Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1176076
joel80 skrev:Bränsleceller tycker jag verkar lite ogenomtänkt.. det går åt mer energi/ström än man skulle behöva om man istället trycker in det direkt i ett batteri... Tror det är oekonomiskt och inte kommer att slå p.g.a kostnaderna och orimligheten i att använda mer ström än vad man annars skulle behöva och sen också behöva distrubuera det hela... Då får vi ett tankningsproblem där alla måste åka och tanka på bestämda platser. Jag tror eltillgång är lättare att lösa.

De flesta andra tillverkare verkar i allafall gett upp det där med bränsleceller.
Det är ju inte så många år sedan bränsleceller självklart ansågs som framtidslösningen. Idag blåser det istället medvind för batteridrivna elbilar. Själv har jag inte tittat tillräckligt noggrant på saken för att ha någon riktigt bestämd uppfattning om vad som är bäst och vad som i slutänden kommer att "slå". Men det kan ju som bekant svänga fort ibland när det gäller ny teknik. Etanol var ju väldigt poppis ett tag men är inte längre i ropet som framtidens lösning.
joel80 skrev:HVO låter ju då som att man kommit på evighetsmaskinen! :D Gör en liter HVO och använd den sen för att göra 10 liter mer! ;)
Precis. :wink:
#1176078
Audi hade nån uträkning där dom räknade förlusterna från tank till hjul. Dieselmotorn ger ifrån sig 21 procent... Resterande förluster sker i generator, koppling, växellåda och hjul/bromsar. Dom räknade ca 35% från början med dieselbilar och kring 40% i större bilar.. Men som sagt så tillkommer det förluster efter själva motor också av vad jag förstår. Många saker som ska röra sig.. :)

För bensinbilar hamnade dom på 16% ner i backen och för elbil ca 70%. Då räknade dom alltså överföringsförlusterna. Från elmotorn ner i backen är det rätt låga förluster.

Etanolen slog aldrig för att den inte verkade bära sig ekonomiskt.. Elbilen kommer troligen slå och då rejält just för att den är på väg att bli det ekonomiskt bästa. Subventioner och skatteregler kan vara påskynda det lite.. Men även i USA kommer det, fast några år senare. (dom har ju knappt nån skatt på soppan...)
#1176082
Har du någon länk till denna Audirapport? Här är en ganska färsk mastersuppsats från Chalmers, vägledd av VCC, där man försökt beräkna både "well to wheel" och "tank to wheel". Siffrorna för "tank to wheel" (se s. 23-24) pekar på att en batteridriven elbil har ungefär dubbelt så hög verkningsgrad som en dieselbil, vilket stämmer rätt bra med de siffror jag angav.

http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 218621.pdf

När det gäller etanol så är det väl inte bara en prisfråga utan också en insikt om att etanol i en bensinmotor inte är ett särskilt optimalt sätt att framställa och använda "miljöbränsle". HVO i en dieselmotor är avsevärt bättre i båda avseendena.
#1176103
Försöker hitta var jag läste det.. Var ett tag sen.
Kan ha varit via den här artikeln.. Skulle vara intressant att hitta själva rapporten.
http://www.dn.se/ekonomi/motor/elmotorn ... n-i-bilen/

Med samma beräkning får dom det till att med elmotorn når 62% asfalten. Jag skrev 70% ovan, mindes fel. Skillanden mellan 16-62 är ungefär 4ggr. Det stämmer rätt bra med många andra beräkningar också. Och även med förbrukning... En skapligt snål elbil som drar kring 1,4-1,5kwh/mil kan ju jämföras med en snål bensinbil. En liter innehåller väl 9,1kWh?

En snål bensinbil drar säg 0,65l/mil... 9,1*0,65/4 Då blir det 1,48kWh per.

Dieselbilen står det att får ner 21% i backen.. så där är det runt 3ggr av elmotorn. Dieseln innehåller 9,8kWh.

Vi kan räkna på 0,45l per mil då va? Det är rimligt på en snål dieselbil...
9,8*0,45/3 = 1,47kWh

Tycker det verkar stämma med runt 4ggr så effektiv som en bensinmotor och runt 3ggr så effektiv som en diesel?
#1176110
andersuw skrev:
joel80 skrev:Om staten/regeringen verkligen menar allvar med omställningen (70% minskning till 2030) kan det vara effektivt att så småningom införa en skrotpremie igen. Skulle räcka med 5-6000kr per bil för att sen få bort väldigt många äldre bilar. Kanske inte kommer behövas..
Fast folk har så svårt att räkna på ägandekostnad och ser bara köpkostnad.. Så även om det tex skiljer 20k per år i soppa, skatt och service-kostnad tycker man ju att bilen för 10k är billigare än den för 50k.. Även om man ska ha den i bra mycket mer än 2 år.

