Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om jag vore biltillverkare så skulle jag inte vilja hålla på med fossila bränslen alls. Det kommer alltid att komma nya regler där utsläpp av än det ena, än det andra måste minska. Det är ju detta som har lett fram till att det fuskas i testerna, för att biltillverkarna ska få lite ro från denna blåslampa. Bättre då för biltillverkare att köra på el, då blir utsläppen ett problem någon annanstans. Kanske en fråga som myndigheter har bättre förutsättningar att driva, eftersom det rör infrastruktur och miljö?

Men så småningom kommer det nog också att komma krav på energieffektivare lösningar för bilarnas eldrift också.
Om bränslet är fossilt eller inte spelar roll för CO2-utsläppen men har ingen större betydelse för de hälsovådliga utsläppen (CO, HC, NOX och partiklar). Vad det främst hänger på är förbrännings- och reningsteknik. Kör du en bensinbil med stratifierad direktinsprutning utan partikelfilter kommer det mycket partiklar ur avgasröret även om du kör på biobensin. Och kör du en bränslecellsbil på vätgas kommer det bara vatten ur avgasröret även om vätgasen är av fossilt ursprung.

Vad utsläppen vid elproduktion beträffar har ju myndigheterna så här långt visat sig minst lika dåliga på att hantera dem som att hantera bilars avgaser. En undersökning om kolkraftverkens hälsoeffekter kom till resultatet att enbart de tyska kolkraftverken ger upphov till 4.350 för tidiga dödsfall per år, varav mer än hälften utanför Tysklands gränser.

http://www.sueddeutsche.de/wissen/luftv ... -1.3063507
Lövet skrev:Att dieselbilar inte skulle dra mer i verkligheten framöver än vid testcykeln stämmer knappast. Det finns till och med en faktor för hur mycket de får avvika i RDE. I dagsläget är den 2,1, framöver ska den bli 1,4. Alltså 110% mer eller 40% mer än vid körcykeln.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ktigt-bra/
Den konformitetsfaktor som nämns i artikeln du länkar till avser utsläppen av kväveoxider, inte bränsleförbrukningen. Denna konformitetsfaktor kommer långsiktigt att vara 1,5, inte 1,4, och den finns där på grund av den felmarginal som mätutrustningen uppvisar. En biltillverkare kan därför inte utforma avgasreningen så att utsläppen blir 50 procent högre än gränsvärdet. Mätutrustningen kan nämligen mycket väl ge ett värde 50 procent högre än det verkliga. Vid testet av en bil som släpper ut 50 procent mer än gränsvärdet skulle den således kunna visa ett värde som är 125 procent högre än gränsvärdet varvid bilen skulle underkännas.
joel80 skrev:Som att du skulle bry dig och erkänna att du inte har alla rätt även om jag överöser dig med exempel på
delade meningar
kring partikelfilter. Meb för sakens skull kan du få det här:
https://bilradgivning.se/tag/partiklar/
Ja det var ju verkligen en "delad" mening. Ett blogginlägg från 2013 baserad på en doktorsavhandling från 2009, d.v.s. från före Euro 5 då kraven rörande partikelutsläpp ändrades så att det blev nödvändigt att sätta partikelfilter på dieselbilar.
joel80 skrev:Att partikelfilter också är väldigt dyra har gjort att många olagligt tar bort det istället för att byta ut det. Då får man lägre förbrukning, men utsläppen ökar ännu mer.. :/
Att många tar bort dem är nog något du får ge statistiska sifferbelägg för samt därvid också klargöra vad du menar med "många".
joel80 skrev:Regenerering är en annan käpphäst...
Vems käpphäst menar du att regenereringen är? Och på vilket sätt är det av betydelse i sammanhanget?
joel80 skrev:Min V70 behövde regenerering var 200-300mil. Då drog den ca 3liter extra soppa under 5-6 mil, ökad förbrukning och utsläpp under den tiden.
Av någon anledning stämmer den rapporten om regenereringen på din V70 D3 -13 inte överens med den du tidigare avgivit här. Du skrev där följande:
joel80 skrev:När det regenererar går min förbrukning upp från normala ca 5.5-ca 7.5 (på färddatorn). Men brukar inte pågå mer än max ca 4 mil.
Fyra mil och två deciliters merförbrukning per mil blir 0,8 liter extra snarare än tre liter extra.

