Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
volvoc70cab skrev:Lågt däcktryck påverkar inte däckets omkrets, jämför med en bandvagn.
Om avståndet från hjulcentrum till marken är x så kommer ju hjulet att rulla 2x*pi på ett varv. Att däcket må ha ungefär samma omkrets kompenserar ju inte för att formen blir mindre rund. (Eller rättare sagt så skulle den väl göra det om formen inte förändrades, men jag har i all fall aldrig sett ett dåligt pumpat däck som varit plattast upptill även om man kör fram bilen motsvarande ett halvt däckvarv.)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Omkretsen påverkas ju givetvis inte av lågt däcktryck märkvärt iaf, men det är mer resp. mindre gummi i kontakt med marken beroende på trycket.

Dom som haft en gammal bil stående en längre tid utan att bry sig om däcken vet säkert vad jag menar. Däcken ser rätt roliga ut när man sen väl ska försöka rulla iväg den :lol:
855an jag hade stående i ~1.5år hade mer eller mindre 3-kantiga hjul istället för runda :P
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Storfot skrev:
volvoc70cab skrev:Lågt däcktryck påverkar inte däckets omkrets, jämför med en bandvagn.
Om avståndet från hjulcentrum till marken är x så kommer ju hjulet att rulla 2x*pi på ett varv. Att däcket må ha ungefär samma omkrets kompenserar ju inte för att formen blir mindre rund. (Eller rättare sagt så skulle den väl göra det om formen inte förändrades, men jag har i all fall aldrig sett ett dåligt pumpat däck som varit plattast upptill även om man kör fram bilen motsvarande ett halvt däckvarv.)
Slitbanan är extremt stum då den är fylld av stålkord för att alltid hålla formen. Om slitbanans längd är 1 meter, så är den det hela tiden och bilen rullar därför alltid 1 meter framåt på ett däcksvarv. Detta är oavsett om du har punktering så avståndet från hjulcentrum har minskat drastiskt när däcket tömdes på luft eller om avståndet är stort för att däcket är pumpat.

När avståndet till marken minskar vid punktering så minskar den "fiktiva radien" också som du säger, det gör att fälgen skulle vilja rotera mycket fortare, Nu går ju inte det för däcket sitter ju fast på fälgen. Ej heller kan däcket rotera fortare för slitbana är alltid lika lång och greppar mot vägbanan vilket gör att det roterar med oförändrad hastighet.

Det som händer är att skillnaden får tas upp av däckssidorna i form av våldsam knådning istället och däcket blir snart skräp om du kör utan luft.

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
StefanN skrev:Eller så kan man förenkla ännu mera, dom tycker det är värt det och dom som inte tycker det.
+1 Bra sammanfattning...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev: Volvo har konfigurerat AWD så att de har vinkelväxeln på höger sida om den öppna diffen, dvs bilen kan driva på 1 framhjul medan de 3 andra står still och det är ett ganska vanligt fenomen om marken är ojämn och greppet dåligt.
Nä... Så är det väl inte? Det är väl bara en förenklad bild typ denna där det ser ut som att man stjäl kraften till bakaxeln från drivaxeln som går ut till höger efter framdiffen. I verkligheten är det mera detaljer.

Bild

Men i själva verket ser det ut så här. Man plockar kraften till bakaxeln från den yttre ringen på diffen innan den passerar genom diffen och fördelas mellan vä och hö framhjul.

Bild
Som i bilden nedan, förutom att volvo inte har en melandiff.
Bild
av Malmstroem
Det är också frågan hur man definierar "behöver". Jag har numera två bilar med AWD, men jag har tidigare kört många mil på vinterväglag med vanlig tvåhjulsdrift utan några problem. När det gäller snöiga skogsbilvägar där AWD verkligen hjälper, så går det oftast att parkera längre ut och gå sista biten. Ger bättre motion. Jag har faktiskt varit närmare att köra fast med AWD eftersom jag numera ibland kör där jag aldrig skulle försökt ta mig fram med tvåhjulsdrift.

Jag kan mycket väl tänka mig tvhåhjulsdrift i framtiden.

Däremot uppskattar min fru kombinationen med AWD och automat och vill INTE ha något annat. När det är halt så behöver hon aldrig oroa sig om hon kommer iväg i en korsning, och får ett helt annat självförtroende i körningen än med manuell tvåhjulsdrift där man måste försiktig med kopplingen för att inte börja slira.

