Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
batmac skrev:Det här med högerregel i rondeller hade jag missat :o
Det är väl allmänt vedertaget bland förvirrade förare? :wink:
Användarvisningsbild
av Allinug
Även bland lastbilschaufförer från Estland! Så se upp för dem! I Estland är det nämligen den som kör ut ur rondellen som ska lämna företräde för den som är på väg in i rondellen.
Användarvisningsbild
av grillchips
Vet vi hur det fungerar i Ryssland? Efter att ha följt denna kanal ett tag, https://www.youtube.com/channel/UCCJvN3 ... wgvprt-M_w , så börjar jag fundera på om alla i klippen antingen är skitfulla eller sover när de kör. Jag menar, korsningar, det är helt fritt och någon ska svänga vänster varpå det kommer någon mötande som smäller med denne. TITTAR de inte överhuvudtaget utan bara svänger eller är regelboken annorlunda?
Börjar nästan tro att allt i trafikvett där bara är rekommendationer, inte lagar.
Användarvisningsbild
av Kite
Fick min kamera häromdan, skulle testa placeringen och använde tenporärt lite dubbelhäftande tejp. Vaknade på morgonen med ett meddelande från VOC att larmet på bilen hade gått... pga att tejpen släppt under natten :-)
Så nu vet jag ju att både larmet och meddelande om larm från VOC fungerar :-)
Tänkte återkomma med testklipp från kameran och bilder på monteringen när jag fixat till kabeldragningen lite bättre.
Användarvisningsbild
av Perc
En sak som är annorlunda i Ryssland är att trafikljuset blir grönt exakt samtidigt som det blir rött för dom andra. Man har inte dom där några sekunderna när det är rött åt alla håll. Man ska alltså ge fan i att köra mot mörk-orange. :)
Användarvisningsbild
av joel80
I vissa korsningar i Sverige verkar det inte vara rött mer än nån hundradel innan det är grönt för andra. Men vi har lite större respekt för gult ljus.. I allafall de flesta av oss. I Ryssland verkar det i o för sig knappt vara gult alls ibland.. Vare sig för de som får rött eller gult.. Så visst är marginalerna mindre... Men främst känns det som synen och riskmedvetenheten är annorlunda.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Skulle ni dra er för att publicera ett klipp där ni bryter mot trafikreglerna? Jag gjorde en miss härom dagen. Det ledde inte till en incident, men det hade blivit en bot och, enligt praxis, indraget körkort om polisen sett mig. Både vill och inte vill bjuda på den så att säga.
Användarvisningsbild
av grillchips
Mja, allt är väl relativt liksom. Ingen är perfekt men "hänger" vi ut andra så får vi nog tåla att riskera detsamma så att säga. Sedan kan man ju också tycka att, "det var inte jag som körde". ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har lagt ut klipp där min bil varit den "skyldige". Inte orsakat något men den som satt bakom ratten hade säkert fått en bot om polisen varit på jakt. ;)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 66
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]