- tis 30 maj 2017, 01:33
#1176076
joel80 skrev:Bränsleceller tycker jag verkar lite ogenomtänkt.. det går åt mer energi/ström än man skulle behöva om man istället trycker in det direkt i ett batteri... Tror det är oekonomiskt och inte kommer att slå p.g.a kostnaderna och orimligheten i att använda mer ström än vad man annars skulle behöva och sen också behöva distrubuera det hela... Då får vi ett tankningsproblem där alla måste åka och tanka på bestämda platser. Jag tror eltillgång är lättare att lösa.Det är ju inte så många år sedan bränsleceller självklart ansågs som framtidslösningen. Idag blåser det istället medvind för batteridrivna elbilar. Själv har jag inte tittat tillräckligt noggrant på saken för att ha någon riktigt bestämd uppfattning om vad som är bäst och vad som i slutänden kommer att "slå". Men det kan ju som bekant svänga fort ibland när det gäller ny teknik. Etanol var ju väldigt poppis ett tag men är inte längre i ropet som framtidens lösning.
De flesta andra tillverkare verkar i allafall gett upp det där med bränsleceller.
joel80 skrev:HVO låter ju då som att man kommit på evighetsmaskinen! :D Gör en liter HVO och använd den sen för att göra 10 liter mer! ;)Precis.

Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut