- ons 12 aug 2015, 09:08
Om man kör en "fossilbil" kanske man kan göra av med 10 liter per timme om man eldar på lite. Det tar väl c:a 20 sekunder att tanka den mängden bensin (motsv). Det är en "urladdnings-uppladdningskvot" på 180. Hur man elektriskt ska lösa detta är inte helt lätt att se framför sig, eftersom man med elektriciteten måste tänka i kWh... Om man under en timme gör av med 10 kWh (rent hypotetiskt) så skulle man behöva trycka i dessa 10 kWh på en hundraåttiondedels timme, vilket ger att man behöver nåt som kan ge en effekt på 1800 kW. Ett 16 A uttag kan ju inte ge mer än 3,6 kW. Ska man komma ned i laddtiden (vilket kanske blir möjligt med ny batteriteknik) så måste laddningsanläggningarna dimensioneras för enorma toppeffekter, även om man inte kan räkna med att komma i närheten av vanlig tankningstid. Ett litet kärnkraftverk vid varje "el-mack"... (eller vindkraftverk; de större är väl på ett par tre megawatt).
Jag dissar inte idén med elbilar, men jag tror det kräver mer omställning av oss och samhället än vad många tänker sig.
Jag dissar inte idén med elbilar, men jag tror det kräver mer omställning av oss och samhället än vad många tänker sig.