Sedan verkar också Volvo ha effektiviserat den här processen på senare motorer. På min V70 D4 -15 med VEA-motor är det svårt att märka någon merförbrukning överhuvudtaget när regenereringen pågår. Något lite måste det förstås vara men det ligger så nära reguljär förbrukning att det är svårt att den vägen avgöra att regenerering pågår. Jag lägger märke till regenereringen främst därför att start/stopp-systemet då stängs av i ett läge där jag inte väntar mig att det faller ifrån av andra skäl.
joel80 skrev:Regenerering skapar sot i filtret som inte kan förbrännas.
Nej det är en missuppfattning från din sida. I själva verket är det precis tvärtom. Regenereringen skapar inte sot i filtret utan tar istället bort det sot som samlats där. Sotpartiklarna samlas i filtret istället för att släppas ut ur avgasröret. Vid regenereringen bränns sotpartiklarna upp. Utan sådan regenerering skulle filtret så småningom bli tilltäppt.
joel80 skrev:Sen måste det bytas... Nu hade jag bara min i 5700mil så jag slapp komma så långt.
Det är rätt många år sedan nu som Volvo slutade sälja dieslar som krävde byte av partikelfilter vid visst miltal och den V70 D3 -13 du hade tillhör definitivt inte dem som kräver sådant byte.
joel80 skrev:Diesel och bensin är körda.. de kommer att dö ut.
Långsiktigt kommer det sannolikt att bli fallet. Men under de närmsta åren kommer nya dieslar att vara bland de bästa alternativen vi har att välja på ur miljösynpunkt, både när det gäller CO2-utsläpp och andra utsläpp, särskilt om CO2-utsläppen sänks ytterligare genom att bilarna helt eller delvis körs på icke-fossilt bränsle som i Sverige.
joel80 skrev:Elbilen kan såklart också köras på fossilt bränsle (om elmixen innehåller fossil el), men som senaste forskningen visar är det inte ens i Polen så att andelen fossil el överträffar utsläppen som görs när man kör på bensin och diesel.
Som jag påpekade är det tyvärr inte bara så att de kan köras på fossilt bränsle. I själva verket är det praktiskt taget omöjligt att köra dem på något annat. Och den "forskning" (finansierad av en lobbygrupp som propagerar för batteribilar) som du refererar till visar av skäl jag redan pekat på här ingalunda något annat förutsatt att vi med "köra på" avser vad som är relevant, det vill säga vilken merproduktion av el bilarna ger upphov till.
joel80 skrev:Toyota ger upp dieselbilar helt redan nu:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -i-europa/
Nja det referatet motsvarar ju inte riktigt artikelinnheållet. En av Toyotas vice-presidenter säger att det är osannolikt att man kommer att lansera nya dieselmodeller i Europa men lovar inget bestämt och reserverar sig för att hans uppfattning inte nödvändigtvis delas av resten av företagsledningen. Värt att notera i sammanhanget är också att Toyota använt dieslar från BMW, inte några egna, i de dieselbilar de sålt under senare år. Det är således inte några problem med att utveckla motorer och avgasrening som tillgodoser kraven vid det nya testförfarandet som ligger bakom uttalandet.

Det skall för övrigt bli intressant att följa hur den offentliga diskussionen om dieselbilar förändras när det tack vare det nya testförfarandet visar sig att det inte längre går att klaga på kväveoxidutsläppen från nya dieslar. Det lär ju bli fler än du som då får äta upp vad de tidigare sagt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Allinug skrev:Om jag vore biltillverkare så skulle jag inte vilja hålla på med fossila bränslen alls
Typ inte hålla på med elbilar då, för majoriteten av väldens elproduktion är fossil eller kärnkraft.
Användarvisningsbild
av joel80
Andersuw
Du har fel.

VolvoB20
Elbilen körs lika bra på fossilfri el. Världens elproduktion håller på att förändras, och som du kan läsa här blir det redan idag en miljövinst mot diesel och bensin även i ett land som Polen med förhållandevis hög del kolkraft.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0916307933

Man kan själv utan allt för stor kostnad investera i tillräckligt med solkraft för att under ett år producera lika mycket ren el som man kör upp under året. Det är betydligt svårare med en diesel eller bensinbil.
Användarvisningsbild
av joel80
Hoppar Volvo kommer med nått liknande till sina elbilar som Nissan:
Nissan unveils new EV ecosystem to offer free power to owners with vehicle-to-grid system

Nissan has been testing different vehicle-to-grid (V2G) systems, which enable electric car owners to use their car’s battery pack to feed energy back into their home or grid, with the Leaf for years now.
With the launch of the next generation Leaf, Nissan now unveils a new EV ecosystem, including a scheme to offer free power to owners with a V2G system
https://electrek.co/2017/10/04/nissan-e ... -grid/amp/

Och såg ni det här!!
EasyJet satsar på riktigt att börja flyga elflygplan inom 10 år!
EasyJet Plans to Fly Electric Planes Within 10 Years

British airline EasyJet is aiming to bring an electric, battery-propelled plane to market within the decade to handle short term flights.
https://www.ecowatch.com/easyjet-electr ... 46223.html

:)
joel80 skrev:Andersuw
Du har fel.
Du har inte presenterat skymten till belägg för det.
joel80 skrev:Elbilen körs lika bra på fossilfri el.
Visst. Men hur kan du i praktiken ladda din batteribil på ett sådant sätt att du undviker att den merproduktion av el du därigenom ger upphov till, jämfört med om du avstod från att ladda den, blir fossil?
joel80 skrev:Världens elproduktion håller på att förändras,
Ja den förändras i så måtto att den blir allt större. Om du syftar på den ökande andelen förnyelsebar energi så är den förstås glädjande men förändrar inte kalkylen för batteribilars miljöbelastning. Som jag tidigare påpekat förblir den kalkylen väsentligen densamma ändå tills vi når den punkt långt bort i fjärran då det råder överskott på förnyelsebar el i det nät bilen laddas från.
joel80 skrev:och som du kan läsa här blir det redan idag en miljövinst mot diesel och bensin även i ett land som Polen med förhållandevis hög del kolkraft.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 0916307933
Du länkade lite fel där Joel. Det var den andra, och än mer befängda, av de två rapporter SBergdahl pekade på, och som jag kommenterade här, som påstod att batteribilar skulle vara till fördel ifråga om CO2-utsläpp även i Polen. Men även om också den artikel du här länkar till har allvarliga brister i de avseenden jag beskriver i mina kommentarer är den intressant i så måtto att den i motsats till många andra gör ett försök att beräkna de CO2-utsläpp elproduktionen ger upphov till inte bara i kraftverket utan i hela kedjan från startpunkten, i form av exempelvis fossil bränsleutvinning, fram till eluttaget. Enligt artikeln uppgår då det genomsnittliga CO2-utsläppet per kWh i Polen till 946 gram. Den andra av de båda studierna, den som påstod att batteribilar ledde till mindre CO2-utsläpp även om man räknar på Polens genomsnittliga elmix, använde förstås felaktigt ett mycket lägre värde (bara 650 gram CO2 per kWh).