Som så mycket annat är det ett personligt val. Jag har svårt att förstå att någon kan bli upprörd över att någon annan har en bil med AWD. Tittar man på det hela ur miljösynpunkt så bör det finnas så få bilar och andra utsläppskällor som möjligt -- AWD eller inte spelar mindre roll...
Användarvisningsbild
av milktrucker
VolvoB20 skrev:
milktrucker skrev: Volvo har konfigurerat AWD så att de har vinkelväxeln på höger sida om den öppna diffen, dvs bilen kan driva på 1 framhjul medan de 3 andra står still och det är ett ganska vanligt fenomen om marken är ojämn och greppet dåligt.
Nä... Så är det väl inte? Det är väl bara en förenklad bild typ denna där det ser ut som att man stjäl kraften till bakaxeln från drivaxeln som går ut till höger efter framdiffen. I verkligheten är det mera detaljer.

Bild

Men i själva verket ser det ut så här. Man plockar kraften till bakaxeln från den yttre ringen på diffen innan den passerar genom diffen och fördelas mellan vä och hö framhjul.

Bild
Bild
Diffen sitter i växellådan, i mitt fall TF80. precis som hos 2WD.
på höger sida sitter vinkelväxeln, även kallat ptu, dvs där drivaxeln på höger sida normal går ut från vväxellådan.

Bild
det förklarar att bilen kan stå med 4 hjul i marken, men med vänster fram på blött gräs och ändå inte komma framåt.
Användarvisningsbild
av Statsminister
milktrucker skrev:
VolvoB20 skrev:

Bild

Bild
Bild
Diffen sitter i växellådan, i mitt fall TF80. precis som hos 2WD.
på höger sida sitter vinkelväxeln, även kallat ptu, dvs där drivaxeln på höger sida normal går ut från vväxellådan.

Bild
det förklarar att bilen kan stå med 4 hjul i marken, men med vänster fram på blött gräs och ändå inte komma framåt.
Trode att antispinnen i det läget slår till och bromsar upp det snabbaste däcket så att alla däck driver om vart annat?
av Storfot
VolvoB20 skrev:
Storfot skrev:
Slitbanan är extremt stum då den är fylld av stålkord för att alltid hålla formen. Om slitbanans längd är 1 meter, så är den det hela tiden och bilen rullar därför alltid 1 meter framåt på ett däcksvarv. Detta är oavsett om du har punktering så avståndet från hjulcentrum har minskat drastiskt när däcket tömdes på luft eller om avståndet är stort för att däcket är pumpat.

När avståndet till marken minskar vid punktering så minskar den "fiktiva radien" också som du säger, det gör att fälgen skulle vilja rotera mycket fortare, Nu går ju inte det för däcket sitter ju fast på fälgen. Ej heller kan däcket rotera fortare för slitbana är alltid lika lång och greppar mot vägbanan vilket gör att det roterar med oförändrad hastighet.

Det som händer är att skillnaden får tas upp av däckssidorna i form av våldsam knådning istället och däcket blir snart skräp om du kör utan luft.

Bild
Du har nog rätt när man tänker efter. Jag fick inte ihop det först med tanke på den minskade fiktiva radien, men så här blir det ju om någon annan undrar:
Fälgen vill som sagt snurra fortare än däcket, det gör att däcksidan "skjuvas" lite mot marken, d.v.s. vinkelhastigheten på däcket är lite långsammare mot marken än mot fälgen, för att sedan "köra ikapp" under resten av varvet. Vid deformationen av däcket så uppstår en kraft som vill rätta till däcksidan. Kollar man momentant på den så resulterar den ju i att den vill snurra hjulet bakåt eftersom däcket är låst mot marken. Kollar man bara på fälg relativt mark så får man då effeken av att utöver rotationen så "glider" även fälgen över vägbanan. Därav skillnaden mot om man räknar på den fiktiva radien.
Användarvisningsbild
av Mabuse
snepo skrev:Antispinn är lika bra
Hur kan du veta det, när du i samma andetag erkänner att du aldrig haft AWD? ?:-/

llesrof skrev:
Derank skrev:Vi som åker buss då?
Får mitt medlidande. :mrgreen:
:lol:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 29
Recharge frågor