Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Linqid skrev:Din (och till viss del sitmonhalmstads) nästintill maniska strävan i att få försäljning av V90 att framstå som misslyckad börjar kännas något löjeväckande och ditt sätt att diskutera på, att ständigt argumentera emot alla åsikter och uppfattningar, är rätt tröttsam.
Somliga tål uppenbarligen inte att bli motsagda utan att ta till irrelevanta och nedsättande omdömen om andra.
av andersuw
Schmoyoho skrev:
Variosboy skrev:Jag vet många som inte behöver kombi för att klara vardagen, utan har köpt dem av den enkla anledningen att de tycker att kombi oftast är snyggare än sedan.
Det var något nytt, jag har bara hört det motsatta men att de flesta väljer kombi (åtminstone om det är hushållets enda bil) för att det är smidigare att kunna lasta grejer vid behov. Alla gånger jag rekommenderat kombi istället för sedan har jag skjutits i sank för att "sedan är ju snyggare".
Kan bara hålla med. :-)
andersuw skrev:Vet inte hur mycket vikt man kan och vill lägga vid kommentarer man läst på internet. Ganska många starka åsikter om hur Volvo svikit sina kunder och hur man aldrig minsann skulle köpa en V90 på grund av bakluckan och en massa andra anledningar, dvs man skulle kunna förutspått bilen som en flopp baserat på de reaktionerna. Idag känns det som en helt annan grej med V90 som det nya flaggskeppet. Känns som att det för många är en tänkbar om inte t.o.m åtråvärd bil idag. Men då har jag inte följt med så noga, känns bara som att vinden vänt (eller åtminstone mojnat) lite i allmänhet. Mina intryck bara, har ingen statistik att backa mig.
Jag skulle gärna ha andra källor att stödja mig på om de fanns att tillgå. Det jag tror vi alla kan vara överens om är dock att Volvos beslut att frångå den (relativt) raka bakluckan är synnerligen kontroversiellt. Man skulle ju ha kunnat tänka sig att snart sagt alla utbrustit: "Äntligen! Det var på tiden!" när de såg hur V90 var skuren där bak. Men så har ju knappast varit fallet. Snarast pekar den enda opinionsundersökning vi har att tillgå på att opinionen är kluven mitt itu. Jag kan inte erinra mig att någon tidigare nylansering av en stor Volvo kombi väckt så het debatt. Vad skulle det i så fall vara?
Användarvisningsbild
av Funk
Vad skulle det i så fall vara?
När Volvo introducerade 850 med framhjulsdrift trodde flera att det var slut med företaget eftersom Volvokunderna inte skulle acceptera just det....på detta forum finns det fortfarande en del som menar att 940 var den sista riktiga Volvon både i teknik, rostskydd och innerutrymmen...

/Thomas
av Lövet
andersuw skrev: Mitt första sifferexempel i tråden här var en jämförelse mellan december 2016 och december 2015 och då fanns D3 med.
Fortfarande kan du inte använda de siffrorna för att försöka analysera försäljningen. De bilarna som reggas där är sålda 6 månader tidigare. Hur försäljningen ser ut nu vet du inte nu heller.
av dissonans
andersuw skrev:
dissonans skrev:
På vilket sätt har jag påstått annorlunda?

Det gick iaf över ett halvår utan att den billigaste motorn räknades in i statistiken, vilket så klart bidrar till lägre siffror jämfört med V70 Classic där D3 fanns tillgänglig under hela modellåret.
Mitt första sifferexempel i tråden här var en jämförelse mellan december 2016 och december 2015 och då fanns D3 med.
Jag har fortfarande inte på något sätt sagt att det är fel på dina siffror, vet inte varför du tycker det :)

Men i de 7500 hittills levererade (enligt simon) anser jag att ett halvårs avsaknad av D3 gör stor skillnad.
av Exyzäta
Hur man än vänder och vrider på försäljningssiffrorna eller lutningen på bakluckan kvarstår det faktum att Golf är nerpetad från tronen som den som säljer bäst. Köparna talar sitt tydliga språk i detta fallet.
av Lövet
Vilket vi alla förhoppningsvis gläds åt. Ju bättre Volvo säljer desto större möjligheter att ta fram fler nya modeller och motorer. Lansering av ny XC60 och XC40 ligger ju framöver också. Frågan är nästan mer hur de ska lyckas tillverka allt med rimlig kvalitetskontroll och leveranstider?
av andersuw
Funk skrev:
Vad skulle det i så fall vara?
När Volvo introducerade 850 med framhjulsdrift trodde flera att det var slut med företaget eftersom Volvokunderna inte skulle acceptera just det....på detta forum finns det fortfarande en del som menar att 940 var den sista riktiga Volvon både i teknik, rostskydd och innerutrymmen...
Övergången till framhjulsdrift har redan varit uppe till diskussion som tänkbar parallell i den här tråden. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1154180

Som du kan se tycker jag dock inte den håller fullt ut även om det säkert finns/fanns en och annan bakhjulsdriftsentusiast. Vad som är en "riktig" Volvo ifråga om teknik kan man ju diskutera länge men ifråga om rostskydd och innerutrymmen är det enligt min mening rätt uppenbart att exempelvis V70N är fullt jämbördig med 940.
av andersuw
dissonans skrev:Jag har fortfarande inte på något sätt sagt att det är fel på dina siffror, vet inte varför du tycker det :)
Vad du sa var en invändning mot mitt inlägg här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1154450

Vad jag där sa stödde sig i sin tur indirekt på den jämförelse mellan december 2016 och december 2015 som jag tidigare gjort här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1154291
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Lövet skrev:
andersuw skrev: Mitt första sifferexempel i tråden här var en jämförelse mellan december 2016 och december 2015 och då fanns D3 med.
Fortfarande kan du inte använda de siffrorna för att försöka analysera försäljningen. De bilarna som reggas där är sålda 6 månader tidigare. Hur försäljningen ser ut nu vet du inte nu heller.
Visst kan man använda de siffrorna för att analysera försäljningen. Förvisso inte försäljningen just idag men det har jag heller inte påstått.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Anliggande frambroms 740

Bromsok hållaren får skruvas bort ibla[…]

Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]