Sedan gäller det förstås att undvika misstaget att räkna på den genomsnittliga mixen snarare än på den merproduktion av el som nya förbrukare i form av batteribilar ger upphov till. Jag gav tidigare (se här) ett belysande exempel på hur avgörande betydelse just det misstaget kan ha för resultaten. Låt mig ge ytterligare ett exempel. Enligt den studie du länkar till är Portugal ett land där batteribilen skulle ge klart mindre utsläpp av växthusgaser än motsvarande bil med förbränningsmotor. Intressant nog ger en färsk djupstudie av just det portugisiska fallet ett helt annat resultat. Några av de centrala skälen framgår med all önskvärd tydlighet av hur forskarlaget formulerar sina sammanfattande slutsatser (s. 12-13):

"For an electricity system with a high share of non-dispatchable renewable power and excess capacity in the near term, such as the Portuguese system, marginal emissions are considerably higher than average emissions. Increasing electricity generation generally means increasing fossil-based generation (either coal or natural gas), resulting in higher emissions than the renewable-based average. For the Portuguese system, marginal GHG emissions can be up to 58% higher than average emissions, considering the time of day. When the goal is to assess the GHG emissions of implementing a technology which entails a change in electricity consumption (may it be increasing or decreasing consumption), marginal emission factors should be used. Because marginal effects have a distinct and larger magnitude than the average behavior of the electricity system, using average emission factors to assess the impacts of implementing new technology which uses or displaces electricity can underestimate the burdens or the savings achieved.

The application of the model to assess the GHG effects of BEVs in Portugal showed that BEVs induce, in the near term, a much higher burden than an average approach can depict. Even considering the displacement of ICEVs, BEVs increase overall GHG emissions in the majority of scenarios."

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... -DhYSOwv91
joel80 skrev:Man kan själv utan allt för stor kostnad investera i tillräckligt med solkraft för att under ett år producera lika mycket ren el som man kör upp under året. Det är betydligt svårare med en diesel eller bensinbil.
Som jag sagt flera gånger tidigare är det förstås utmärkt att installera solel, i alla fall så länge vårt stackars elnät klarar av att svälja den när den behagar leverera. Men det gäller att inte blanda ihop detta med kalkylen för batteribilens miljöbelastning.

Säg att du och jag installerar precis lika mycket solel på våra tak och kör precis lika långt per år i bilar av samma storlek men där du laddar din batteribil från nätet medan jag istället tankar min snåldiesel på macken. Du kommer då att ha ett sämre utfall vad beträffar ditt CO2-avtryck än jag eftersom din batteribil ger upphov till större merproduktion av CO2 när den laddas jämfört med om du låtit bli att ladda den än de CO2-utsläpp min diesel medför, självfallet då räknat från källa till hjul i båda fallen.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har redan spaltat upp mängder med motargument till dig, tyckte det räckte. Eftersom du är i yttersta minoritet i din tro och du aldrig reflekterar över ny information man ger dig är du lite av ett lost cause.

Jag länkade fel ja! Här var artikeln som är väldigt tydlig och svår att missuppfatta:
https://www.theguardian.com/environment ... tudy-finds
[quoteIn Poland, which uses high volumes of coal, electric vehicles produced a quarter less emissions than diesels when put through a full lifecycle modelling study by Belgium’s VUB University.

CO2 reductions on Europe’s cleanest grid in Sweden were a remarkable 85%, falling to around one half for countries such as the UK.[/quote]

Du som tror att det är rimligt att sätta upp 3-4ggr så mycket ny elproduktion för att göra vätgas borde väl absolut förstå att det är väldigt troligt att man kommer kunna sätta upp tillräckligt för att klara av elbilar. Det är inte många procents ökning av totala elproduktionen, även om i skulle få all biltrafik som elbilar blir det inte mer än knappt 8% ökning. Vi har gått igenom allt det tidigare.
Djävlar vad gött ..

This means, once a nominal charge has been paid by the business for the installation of a V2G charger there are no fuel or energy costs; just free power for your EV.”

Så miljöbilspremie och ingen diesel eller bensinskatt som ska betalas. Blir helt gratis att köra bil i framtiden. Jag är på direkt.....
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Ja det var ju billigare än på Volvo […]

Det är nog många D5-ägare som k&ou[…]

Jag menar att om släpet är tomt eller ej[…]

Trasig taklucka

Hej alla! Först av allt vill jag tacka fö[…]