Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Mwi skrev:Systemet med avgifter för utländska lastbilar i Tyskland tror jag de har fått att fungera nu.
https://www.toll-collect.de/en/toll_col ... enska.html
Det är möjligt. Men lätt var det inte och absolut inte billigt heller. Hade troligen varit bättre sammantaget med ett inte fullt lika millimeterrättvist men enklare och billigare system.
Mwi skrev:Men trängselavgiften i Stockholm har grundtanken att det kostar extra att köra i Stockholm, för där finns en utbyggd kollektivtrafik och där styrs kostnaden efter tidpunkt och det alternativet går ju att bygga ut. Tyvärr kostar det ju nu även att passerar Stockholm på E4:an på samma sätt som när man passera Göteborg på E6:an, så att åka i nord/sydlig riktning i Sverige idag, känns lite som gamla tidens landskapstullar.
Ja det visar ju på problemen med sådana system.
Mwi skrev:När det gäller beskattningen av dig så blir det miljömässiga svaret, väldigt högt för ditt bilinnehav är till största delen för nöje och med andra ord onödigt.
Menar du att vi också skall införa en allmän nöjesskatt eller i vart fall särskild skatt för nöjestransporter, inklusive förstås då de kollektiva?
Mwi skrev:Min egen semester med familjen skulle bli en upplevelse att åka kollektivt, istället för 3,5h i en fullastad V70 skulle det bli en heldag i buss med fyra jätteväskor och en hund samt några bussbyten :shock:
Måste hunden med på nöjesresan också, och inte bara ägas för nöjes skull? ;-) Apropå mitt eget semesterresande handlar det mer om tre dagar än 3,5 timmar, åt ena hållet. Koldioxidutsläppet blir ändå mindre än om vi skulle flyga. Och dagens buss- och tågkommunikationer ter sig tyvärr rätt logistiskt komplicerade för vårt semesterbruk, i synnerhet med hänsyn tagen till packningen.
Mwi skrev:Det intressanta är att bilar i tätbefolkade områden har längre årlig körsträcka än bilar i glesbygd, borde egentligen vara tvärtom.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/s ... och-minst/
Ja fast som artikeln påpekar gäller det motsatta om man räknar per person. Av naturliga skäl har storstadsbor mer sällan bil, än mindre två, än landsbygdsbor.
av Malmstroem
Eftersom all skatt är egendomsstöld, och därmed av ondo så kan jag inte vara positiv till någon skattehöjning. Men om man nu vill minska utsläppen är det inte helt fel med den här typen av beskattning. För att styra nybilsförsäljning måste det till rejäla styrmedel. Troligen räcker inte detta förslag långt. Att istället lägga skatten på bränslet gör så pass lite för den totala kostnaden för de flesta nybilsköpare att det spelar liten roll.

Andrahandsköparna är ofta mer priskänsliga, men de kan bara välja bland de bilar som nybilsköparna valt.

Så vill du ha en annan vagnspark är det inte ett alltför dumt förslag.
av Mwi
andersuw skrev:Menar du att vi också skall införa en allmän nöjesskatt eller i vart fall särskild skatt för nöjestransporter, inklusive förstås då de kollektiva?
För en Svensk politiker är det ingen omöjlighet, om du går på en konsert idag så betalar du 6% moms men om de samtidigt låter dig dansa till musiken blir momsen 25% :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
taxi skrev:Vi kanske får börja med att ställa frågan: Är det en självklar rättighet för alla som vill att bosätta sig utanför storstäder? När vi flyttade ut på landet så hade vi redan två bilar, och vi såg ju på väg till visningen hur vägen såg ut och att det inte fanns några busshållplatser.
Samtidigt så skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo i stan igen. Men eftersom jag är uppväxt i sverige så fogar jag mig såklart efter politiken och gör det bästa av det, om den dagen kommer.
Håller med.. Och när vi flyttade från Stockholm till en bit utanför Gävle sjönk massor av kostnader genast. Parkeringsplats, bolånets storlek, mat (ja det blev billigare... man åker lättare/oftare och storhandlar och priserna är lägre.).

Jag kör betydligt mer nu då jag pendlar till Stockholm typ 2 dagar i veckan, men vi har bättre ekonomi trots mer än dubbla boytan.
Snacket om att just bilkostnaden skulle vara det som får stackars landsbygden på knäna går jag inte på! Däremot, det som verkligen har betydelse, är nedläggning av förskolor, BBn, vårdcentraler, skolor och andra serviceinrättningar... men nån tusenlapp hit eller dit på bränsle eller bilskatt per år är betydligt lindrigare än alla kostnader som tillkommer när man bor i "storstan".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
taxi skrev:Vi kanske får börja med att ställa frågan: Är det en självklar rättighet för alla som vill att bosätta sig utanför storstäder? När vi flyttade ut på landet så hade vi redan två bilar, och vi såg ju på väg till visningen hur vägen såg ut och att det inte fanns några busshållplatser.
Samtidigt så skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo i stan igen. Men eftersom jag är uppväxt i sverige så fogar jag mig såklart efter politiken och gör det bästa av det, om den dagen kommer.
Håller med.. Och när vi flyttade från Stockholm till en bit utanför Gävle sjönk massor av kostnader genast. Parkeringsplats, bolånets storlek, mat (ja det blev billigare... man åker lättare/oftare och storhandlar och priserna är lägre.).

Jag kör betydligt mer nu då jag pendlar till Stockholm typ 2 dagar i veckan, men vi har bättre ekonomi trots mer än dubbla boytan.
Snacket om att just bilkostnaden skulle vara det som får stackars landsbygden på knäna går jag inte på! Däremot, det som verkligen har betydelse, är nedläggning av förskolor, BBn, vårdcentraler, skolor och andra serviceinrättningar... men nån tusenlapp hit eller dit på bränsle eller bilskatt per år är betydligt lindrigare än alla kostnader som tillkommer när man bor i "storstan".
Och för hur många är det ok att bara åka till jobbet 2 dagar i veckan och ha förmånen att kunna jobba hemma, svårt för någon som jobbar i skola/vård/omsorg att jobba hemifrån? Om du och frugan ska pendla 40 mil var ToR 5 dagar i veckan till Stockholm pga olika arbetstider så ger det ju 20.000 mil per år, det är inte helt gratis.
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså jag kör 32mil 2 dagar i veckan.. Resterande dagar jobbar jag närmre och klarar mig på ca 3mil.
Jag är övertygad om att de flesta klarar jobbresorna under veckan på under 70mil, även om man bor på landet.

Jobbar man inom vård/skola/omsorg finns det behovet av personal betydligt närmre även på landsbygden, så några 32mil per dag behöver det inte bli!

Det är relativt billigt att bosätta sig utanför städer. Framför allt boendekostnader men även t.ex parkeringskostnader och matkostnader är lägre.
Att klaga på bilkostnad för att man inte bor i storstan tycker jag blir så skevt. Det är inte bilkostnaden som avgör landsbygdens och småorters överlevnad utan servicenivån i de offentliga.
av Waizguy
Problemet är inte de få människorna som långpendlar med bil utan de många människor som pendlar korta resor om dagen. Vissa utan tillgång till kollektivt alls den första milen. När jag pendlade 10mil enkel om dagen så kortade jag ned min restid med över 1,5 timme genom att köra bil. Från dörr till dörr på 1h och 20min, med kollektivt hade det blivit ca 2h 40-50min. Det betyder att man kortar ned restiden med över 2h och 30min per dag. Samtidigt gnäller folk att de inte kan åka kollektivt p.g.a. de Måste lämna ungar på skolor/dagis som ligger 1km hemifrån och deras arbete 3km, helt klart gå/cykel/buss avstånd. Ursäkterna är många och vi formar ju det samhälle vi vill ha, helt beroende av bil. Förmånsbil så att arbetstagaren slipper att gå de 500 meterna den har till arbetet, japp dessa stereotyper finns även i Sverige, inte enbart i staterna. :) Om än en liten grupp och deras co2 utsläpp lär ju vara minimalt, fast onödigt.

