Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:och då är det framförallt styrningen som är spårande med för hög däckprofil.
För hög profil? :shock:

Jag hade en V70N -04 2.5T. Den var skodd med originalfälgar på sommaren, 225/45-17. På vintern hade den 205/55-16.

Det var en jävla skillnad mellan dom dimensionerna. Den var fullkomligt vidrig att köra på sommaren med sitt spårande. Med vinterdäcken gick den som på räls. Jag vet inte vad du tycker är bra väguppträdande men jag anser inte att man ska behöva sitta och tvinga en bil att gå rakt bara för att det är lite slitspår i asfalten.

Nu åker jag en sossegrå Skoda med skottkärrshjul i dimensionen 195/65-15. Ser tråkigt ut, men spårar gör den inte. Och nämnde jag att den är ofantligt mycket mer körglad än Volvon var? ;)
Användarvisningsbild
av ER
http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc70/ ... cNH96AAcAA!
Sen kommer du efter bilbyte få erbjudande av Bilia med 20% rabatt. Perfekt för en uppsättning Talitha 20" avsedda för XC60 så det blir lite mera unikt jmfr. Erakir 19" som var och varannan XC70 numer har.
Motorvärmare med kupéuttag samt batteriladdare är klart monterbart i efterhand.
Hittar ingen svart el röd bensinare som passar priset eller motorvalet.
av Lövet
Perc: Chassit på V70N är inget att jämföra med moderna chassin. Jag kör 245/40-18 på V60in nu och det spårar inte mer än 17 tummarna som satt innan (215/50-17). Utvecklingen går framåt.
Användarvisningsbild
av Perc
Lövet skrev:Perc: Chassit på V70N är inget att jämföra med moderna chassin. Jag kör 245/40-18 på V60in nu och det spårar inte mer än 17 tummarna som satt innan (215/50-17). Utvecklingen går framåt.
Jovisst men han talar ju om XC70N.
av Andis
Efter att kört och kör XC70 ur N serien.

Har jag kommit på att nästa gång jag köper bil ska jag lägga till en punkt till i min viktig lista på hur en bil jag köper ska vara.

Punkten är.

"Hur beter bilen sig i en skarp kurva in på en parkering eller att köra runt i en vänd zon."

Tjitt vad det känns som det sliter däck och även gör det när den knycker i sidled och pressar på i sidled

Lustigt att XC gör så i N serien tycker inte man upplever det i V och S serien som också kommer från N serien.
Användarvisningsbild
av Perc
Min gjorde det, även efter byte av div slitna framvagnsdelar och en hjulinställning med laser. Yttre framhjulet skrapade i sidled så att säga.

2.5T Titanium -04.
av Andis
Perc skrev:Min gjorde det, även efter byte av div slitna framvagnsdelar och en hjulinställning med laser. Yttre framhjulet skrapade i sidled så att säga.

2.5T Titanium -04.
Ja dom ska göra så har haft min hos en erkänd super meck på volvo här i stockholm och han sa precis det jag provat mig fram till.

Dom går inte att få helt bra man får välja bland nackdelarna.

Vall ett orginal inställningen. = skrappar/klättrande hjul vid skarp sväng.

Vall 2 = man ställer ut toe innen. Skrapandet vid skarp sväng försvinner. Men även insidan på däcken gör det på ca 500 mil samt det slår i framvagnen vid skarvar på motorvägen.

Måste säga jag är lite förvånad att man släppt dom i produktion med dessa nackdelar till sväng egenskaper.
av dissonans
Saab 9-5 (1998-2010) utvecklades inte för 17"-hjul, så dey är väl inte omöjligt att samma sak gäller S60/V70? 17" dök väl upp för sent i utvecklingsfasen för att verkligen kunna bli bra.

Min S60 T5 '04 med sportchassi och General Altimax UHP spårade en del, medan min V70 T5 '05 med 4-C och Hankook k115 spårar knappt något alls. Däckets egenskaper spelar nog in en hel del..
av perhall
Jag är en stark förespråkare av 3,2-motorn. OK, vridet är måttligt som alla 3-literssexor utan turbo, men den låter fantastiskt, går tyst, är relativt snål och har få servicepunkter. Jag gillar "Dr Jekyll/Mr Hyde"-karaktären. Lugn, tyst och sofistikerad för det mesta. Ryter i och trycker på bra när man vill. Klart racigt ljud. Har haft en plus en som tillfällig företagsbil (båda MY09, ev var en av dem MY10), S80.
Automaten 6-stegs funkar dessutom bra med 3,2:an..
Givetvis är T6 en bättre motor men nu är ju jämförelsen 2,5T i en äldre bil...
Håller annars med om att rent ergonomiskt funkar XC70N bra. Det var ju en enorm utveckling när S80 (juni 1998) och senare V70 (april 2000) och XC70 (juni 2000) kom. Trivs fortfarande bra i den generationen, känns lite som Volvos storhetstid när S80:n introducerades...
PH
Användarvisningsbild
av xerent
Ska kolla på en XC70 3.2 AWD idag.

Igår stod bilen på bilfirman. Idag står bilen på bilfirmans ägare.
Kanske han ville ha bilen till sig själv? Bilfirman har inte hört av sig och sagt att bilen är såld.

Varför gör man så? Det verkar konstigt och mina varningsflaggor gick igång ?:-/ ?:-/
Enda anledningen om han inte vill ha bilen jag kan tänka mig är att han köper bilen med företaget, sen säljer han den till sig själv och sen säljer han den privat för att slippa skatt (privata kapitalinkomster upp till 50 papp per år eller nåt behöver man ju inte deklarera)
Men då gäller ju inga garantier eller konsumentköplagar för mig... :-(O)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]