Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
crumpets skrev:Men alltså nu sitter ni ju och argumenterar mot logik mot gnällighet/bonnighet/teknikfientlighet/konservativitet. Ni stångar era huvuden i en digital vägg lövet och ilesrof...

Jag kan dock flika in att chassiprylar sällan är dimensionerade för 30 000 mil. Mycket snurrar runt amerikanska standardmått så det mesta är dimensionerat för 16, 24 och 32 000 mil. Drivlinan ska alltid hålla 32k om man inte har otur, det är det prylarna är dimensionerade för att -minst- klara. Men chassidetaljer får man vara glad om de klarar över 16. Det varierar såklart mellan OEM:er men det är tumregler som stämmer såpass bra att man kan utgå ifrån dem och träffa hyfsat rätt för det mesta.

Lägger till en ytterligare edit, självklart var grejerna absolut inte dimensionerade att hålla mer förr. Men pga sämre beräkningsmöjligheter tog man helt enkelt i åt skogen för mycket så en massa detaljer blev gravt överdimensionerade "back in the day" men långt in på 90talet.
llesrof om jag får be. Alltså LLESROF. Det är mitt efternamn baklänges. http://www.forsell.se var upptaget så jag fick ta http://www.llesrof.se. Som bonus ser det även elegant och möjligen lite utrikiskt ut :mrgreen:
Jag vet att jag stångar mig blodig. Det är ett problem jag har och får leva med. Jag försöker alltid argumentera med folk som helt enkelt inte vill förstå bättre. Bilbranschen är konservativ och många bilägare är om möjligt ännu mer konservativa. Nu spekulerar jag bara men kan det vara som så att vissa delar måste ta stryk för att andra delar skall klara sig? Det är ju bättre att byta några stag och bussningar efter 8000 mil än att hela bottenplattan spricker. Typ.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:Nu spekulerar jag bara men kan det vara som så att vissa delar måste ta stryk för att andra delar skall klara sig? Det är ju bättre att byta några stag och bussningar efter 8000 mil än att hela bottenplattan spricker. Typ.

Ja, det stämmer. Och ignorerar man då t ex en taskig bussning så kan man snabbt få betydligt dyrare konsekvenser, samt att det blir allmänt mer slitage på alla andra delar.
T ex går den övre motorbussningen sönder(vet inte om nyare volvos har denna, men P2 och äldre har den iaf), som den ofta gör, så får den undre jobba arlset ur sig och blir inte långlivad. Ryker även den så börjar motorn dansa polka under huven och kan i värsta fall sabba både drivaxlar och låda, plus att bilen blir fruktansvärt otrevlig att köra.

Visst går det stummontera motorn så man slipper trasiga bussningar, men jag gissar på att det inte skulle dröja speciellt länge innan inredningen började lossna, skruvar skruva upp sig och gud vet allt :)
Det samma gäller ju andra saker också, t ex bakvagn, framvagn och vart man nu mer kan tänkas ha bussningar. En stummonterad bak/framvagn som inte kan flexa skulle inte bli långlivad.
Fick anmärkning på senaste service att bakvagnsbussningar börja bli slitna, skulle kosta hela 3 600kr att byta de bussningar/bärarm/längsstag ä, är ett fruktansvärt gnissel/gnek metalliskt ljud när man kör över gupp & ojämnheter. Någon annan som bytt bakvagnsbussningar och märker skillnad, blir det bättre väghållning i bilen?
av rid54
Det är väl några olika spår i diskussionen egentligen. Självklart är en multilink-bakaxel bekvämare att åka med och har bättre väggrepp än en stel bakaxel med bladfjädrar, men å andra sidan, så är ju underhållskraven minimala med den enklare konstruktionen... Medan en multilink kan ge en del problem efter ett tag. Där har vi överväganden från tillverkaren (vill sälja med argument om bekvämligheten och väghållningen) som kan komma i konflikt med vissa köpares önskemål om en outslitlig konstruktion. Inte mycket att göra åt, skulle jag tro, det finns få tillverkare som siktar på den mest konservativa gruppen av bilköpare. Det som stör och är gränsfall till märkligt är ju hur kortlivade bilens olika system egentligen är jämfört med andra maskiner. Säg att en generator håller i 20.000 mil. Med en genomsnittsfart på bilen under den sträckan på säg 50 km/h, ger det en drifttid på 4000 timmar. Det är vad man kräver av en bra glödlampa (signalbruk). En mekanisk hårddisk kunde anges ha en MTBF på 100.000 - 300.000 timmar... Fartyg gör enstaka resor som är mer omfattande än 4000 timmar, eller pendlar över Östersjön i åratal utan att skrotas. Kvalitet har tydligen olika dimensioner. Det jag har svårt för är att acceptera att en bil är förbrukningsvara och jag tycker det har accentuerats efter hand. Ingen skulle drömma om att kasta en 144 för att det inte gick att stänga av värmen, även om man köpt den för en tusenlapp och den var rätt trött i övrigt, men idag kan det bli klimatanläggningsfel som kostar mer att fixa än vad bilen är värd, även om den inte är utsliten/trött i övrigt. Det kanske är rätt ur ekonomernas synvinkel, men ekonomi är mer religion än vetenskap (enligt min åsikt) så man kan ha en annan uppfattning utan att "ha fel". Grejer som håller så länge som möjligt är sällan fel - för ägaren. Det fanns visst nån engelsk biltillvekare som inte tyckte att deras produkter skulle gå sönder alls, men de har väl lagt ned misstänker jag...
av Lövet
Vi får de bilar vi efterfrågar. Skulle någon nybilsköpare prioritera outslitlig bakaxel istället för väggrepp och komfort hade bilarna byggts så.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet skrev:Vi får de bilar vi efterfrågar. Skulle någon nybilsköpare prioritera outslitlig bakaxel istället för väggrepp och komfort hade bilarna byggts så.
Ligger något i det, iom att vi fortsätter konsumera deras produkter accepterar vi deras sätt att producera varan på.
av Lövet
Vi inte bara "accepterar", vi får det vi vill ha. Hade stel bakaxel (och liknande) varit försäljningsargument hade det erbjudits. Sanningen är att det här med beprövad teknik och "bättre förr" är mest nostalgi och gamla myter.

Enkät: Ni som köpt ny bil senaste åren. Hade ni hellre tagit sämre komfort, högre bränsleförbrukning, sämre detaljkvalitet för att ägaren om 10 år ska få mindre reparationskostnader? Gissar att det är få som höjer händerna nu. 8)
av rid54
Det var en lite vinklad frågeställning... Man kan fråga om någon köpt bil med de kraven för att själv ha en möjlighet att lösa uppkommande problem utan att ta nya inteckningar i fastigheten. Jag tänker inte på nästkommande ägare, jag tänker på mitt eget ägande och brukande när jag väljer bil.
av Lövet
Jag tror tyvärr även på frågan "hur många som väger in möjligheter att laga själv" så kommer försvinnande få nybilsköpare att räcka upp handen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]