Nej, 50-70tals tänket med ABC-orter är nog än våtdröm för miljöpartister och som aldrig kommer uppfyllas. Inte ens på landsbygdsorten går det längre att leva så. Bostadsbristerna och de som inte vill bo i storstäderna gör att man helt enkelt är tvungna att pendla och att då öka den redan höga omkostnaden som ett bilpendlande innebär slår ju rätt tungt. Sen är skattesystemet orättvist och enkelt att lura genom att olagligt köra runt med en avställd bil, vilket man kan se titt som tätt. Det krävs inte stor höjning vid pumpen för att kunna nolla årsskatten. Vi betalar redan 10kr/l i skatt Av de 13-14 kronorna. På en tank (70L) drar staten in 700 spänn och höjer de istället med två kronor(Med moms) så drar de in 840kr. Men årsskatten "drabbar ju ingen fattig" precis som några konstaterat här så är en höjning "bara" 400kr eller "bara" 1000kr. Lägg därtill de 10kr/l du betalar in nästa gång du tankar eller den extra kw skatten du betalar för att använda spisen hemma, eller den extra skatten för.....and so on.
Användarvisningsbild
av V9097
Vem avgör vems tid som är mer värdefull än någon annans? Jag bor i storstan och kan åka kollektivt till jobbet på 60min, eller bil på 25 min. Jag sparar alltså 1h 10 min varje dag på att åka bil, dessutom slipper jag stå upp under hela resan till jobbet. Ändå finns attityden, både bland människor och politiker, att jag inte får åka bil eftersom jag bor så nära Stockholm. Som om min bil skulle skita ner mer än den bil som rullar i Simrishamn eller Sundsvall, och som att min tid inte är lika värdefull. Den som sparar motsvarande tid som jag gör, fast i Umeå, har forumets stöd att ta bilen.
Det är en myt att det är korta avstånd i storstan. Lycka till att få ihop pusslet så att hela familjens arbete, skolor och fritidsaktiviteter ligger inom några km från bostaden om du bor i någon av Stockholms förorter.

Jag har inga problem med att ni som på landet eller i mindre städer använder bil, så visa gärna samma ödmjukhet tillbaka mot oss i Fjollträsk och inse att bilen behövs även i och runt storstäderna. Jag har att välja på att betala ca 1000:- i trängselskatt i månaden, eller att få 1 timme mindre tid med min son varje vardag. Jag och min sambo har inte båda lyckats få jobb på samma sida stan som vi bor.
Det är väldigt lätt att sitta på landet och applådera trängselskatt, men jag tror ni inte riktigt inser vilken ekonomisk påverkan det har för en familj.
Användarvisningsbild
av mikethebik
V9097 skrev:Vem avgör vems tid som är mer värdefull än någon annans? Jag bor i storstan och kan åka kollektivt till jobbet på 60min, eller bil på 25 min. Jag sparar alltså 1h 10 min varje dag på att åka bil, dessutom slipper jag stå upp under hela resan till jobbet. Ändå finns attityden, både bland människor och politiker, att jag inte får åka bil eftersom jag bor så nära Stockholm. Som om min bil skulle skita ner mer än den bil som rullar i Simrishamn eller Sundsvall, och som att min tid inte är lika värdefull. Den som sparar motsvarande tid som jag gör, fast i Umeå, har forumets stöd att ta bilen.
Det är en myt att det är korta avstånd i storstan. Lycka till att få ihop pusslet så att hela familjens arbete, skolor och fritidsaktiviteter ligger inom några km från bostaden om du bor i någon av Stockholms förorter.

Jag har inga problem med att ni som på landet eller i mindre städer använder bil, så visa gärna samma ödmjukhet tillbaka mot oss i Fjollträsk och inse att bilen behövs även i och runt storstäderna. Jag har att välja på att betala ca 1000:- i trängselskatt i månaden, eller att få 1 timme mindre tid med min son varje vardag. Jag och min sambo har inte båda lyckats få jobb på samma sida stan som vi bor.
Det är väldigt lätt att sitta på landet och applådera trängselskatt, men jag tror ni inte riktigt inser vilken ekonomisk påverkan det har för en familj.
Jag bor på landsbygd men har full förståelse för även storstadsbor som också kan ha långa avstånd, det är dagis, handla, aktiviteter och annat där det inte funkar med kollektivt fast det ofta finns gott om just den varan.
På landsbygden gäller samma sak fast utan kollektiva möjligheter.
Applådera trängselskatt är det väl få som gör, förmodligen Mp då, vars politiker åker gratis...
För staten handlar det bara om att mjölka pengar med alla till buds stående medel och med verkliga och inbillade argument.
Den dagen som våra styrande riksdagspolitiker lever som de lär kanske de får ett uns trovärdighet.

Ärligt vore av regeringen att säga som det är: "på grund av vår och delvis våra företrädares oförmåga att administrera riket på ett kompetent och ansvarsfullt sätt måste vi ha mera pengar" 8)

Mike
av NilsO
Om man nu för resonemangets skull accepterar idén att det borde köras mindre bil, så är det alla vi som bor i större städer, i mindre städer och i tätorter utanför städerna som måste göra det.

För de som verkligen bor på landet, i glesbygd, är nämligen så få (relativt sett) att deras bidrag till miljöpåverkan, energiförbrukning – och bilrelaterade skatteintäkter – är försumbara.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 20

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5