Nu är vi inte där än eftersom de begagnade elbilarna än så länge inte är så många och inte så gamla att man får dem för 50k..men vi kommer ju dit om några år också.
Varför skulle man skrota ut väl fungerande bilar? För att nå omställningsmålet (70 % minskning av CO2-utsläppen för inrikes transporter) är det ju bara att tillhandahålla fossilfri bensin och diesel till den befintliga fordonsflottan i tillräcklig omfattning.
Ja, det låter ju vettigt.
#1176137
andersuw, om du orkar och är intresserad, läs lite i rapporten som tråden här egentligen handlar om. Jag har börjat skumma igenom den. Rätt intressant..
Den går att ladda ner här:
https://www.rethinkx.com/

Några urklipp:
We are on the cusp of one of the fastest, deepest, most consequential disruptions of transportation in history. By 2030, within 10 years of regulatory approval of autonomous vehicles (AVs), 95% of U.S. passenger miles traveled will be served by on-demand autonomous electric vehicles owned by fleets, not individuals, in a new business model we call “transport-as-a-service” (TaaS). The TaaS disruption will have enormous implications across the transportation and oil industries, decimating entire portions of their value chains, causing oil demand and prices to plummet, and destroying trillions of dollars in investor value — but also creating trillions of dollars in new business opportunities, consumer surplus and GDP growth.
The disruption will be driven by economics. Using TaaS, the average American family will save more than $5,600 per year in transportation costs, equivalent to a wage raise of 10%. This will keep an additional $1 trillion per year in Americans’ pockets by 2030, potentially generating the largest infusion of consumer spending in history.
The impact of the collapse of oil prices throughout the oil industry value chain will be felt as soon as 2021.
Savings on transportation costs will result in a permanent boost in annual disposable income for U.S. households, totaling $1 trillion by 2030. Consumer spending is by far the largest driver of the economy, comprising about 71% of total GDP and driving business and job growth throughout the economy.3

Productivity gains as a result of reclaimed driving hours will boost GDP by an additional $1 trillion.

As fewer cars travel more miles, the number of passenger vehicles on American roads will drop from 247 million to 44 million, opening up vast tracts of land for other, more productive uses. Nearly 100 million existing vehicles will be abandoned as they become economically unviable.

Demand for new vehicles will plummet: 70% fewer passenger cars and trucks will be manufactured each year. This could result in total disruption of the car value chain, with car dealers, maintenance and insurance companies suffering almost complete destruction. Car manufacturers will have options to adapt, either as low-margin, high-volume assemblers of A-EVs, or by becoming TaaS providers. Both strategies will be characterized by high levels of competition, with new entrants from other industries. The value in the sector will be mainly in the vehicle operating systems, computing platforms and the TaaS platforms.
New ICE vehicle sales44 are finished by 2024, just three years after the regulatory approval and commercial availability of A-EV technology. In 2024, the pre-existing vehicle stock can more than meet the passenger-mile requirement for transport under individual ownership.

Used ICE car prices plunge to zero45 or even negative value. The rising cost of maintenance, gasoline and insurance; the cost of storing or taxing worthless vehicles; and the lack of a used car market might mean that prices go to zero or even below. That is to say, owners may need to pay to dispose of their cars.
#1176161
By 2030, within 10 years of regulatory approval of autonomous vehicles (AVs), 95% of U.S. passenger miles traveled will be served by on-demand autonomous electric vehicles owned by fleets,

Holy moses, det är ju snart ..... Är det Trump som ligger bakom att plugga alla oljekällor och mobilisera hela USAs nation att bygga 600.000.000 elbilar, det var väl det han nämnde för Merkel och som EU applåderade.

Used ICE car prices plunge to zero or even negative value.

Oj, negativa priser på bensinbilar, jag ställer gärna upp och tar emot en Porsche GT3 och en Audi RS6 om jag dessutom får betalt för att göra detta. Kan även tänka mig en XC90 eller V90 CC om man får betalt
#1176167
Är du intresserad på riktigt om varför man drar de slutsaterna så ta en halvtimme ill att läsa/skumma igenom rapporten.
#1176183
Hela området är i "Hype-läge" just nu, jag hoppas på snar tillnyktring och att det går över i Realistic/Maturity-läge snart.

Tvekar inte alls på att det kommer, men lite mera realism och verklighetsförankring behövs.
#1176194
Mja.. det finns en risk/chans att det här (både elbilar, självkörande bilar och elproduktion) kommer få ungefär samma utveckling som mobiletelefonerna.. En och annan "Nokia-jätte" kan gå under närmsta 10 åren.

Hade man levt på att sälja häst och vagn i början av 1900-talet hade man inte så ljus framtid heller, även fast alla sa att bilen aldrig kommer att slå. Den var för dyr och var tvungen att tankas. Hästen kunde man ju föda med gräs som fanns överallt...

Klassiska bilden på 5th avenue år 1900:
Bild

Och sen 13 år senare:
Bild

Det kan gå snabbt när teknikutvecklingen kommer till en punkt där det ekonomiskt eller användarmässigt slår över. I det här fallet handlar det om både och.. plus att det är en vinst miljömässigt vilket kan skynda på det i form av bidrag eller på andra sätt hjälp från staten.

Det är inte bara hype...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 61
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Byta lampan på bakluckan är skitlä[…]

Tjuvström V70 2005

Prova lossa vid generatorn, om det går :-D […]

Måste man släppa ner den helt? Allts&ar[…]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gick[…]