Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ptja, jag kör mycket lugnare på vintern i överlag, de gånger det är ljust nog att man ens kan fundera på att köra fort är det för mycket trafik, snörök, dåligt väder eller annat. Inte för att dina 110-120 km/h motorvägspendlingsmil kanske käkar däck så mycket.

Är det inte så att hybridbilarna är FWD i högre fart, alltså att elmotorn bara hjälper till att skjuta på upp till någon viss hastighet? Elmotorn käkar däck bak med allt vrid och uppe i fart så gör framdäcken allt krafsande. Kan väl inte egentligen tänka mig bilen ska nöta mer däck av att ha färre drivande hjul i jämn hastighet iofs...
Alla fyra däck var nere på mellan 4-5mm..

Man kan köra eldrift upp till åtminstone 120km/h.. lite lägre om det är låg laddning.
Normalt på mina 165km mellan Gävle - Stockholm kör jag först dom ca 4km till motorvägen på el och sen ligger jag i 110-113km/h på E4 första ca 3 milen. Då så gott som enbart på el. (Den kan gå över på diesel en kortare stund om man ligger i överkant i hastighet och det är lite backigt..) Sen kör jag diesel tills jag har ca 5-6km kvar (typ då jag svänger av motorvägen) och kan köra på el sista biten.
Vintertid blir det ca 5km mindre el på motorväg...

Jag kör skapligt lugnt på sommaren också, men visst använder man vridet i elmotorn ofta.
Accelerationen från 0-50 på elen är väldigt behaglig.
Kan inte direkt se varför "vridet från en elmotor" skulle slita mer däck än någon annan motor, förutsatt att man inte alltid stämplar så man ligger på gränsen till hjulspinn. Men då är det ju mest förarens fel och har inget direkt med motortypen att göra.

Att en hybrid med elmotor på bakhjulen och förbränningsmotor på framhjulen sliter mer bakdäck än en ren FWD(eller "modern" vid-behov-AWD) känns rätt naturligt dock, likväl som en RWD bil i regel sliter mer bakdäck än framdäck.

Rent slitage-mässigt tycker jag en ren FWD-bil är den värsta typen. Både drivning, styrning och bromsning på samma axel sliter "onödigt" mycket, än om man skulle avlasta framhjulen genom att sätta t ex drivningen bak. Flytta den mesta bromskraften från fram till bak skulle också hjälpa mycket(men skulle inte vara så kul i praktiken).
Jag tog av mina conti ecocontact i 205/60-16 från min V40CC förra helgen. De har rullat cirka 2000mil och hade 6mm fram och 7mm bak. Helt okej tycker jag, borde hålla drygt 6000mil innan de är nere på 3mm och dags för byte. Nöjer man sig med 1.6mm kan de nog klara 8000mil, med ande ord livsfarliga däck enligt B20 ;-)
joel80 skrev:Hm.. Jag kan se logiken i det.. men förstår ändå inte så hur mina vinterdäck klarade sig så bra under dom mil jag körde på dem, men sommardäcken gick åt som om jag gjorde burnouts varje dag. :/
Vintern var ju lite snöfattig också så det var många asfaltsmil med vinterdäcken, men inte en mm har ju slitits bort!
Tror att profilen har stor betydelse för däckets livslängd, antar att du inte har 45 profil på vinterdäcken som du har på sommardäcken. På jobbets bilar så har vi haft V70 FWD med 205/60-16 och de gick lätt över 7500 mil, sedan bytte vi till V70 AWD och fick 245/45-17 däck på bilarna, de däcken tog slut efter 3500 mil, nu har vi valt 225/55-16 på de senaste bilarna och de däcken verkar hålla längre, samtliga däck har varit originalmonterade Michelin. Kanske inte någon vetenskaplig studie men många mils erfarenhet av V70, min egen favorit dimension på V70 är 225/50-17 bilen känns stadig och styrningen blir lagom fast samt att bilen inte spårar och de verkar ge hyfsat med mil. Så nästa gång du byter sommardäck kanske du skall välja 215/50-17 om de passar på dina fälgar och förhoppningsvis få fler mil på däcken.
Jodå.. Mina vinterdäck är ett par 235/45 R17 Hakka 8.

