- tis 28 mar 2017, 21:54
#1161894
Apropå mitt eget semesterresande handlar det mer om tre dagar än 3,5 timmar, åt ena hållet. Koldioxidutsläppet blir ändå mindre än om vi skulle flyga. Och dagens buss- och tågkommunikationer ter sig tyvärr rätt logistiskt komplicerade för vårt semesterbruk, i synnerhet med hänsyn tagen till packningen.
Mwi skrev:Systemet med avgifter för utländska lastbilar i Tyskland tror jag de har fått att fungera nu.Det är möjligt. Men lätt var det inte och absolut inte billigt heller. Hade troligen varit bättre sammantaget med ett inte fullt lika millimeterrättvist men enklare och billigare system.
https://www.toll-collect.de/en/toll_col ... enska.html
Mwi skrev:Men trängselavgiften i Stockholm har grundtanken att det kostar extra att köra i Stockholm, för där finns en utbyggd kollektivtrafik och där styrs kostnaden efter tidpunkt och det alternativet går ju att bygga ut. Tyvärr kostar det ju nu även att passerar Stockholm på E4:an på samma sätt som när man passera Göteborg på E6:an, så att åka i nord/sydlig riktning i Sverige idag, känns lite som gamla tidens landskapstullar.Ja det visar ju på problemen med sådana system.
Mwi skrev:När det gäller beskattningen av dig så blir det miljömässiga svaret, väldigt högt för ditt bilinnehav är till största delen för nöje och med andra ord onödigt.Menar du att vi också skall införa en allmän nöjesskatt eller i vart fall särskild skatt för nöjestransporter, inklusive förstås då de kollektiva?
Mwi skrev:Min egen semester med familjen skulle bli en upplevelse att åka kollektivt, istället för 3,5h i en fullastad V70 skulle det bli en heldag i buss med fyra jätteväskor och en hund samt några bussbyten :shock:Måste hunden med på nöjesresan också, och inte bara ägas för nöjes skull?

Mwi skrev:Det intressanta är att bilar i tätbefolkade områden har längre årlig körsträcka än bilar i glesbygd, borde egentligen vara tvärtom.Ja fast som artikeln påpekar gäller det motsatta om man räknar per person. Av naturliga skäl har storstadsbor mer sällan bil, än mindre två, än landsbygdsbor.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/s ... och-minst/
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut