat:
-Varför gör dom det ?
slut citat:

citat:
slut citat:
citat:
summa pengar ?
slut citat:

samma svar.....
citat:
slut citat:

samma svar...
hur menar du nu?
på vilket sett tutar Fort i folk att man måsta ha en speciall motor? dom flästa inklusive dig, vet ju inte vad som skiljer i denna motorn mot en vanlig.
man sälger bilen somen produkt & hade nog gärna bara ändrat mjukvaran om det var möjligt, det hadde dom tjänat stora penger på.
så volvo hade tjänat på att ha kvar B4B i sina nya V90 bilar.
kan det vara andra aspekter än E85 som gör att de utvecklar motorer..?..
bränsleförbrukning?
det där resonemanget har jag hör förut på ett vist forum, men ingen kan ge en förklaring hur man kan tjäna på att bygga om en motor i onödan.
så volvo hade tjänat på att ha kvar B4B i sina nya V90 bilar.
kan det vara andra aspekter än E85 som gör att de utvecklar motorer..?..
vikt?
ford konkurerar ju inte med hemmapulare som bygger om sina bilar själva, dom konkurerar om kunderna på andra nya bilar & här gäller det att vara billigast!!!
kan det tänkas att även produktionskostnaderna är lägre på en ny motor...?..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 21

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]