Att det drar med på elbilar kan det visst bli även om man inte "ger max". Att komma iväg från stillastående när man kör fossilmotor är alltid segt. Bilen ska varva upp och man har inte bra vrid på låga varv precis vid start, så om man inte varvar en massa innan man släpper kopplingen segar den sig iväg dom där första betrarna. Där har du en stor skillnad med eldriften. Kanske är just där det drar som mest däck också då?
Men det stämmer fortfarande inte överens med vinterdäckens "ickeslitage".

Jag är mer inne på att jag fått en riktigt dålig batch av sommardäcken.. eller nått sånt. Hm..
joel80 skrev:Efter att ha bytt till vinterdäck efter en säsong på sommardäck upptäckte jag då alltså att mina Michelin Primacy 3 har slitits nått kopiöst under dom 1500 mil dom rullat sen i början av april. Från helt nya och 8mm ner till mellan 4-5mm. Jämnt slitna så ingen felinställning på bilen.
Dimension på mina däck är 235/45/R17.
Det låter onekligen som märkligt mycket slitage på bara 1500 mil. Men är du säker på att mönstret var så djupt som 8 mm när däcken var nya?

Jag kör själv Michelin Primacy 3 i nästan samma dimension (225/50 R17 98V XL) på min V70 -15 sedan i våras och jag vill minnas att de höll ca 7 mm som nya. Efter att ha kikat lite på den här tråden gick jag ut och mätte hur mycket det var kvar efter de ca 750 mil jag kört sedan jag lade på dem och fick det till ca 6 mm fram och ca 6,5 mm bak. Det skulle innebära runt 1 mm slitage per 1000 mil vilket nog är att betrakta som ganska normalt. På min V70 -02 hade jag Michelin Energy Saver 205/55 R16 91V fram till i våras när det blev Michelin Primacy 3 där också (med samma spec som tidigare). De däcken höll fantastiskt bra. De hade rullat ca 7000 mil när jag bytte och mönstret var då nere på ca 3 mm i genomsnitt. Hade slitaget varit helt jämnt fördelat hade jag nog låtit dem rulla en säsong till.

Som du påpekar i ett annat inlägg har Michelin Primacy 3 klarat sig mycket bra i test när det gäller just slitstyrkan. Bäst i det avseendet (tillsammans med Michelin Energy Saver+) i ADACs test förra sommaren (225/50 R17 91V, d.v.s. samma som mina så när som på lastindex):

https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... geId=31821

Vad som möjligen skulle kunna vara en del av förklaringen till att dina slitits så mycket mer än mina är hastighetsindex (om du har W, Y eller Z istället för V) och dimensionen. Ju mer "performanceorienterade" däcken är desto mjukare gummiblandning tenderar det att vara.
joel80 skrev:Jodå.. Mina vinterdäck är ett par 235/45 R17 Hakka 8.
Att komma iväg från stillastående när man kör fossilmotor är alltid segt. Bilen ska varva upp och man har inte bra vrid på låga varv precis vid start, så om man inte varvar en massa innan man släpper kopplingen segar den sig iväg dom där första betrarna.
Du vet väl att man kan köra förbränningsmotorer fossilfritt? Och att följande regel alltid gäller: There is no substitute for cubic inches. och att det finns automatiska växellådor sedan många år :D
Men helt klart tråkigt att däcken slits så snabbt, har kört Michelin sommardäck i många år de har fungerat bra för mig, skall montera Michelin dubbfria vinterdäck imorgon hoppas att det kommer att fungera till belåtenhet, körde det på 80/90-talet och då fungerade det bra.
Jag ska komma loss och mäta också men jag noterade när jag bytte till vinterdäck att det var ungefär dubbelt så mycket mönster kvar bak jämfört med fram. Undrar varför.. :roll:

EfficientGrip Performance i 205/55-16 är billiga å andra sidan så det är väl inte hela världen om framdäcken bara håller halva nästa sommar.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97