Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Perra79
När det gäller den Finska rö dieseln som tas över från Ryssland funkar utmärkt med nya bilar, farsan kör en Skoda Octavia från 2015 som bara tankas med den rödadieseln, tankar själv den då jag är upp till Luleå med bil.
När det gäller Skoogs diesel så är det helt fri från RME, då det är nog det "renaste" bränsle du kan köpa idag i Sverige, dock så vet jag inte om bilen blir snålare på deras bränsle.
av stoota
osla skrev:
milktrucker skrev:nu är vi tillbaka på svensk drivmedelsdistribution igen

Preemraff Lysekil+Göteborg samkörs som ett raff och förser:
Preem
Bilisten, Qstar, Pump
OKQ8, IDS och TANKA(i norra sverige är deras drivmedel från finska Neste oil)
Cirkle K med Miles Diesel Bio

ST1 raff i göteborg förser:
ST1
Shell

Circle K raff i danmark:
Circle K
Ingo

Kort och gott kommer bränslet enbart från 3 raffinaderier. Distributionsmässigt innebär det för stora kostnader att separera bränsle till olika återförsäljare på depåerna, just därför får du preem evolution när du tankar OKQ8 Bio+ eller Miles diesel Bio och vice versa.

Ang. att det är olika mängd inblandning av förnybar råvara hos de olika bolagen:
Bränslena kommer separerade till depåerna, dvs rapsoljan för sig, diesel med förnybar andel för sig osv.
På depåerna blandas sedan de olika ingredienserna efter respektive bolags direktiv, vissa har 7% raps, andra 5% medan vissa har rapsfri diesel, bl a till försvarsmakten och sjömackarna.
Preem har upp till 50% förnybart, okq8 30% och circle k 40%, allt blandas på dedån innan det går på tankbil.
Dessutom så finns det omärkta tankbilar och hoyer, de kör runt till många ställen och tappar upp, för visst skulle de se konstigt ut om OKQ8's röda lstbil står och fyller cisternerna på preem....

Själv tankar jag på OKQ8 just för att de finns i norrlands inland, där det inte finns några andra att välja i princip, och att de var de enda som ville erbjuda mig en saftig rabatt, för jag nöjer mig inte med ynka 15 öre/L som preem och circle k kunde erbjuda, så jag bad dom fara åt pipsvängen.

Åkte upp till lappland på RV26 + E45, dvs otroligt många orter och cirkulationsringar på vägen, samt att jag drog en avstickare på 30 mil extra via grusvägar på kalfjället. medelförbrukningen dit hamnade på 0,56 enl. färddatorn. Medelhastigheten var gissningsvis 65 km/h.
Tankade på OKQ8 i boråstrakten och Mora, dvs de mackar som Preem förser med bränsle.
Åkte E10 + E4 hem, aldrig fortare än 95 km/h, medelhastighet var kring 75 km/h och färddatorn visade helt plötsligt 0,64 på fin lugn landsvägskörning, efter att jag tankat på OKQ8 i Storuman, kiruna och lövånger, dvs mackar som finska Neste Oil förser med finsk diesel, den som vissa påstår vara så otroligt energität.
fast det är ju inte den dieseln folk säger är så bra, utan rö dieseln (är väl mer eldningsolja, fetare är den då och luktar riktig diesel). men hur dagens common rail snurror tål den vet jag icke, men på äldre motorer med mekanisk radpump eller rotorpump var den perfekt då den smörjde pumpar och spridare. kommer ihåg då farsan och en bekant körde citroen diesel och körde på rö dieseln, den gick perfekt men rök lite med den dieseln, men efter ett tag då han slutat köra på den dieseln så började pumparna läka på båda bilarna.

hur är det med skoogs diesel nu? är den blank? alltså inge raps skit som kleggar igen spridare mm och sotar igen dieselvärmare, funderar på börja tanka där då bilisten här i byn kör med den pissgula dieseln under sommaren

Skoogs diesel är helt klar iaf här i kiruna, arbetskompisen blev kvitt sina dieselvärmarbekymmer när han började tanka det.
av Perra79
Nästa gång jag kör upp till Luleå så ska jag prova tanka Skoogs bränsle innan jag åker över till Finland och köper Ryssbränslet :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag kör rätt ofta med skoogs diesel, förbrukningsmässigt inga skillnader mot andra bolag, sen att den är 40-60 öre billigare än med Volvokortet på tanka gör ju ingenting :wink:
av Perra79
Kollade runt lite på Circle K:s hemsida och såg att det numera är Cetantal 60 på Miles DieselPLUS, när det var Statoil så var det bara 55.
av andersuw
OKQ8s diesel med 30% inblandning av icke-fossilt bränsle har också högre cetantal än diesel utan sådan inblandning. Över 57 utlovas:

https://www.okq8.se/.../diesel%20mk1%20 ... %20pdb.pdf
av jwiss
Körde ner till Münster på Miles diesel (tankade i ljungby), då drog bilen 0,61 enligt bilen själv. Upp från Münster tankade jag tysk esso-diesel för 1,18 / l, körde på 0,5. På fredag ska jag fylla med den berömda Aral-dieseln så blir det en rapport till.

Ner var det många vägarbeten och därimellan laddade jag på för vad bilen gick och jag vågade, toppade 166 enligt gps:en och höll 150+ ganska ofta, tllbaks till Lübeck var det mycket mer trafik och gick 120 i huvudsak...
av jwiss
Tankade Aral super-diesel precis innan fehmarn-bron, kostade 1,28 €/l, körde runt på fehmarn och dansk och svensk motorväg hem, snittade 0,55 l/mil.
Varken jag eller sambon hörde eller kände någon skillnad.

Bäst erfarenhet hadde jag dels av esso-dieseln för den var billigast och dels av miles-dieseln för det blev lite mindre trafik på autobahn med den...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]