Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Om man kör en "fossilbil" kanske man kan göra av med 10 liter per timme om man eldar på lite. Det tar väl c:a 20 sekunder att tanka den mängden bensin (motsv). Det är en "urladdnings-uppladdningskvot" på 180. Hur man elektriskt ska lösa detta är inte helt lätt att se framför sig, eftersom man med elektriciteten måste tänka i kWh... Om man under en timme gör av med 10 kWh (rent hypotetiskt) så skulle man behöva trycka i dessa 10 kWh på en hundraåttiondedels timme, vilket ger att man behöver nåt som kan ge en effekt på 1800 kW. Ett 16 A uttag kan ju inte ge mer än 3,6 kW. Ska man komma ned i laddtiden (vilket kanske blir möjligt med ny batteriteknik) så måste laddningsanläggningarna dimensioneras för enorma toppeffekter, även om man inte kan räkna med att komma i närheten av vanlig tankningstid. Ett litet kärnkraftverk vid varje "el-mack"... (eller vindkraftverk; de större är väl på ett par tre megawatt).

Jag dissar inte idén med elbilar, men jag tror det kräver mer omställning av oss och samhället än vad många tänker sig.
Jo, det forskas ju rätt hårt på batterier nu.. Inte bara kapacitet utan även laddhastighet. Läste att de satsar på att kunna komma ner till 5 min-laddning för samma mängd som nu tar 20min.

Jag tror du överdriver problemet också.. Det kommer inte finnas bara Teslor.. Tror inte heller att det är endast elbilar som är lösningen. Så trycket på laddare kommer inte hamna på samma nivå som på bensinpumpar.
Jag förstår inte vad du menar med att det inte skulle vara skalbart... Det är betydligt enklare att sätta upp 10 laddstolpar till och parkeringsplatsen än att utöka en mack med 10 pumpar.

Vill man så går det nog.. Och just när det gäller Tesla, i allafall just nu, så vill man. Utbyggnaden av infrastruktur går fort.. Vi får väl se hur långt det räcker.. Och vilka som tar efter.

Läste om induktionsladdning igår också.. I England ska man nu lägga ner nån mil induktionsladdare i motorvägen och ha testförare under några år. Kostar nån miljon per km.. Dyrt kanske.. Men inte värre än att man skulle kunna elektrifiera hela sträckan Göteborg - Sthlm för betydligt mindre än kostnaden för tunneln genom Hallandsåsen.. (Om den som skrev om det räknade rätt.. Jag har inte kontrollräknat...)

Det finns alltså kanske andra lösningar som inte innebär väntetider också.
Fast jag kan absolut erkänna att jag är lite skeptisk till induktionsladdning.. Men det är kul att det forskas och testas..
Tycker det hela är väldigt intressant och kom att tänka på någon artikel jag läste för några år sedan. Där skulle man använda sig av trådlösladdning och de skulle kunna placeras i vägarna och vid t.ex. trafikljus samt parkeringar. Hittar så klart inte artikeln då jag inte minns i vilken tidning det stod i. Men att kunna stödladda låter inte helt tokigt Bild

Edit, inte artikeln men lite mer om tekniken. Visar sig även att Sverige är först ut med att testa.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 792577.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 805561.ece
rid54 skrev:Om man kör en "fossilbil" kanske man kan göra av med 10 liter per timme om man eldar på lite. Det tar väl c:a 20 sekunder att tanka den mängden bensin (motsv). Det är en "urladdnings-uppladdningskvot" på 180. Hur man elektriskt ska lösa detta är inte helt lätt att se framför sig, eftersom man med elektriciteten måste tänka i kWh... Om man under en timme gör av med 10 kWh (rent hypotetiskt) så skulle man behöva trycka i dessa 10 kWh på en hundraåttiondedels timme, vilket ger att man behöver nåt som kan ge en effekt på 1800 kW. Ett 16 A uttag kan ju inte ge mer än 3,6 kW. Ska man komma ned i laddtiden (vilket kanske blir möjligt med ny batteriteknik) så måste laddningsanläggningarna dimensioneras för enorma toppeffekter, även om man inte kan räkna med att komma i närheten av vanlig tankningstid. Ett litet kärnkraftverk vid varje "el-mack"... (eller vindkraftverk; de större är väl på ett par tre megawatt).

Jag dissar inte idén med elbilar, men jag tror det kräver mer omställning av oss och samhället än vad många tänker sig.
Snabbladdarna laddar nu med 80-120kWh och ligger på 400-480v. Förbrukning i motorvägsfart ligger på ca 2kWh/mil. I landsvägsfart på 16-1.7kWh
Det är en bit kvar till samma tid som fossiltankning.. Tror inte man kommer ända ner dit, men jag tror man kommer trippla det under närmsta åren.

Får se hur dom löser tillfälliga toppar..

Edit:
Funderar också på körmönster.. Nog är det väl så att de absolut flesta bilägares resor är mindre än 15-20 mil per dag. I de fallen räcker det ju gott med vanlig underhållsladdning under natten... Hemma eller i garage/parkeringsplats.
Sånna uttag är ju betydligt billigare att bygga ut i stor omfattning... Och kräver inte så mycket i el-infrastruktur.
Många skulle ju aldrig behöva åka o "tanka" på nån snabbladdare alls under året... Andra bara fåtalet gånger.
svergie2 skrev: På Teslas laddstationer står det cirka 6 laddstolpar :)
Hur ser affärsmodellen u? Om man placerar ut en sådan här station efter E4an och den vore fullbelagd hela tiden så skulle den konsumera ström för ca 10 miljoner per år (grovt räknat).Hur kan Tesla sponsra med sådana summor?

Bild
VolvoB20 skrev:
svergie2 skrev: På Teslas laddstationer står det cirka 6 laddstolpar :)
Hur ser affärsmodellen u? Om man placerar ut en sådan här station efter E4an och den vore fullbelagd hela tiden så skulle den konsumera ström för ca 10 miljoner per år (grovt räknat).Hur kan Tesla sponsra med sådana summor?

Bild
Det är inte så många som kör Tesla än, eftersom dom har sagt att SuperChargers alltid ska vara gratis kanske man börjar bygga andra stolpar under annat namn med samma effekt som man tar betalt för och bromsar/stannar utbyggnaden av SuoerChargers.
I varje bils pris ingår ca 2000$ som går till supercharger.. så egentligen laddar man inte gratis, man har förbetalt ett fast pris.
Då den stora massan kommer ladda absolut mest hemma så räcker nog den summan rätt länge.. och om vissa laddar mer så jämnar det ut sig med de som laddar sällan. Tror dom nog räknat på det där..

Än så länge bygger dom i allafall ut i snabb takt.. häromdagen skickades bygglovsansökan för Mora in.. den kommer nog komma bra till användning för folks fjällresor.. :D
C.W. skrev:Teslas nya självladdande elkabel, LÄSKIGT :shock:
Här en bild på Teslas självladdare.
http://www.idg.se/polopoly_fs/1.634330! ... 367099.gif

Länk till artickeln
http://www.idg.se/2.1085/1.634329/tesla ... ite-laskig
Jätte-läskig. SkyNet är snart här!!!1! :-O) :-O) :-O)
Hehe.. Såg den där med romantisk musik.. Med kommentarer så som:
-That's rape! The car is clearly powerless!
- Yea! That thing should be charged!

:D
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]