Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvoc70cab skrev:
Robbi skrev:Är i Garda nu och ska börja åka hemåt på söndag. Tanken är via Frankrike, för att äta lite grodor (Bild). Hur är det att köra Via Turin? Lekte med tanken på Italienska rivieran från Genua till Cannes och sedan upp. Det känns lite långt...
Hoppas att ni har det varmt och gott samt njuter av det Italienska köket. När hem resan startar ta det försiktigt samt var rädda om er
Tack! Italienska köket är grymt, likaså värmen, 33 grader just nu. Idag luktade det om skinn och inredning som blivit varmt så nu har jag lärt mig att lägga ett lakan över vindrutan. Förövrigt har min V90 CC gått klockrent, GPS varit hundra och ett riktigt lyft mot min förra XC70. Förbrukning ok. Snitt 0.62.
jwiss skrev:Var inga problem att passera in i tyskland på förmiddan idag men mycket trafik, många vägbyggen och några olyckor, ingen rolig dag att köra :(
Usch, jag får se hur det går Garda-Nice-Paris. Någon som har något bra råd? Undvika motorväg eller rusa på?
Robbi skrev:
jwiss skrev:Var inga problem att passera in i tyskland på förmiddan idag men mycket trafik, många vägbyggen och några olyckor, ingen rolig dag att köra :(
Usch, jag får se hur det går Garda-Nice-Paris. Någon som har något bra råd? Undvika motorväg eller rusa på?
Det är inte ett 100% tillförlitligt sätt, men lite underlättar det: Använda appen Maps om du har en Android. Där ser man trafikflödet och är vägen grön är det bra. Då är det bara att köra på... :-)-)
Jag litar nämligen inte till 100% på bilens navigator i detta fall, men de kompletterar varandra helt okej.
Robbi skrev:
Det får hända något riktigt jävligt för att det ska gå snabbare att undvika motorvägar. Om nu målet är att transportera sig.
När det blir tjockt på motorvägen åker många av till landsvägen och den blir igenkorkad oxo, landsvägar rapporteras ofta inte via tmc så gpsen vet inte om den förseningen...
Vid kö på A9 i våras tyckte min gps att det var bättre att köra genom centrala Montreux, jag sparade nog ingen tid på den genvägen...
Vill man slippa trafik kör man nattetid. 20-05 brukar vara lugnt i de flesta länder..

Ska man hamna i kö dagtid gör jag det hellre på motorvägen än nån slingrig småvägar alla dagar i veckan. Risken att någon ska göra något dumt på småvägen och sabba allt är större. Mer vilsamt att rulla tomgång på en rak väg också.
SBergdahl skrev:Vill man slippa trafik kör man nattetid. 20-05 brukar vara lugnt i de flesta länder..

Ska man hamna i kö dagtid gör jag det hellre på motorvägen än nån slingrig småvägar alla dagar i veckan. Risken att någon ska göra något dumt på småvägen och sabba allt är större. Mer vilsamt att rulla tomgång på en rak väg också.
Jag har lekt med tanken men vi är hotellberoende och det blir lite knepigt med incheckningstider.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]

Anliggande frambroms 740

Tack för tipset. Vad kan jag använda f&o[…]

Om man räknar med att få högre av[…]