Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nyckeln är väl just om man kan låta bilen stå ett par dar eller inte om vädret vänder. Kan man det går det att byta rätt tidigt. Om inte kan det vara bra att vara att vara mer konservativ.
av andersuw
mikethebik skrev:Var tror du förslitningsspåren kommer av i asfalt och betong om inte av dubbar? Tänk Mohs hårdhetsskala så torde förklaringen vara rätt uppenbar även för de flesta, Huvstig eller inte. Tung trafik brukar många hävda är orsak till spårbildning, men det gäller då ett bärighetsproblem, tung trafik sliter inte bort vägbanan med en spårvidd av ca 150 cm. I min hemort finns ett ställe, en bro, där tung trafik inte är tillåten, trots blev det "dubbdiken", rätt rejäla dessutom efter bara två år, nej att hävda att dubbslitage inte är något större problem är att stoppa huvudet i sanden.
Huvstig är forskare inom området.

http://scholar.google.se/scholar?hl=en& ... 5&as_sdtp=

Du har inget annat att komma med än dina egna oprövade frihandsteorier. Vilket bra skäl kan du ge oss för att tro på dig framför Huvstig?

Sedan missade du uppenbarligen inte bara den del av mitt inlägg där jag klargjorde att jag ingalunda anser att dubbdäcksslitage är problemfritt utan också övriga delar. Du klagar utan att ha på fötterna på att andra är rabiata och förbiseende och efterlyser sakliga motargument. Men när sådana levereras har du inget att komma med. Snacka om att stoppa huvudet i sanden. :roll:
av KrilleW
Waizguy skrev:
KrilleW skrev:.....För att återgå till ämnet.

Det är ju sjukt lång kö hos Volvo att få hjulen skiftade. Känns som det är läge att boka tid redan nu för att slippa köra på vinterdäcken till midsommar.
Första lediga tid som finns på min verkstad är 20:e mars. Bor i Stockholm.

Tror ni det är för tidigt?
Måste man skifta på Volvo?
Angående när man ska byta kan ju bara du avgöra. Hur brukar det se ut runt 20 mars där du bor?
Kan du ställa bilen om vintern gör en snabb återkomst? I så fall är det väl bara boka tid.
Jag måste eftersom jag har dom på däckhotell och har det medskrivet i mitt leasingavtal.
Problemet är att om jag med kort varsel måste boka om tiden vid 20:e mars är att då kommer jag kunna byta tidigast i slutet av april eftersom de verkar ha konstant minst 1 månads kö.
av andersuw
VolvoB20 skrev:10-100 ggr större avverkning av vägytan gäller om man kör två identiska bilar med och utan dubb på samma vägsträcka. Det stora spannet beror på hastighet, om man pressat i grov sten i ytlagret, osv.
Enligt exakt vilken/vilka undersökningar är slitaget från moderna dubbdäck på modern svensk vägbeläggning 10-100 ggr större än från dubbfria däck?
VolvoB20 skrev:Att totalen av vägslitaget sedan landar på bara 10-25% beror på en massa faktorer.
Vi är således överens om att dubbarna bara svarar för en rätt begränsad del av det svenska vägslitaget. Det är ju ett framsteg.
VolvoB20 skrev:-Alla kör inte dubbdäck, många kör dubbfritt,
Ca två tredjedelar av personbilarna, de lätta lastbilarna och de lätta bussarna kör dubbat:

http://www.trafikverket.se/contentasset ... r_2015.pdf
VolvoB20 skrev:-Man kör inte dubbdäck året om.
Min fråga förutsatte inte heller det. Men om två tredjedelar kör med dubbdäck en tredjedel av året har vi i genomsnitt 22 procents dubbdäcksanvändning på årsbasis. Om dubbdäcken i genomsnitt sliter 55 gånger mer på vägen borde då dubbarna svara för 94 procent av vägslitaget, nedanstående faktorer oräknade. Menar du att dessa faktorer således förklarar hela diskrepansen mellan 94 procent å ena sidan och 10-25 procent å den andra?
VolvoB20 skrev:-Tunga fordon kör inte med dubbdäck
-Man kör oftare kortare sträckor på vintern.
-Man kör oftare långsammare på vintern.
-All spårbildning beror inte på att man avverkar ytan, spår uppstår också genom plastisk deformation av tunga fordon, d.v.s att man pressar/kavlar ut vägbanan så den får annan form, det ger ju dock inget damm/smuts/partiklar.
VolvoB20 skrev:Så 10-100 ggr gäller bara om man jämför med och utan dubb på samma bil och sträcka, och det verkar stämma även i nyare undersökningar.
Med tanke på vad vi vet sedan tidigare om både dubbdäckens och vägbeläggningarnas utveckling över tid vore det ju rätt märkligt om siffran förblivit oförändrad. Huvstig pekar ju på en minskning med ungefär 10 gånger.
Användarvisningsbild
av mikethebik
andersuw skrev:
mikethebik skrev:Var tror du förslitningsspåren kommer av i asfalt och betong om inte av dubbar? Tänk Mohs hårdhetsskala så torde förklaringen vara rätt uppenbar även för de flesta, Huvstig eller inte. Tung trafik brukar många hävda är orsak till spårbildning, men det gäller då ett bärighetsproblem, tung trafik sliter inte bort vägbanan med en spårvidd av ca 150 cm. I min hemort finns ett ställe, en bro, där tung trafik inte är tillåten, trots blev det "dubbdiken", rätt rejäla dessutom efter bara två år, nej att hävda att dubbslitage inte är något större problem är att stoppa huvudet i sanden.
Huvstig är forskare inom området.

http://scholar.google.se/scholar?hl=en& ... 5&as_sdtp=

Du har inget annat att komma med än dina egna oprövade frihandsteorier. Vilket bra skäl kan du ge oss för att tro på dig framför Huvstig?

Sedan missade du uppenbarligen inte bara den del av mitt inlägg där jag klargjorde att jag ingalunda anser att dubbdäcksslitage är problemfritt utan också övriga delar. Du klagar utan att ha på fötterna på att andra är rabiata och förbiseende och efterlyser sakliga motargument. Men när sådana levereras har du inget att komma med. Snacka om att stoppa huvudet i sanden. :roll:
Suck, ingen ide att fortsätta den här diskussionen, åtminstone inte med dig..

Mike
Användarvisningsbild
av Skruffel
Vart skiftar du däcken? Bilia i Segeltorp? Dem är för övrigt helt omöjliga att boka tid på, oavsett vad det gäller. Fick ett stenskott för något år sedan, och ringde då Bilia (because it's Volvo...) och fick svar att det var 2,5 månaders väntetid. På vindrutebyte. Och då ringde jag i MAJ! :shock:

Jag satt för övrigt på min altan, i solen, endast iklädd chinos och en tunnare långärmad tröja och drack kaffe i morse. Det är SÅ varmt ute nu! :lol:
av Lövet
Inte för att vara sån, men varför byta ruta på Volvo? De lämnar iväg bilarna ändå (oftast).
Kan rekommendera Carglass, använt dem 3-4 ggr och allt från bokning, försäkringshantering till inlämning har fungerat strålande. Brukar vara max 1 vecka väntetid på den jag använder (Hammarby).
av andersuw
mikethebik skrev:Suck, ingen ide att fortsätta den här diskussionen, åtminstone inte med dig.
Nej när de sakliga argumenten tryter är det förstås bäst att ge sig.
av andersuw
Lövet skrev:Inte för att vara sån, men varför byta ruta på Volvo? De lämnar iväg bilarna ändå (oftast).
Kan rekommendera Carglass, använt dem 3-4 ggr och allt från bokning, försäkringshantering till inlämning har fungerat strålande. Brukar vara max 1 vecka väntetid på den jag använder (Hammarby).
Beror nog lite på till vilken Volvo ÅF man vänder sig. Fick ett stenskott mitt på rutan på min V70 -15 på E4an mellan Stockholm i Uppsala när jag körde hem förra söndagen. Satte på ett stenskottsplåster, ringde till Upplands Motor i Uppsala på måndagen och fick rutan lagad på tisdagen. Fick även rutan bytt på min gamla V70 -02 där i våras. Inga problem med någonting då heller och de gör definitivt den här typen av jobb själva även om det förstås inte är vem som helst på verkstaden som pysslar med det hela.
av Schmoyoho
Har också bytt min ruta hos Volvo-ÅF och jag minns när jag bokade tid att det var en eller två mekars som var glasmästare... eller åtminstone rutbytarmästare. Kanske inte är något som alla volvo-verkstäder utför men vissa åtminstone.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 23

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]