joel80 skrev:Andersuw
Du har fel.
Du har inte presenterat skymten till belägg för det.
joel80 skrev:Elbilen körs lika bra på fossilfri el.
Visst. Men hur kan du i praktiken ladda din batteribil på ett sådant sätt att du undviker att den merproduktion av el du därigenom ger upphov till, jämfört med om du avstod från att ladda den, blir fossil?
joel80 skrev:Världens elproduktion håller på att förändras,
Ja den förändras i så måtto att den blir allt större. Om du syftar på den ökande andelen förnyelsebar energi så är den förstås glädjande men förändrar inte kalkylen för batteribilars miljöbelastning. Som jag tidigare påpekat förblir den kalkylen väsentligen densamma ändå tills vi når den punkt långt bort i fjärran då det råder överskott på förnyelsebar el i det nät bilen laddas från.
joel80 skrev:och som du kan läsa här blir det redan idag en miljövinst mot diesel och bensin även i ett land som Polen med förhållandevis hög del kolkraft.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0916307933
Du länkade lite fel där Joel. Det var den andra, och än mer befängda, av de två rapporter SBergdahl pekade på, och som jag kommenterade
här, som påstod att batteribilar skulle vara till fördel ifråga om CO2-utsläpp även i Polen. Men även om också den artikel du här länkar till har allvarliga brister i de avseenden jag beskriver i mina kommentarer är den intressant i så måtto att den i motsats till många andra gör ett försök att beräkna de CO2-utsläpp elproduktionen ger upphov till inte bara i kraftverket utan i hela kedjan från startpunkten, i form av exempelvis fossil bränsleutvinning, fram till eluttaget. Enligt artikeln uppgår då det genomsnittliga CO2-utsläppet per kWh i Polen till 946 gram. Den andra av de båda studierna, den som påstod att batteribilar ledde till mindre CO2-utsläpp även om man räknar på Polens genomsnittliga elmix, använde förstås felaktigt ett mycket lägre värde (bara 650 gram CO2 per kWh).
Sedan gäller det förstås att undvika misstaget att räkna på den genomsnittliga mixen snarare än på den merproduktion av el som nya förbrukare i form av batteribilar ger upphov till. Jag gav tidigare (se
här) ett belysande exempel på hur avgörande betydelse just det misstaget kan ha för resultaten. Låt mig ge ytterligare ett exempel. Enligt den studie du länkar till är Portugal ett land där batteribilen skulle ge klart mindre utsläpp av växthusgaser än motsvarande bil med förbränningsmotor. Intressant nog ger en färsk djupstudie av just det portugisiska fallet ett helt annat resultat. Några av de centrala skälen framgår med all önskvärd tydlighet av hur forskarlaget formulerar sina sammanfattande slutsatser (s. 12-13):
"For an electricity system with a high share of non-dispatchable renewable power and excess capacity in the near term, such as the Portuguese system, marginal emissions are considerably higher than average emissions. Increasing electricity generation generally means increasing fossil-based generation (either coal or natural gas), resulting in higher emissions than the renewable-based average. For the Portuguese system, marginal GHG emissions can be up to 58% higher than average emissions, considering the time of day. When the goal is to assess the GHG emissions of implementing a technology which entails a change in electricity consumption (may it be increasing or decreasing consumption), marginal emission factors should be used. Because marginal effects have a distinct and larger magnitude than the average behavior of the electricity system, using average emission factors to assess the impacts of implementing new technology which uses or displaces electricity can underestimate the burdens or the savings achieved.
The application of the model to assess the GHG effects of BEVs in Portugal showed that BEVs induce, in the near term, a much higher burden than an average approach can depict. Even considering the displacement of ICEVs, BEVs increase overall GHG emissions in the majority of scenarios."
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... -DhYSOwv91
joel80 skrev:Man kan själv utan allt för stor kostnad investera i tillräckligt med solkraft för att under ett år producera lika mycket ren el som man kör upp under året. Det är betydligt svårare med en diesel eller bensinbil.
Som jag sagt flera gånger tidigare är det förstås utmärkt att installera solel, i alla fall så länge vårt stackars elnät klarar av att svälja den när den behagar leverera. Men det gäller att inte blanda ihop detta med kalkylen för batteribilens miljöbelastning.
Säg att du och jag installerar precis lika mycket solel på våra tak och kör precis lika långt per år i bilar av samma storlek men där du laddar din batteribil från nätet medan jag istället tankar min snåldiesel på macken. Du kommer då att ha ett sämre utfall vad beträffar ditt CO2-avtryck än jag eftersom din batteribil ger upphov till större merproduktion av CO2 när den laddas jämfört med om du låtit bli att ladda den än de CO2-utsläpp min diesel medför, självfallet då räknat från källa till hjul i båda fallen.