Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jago skrev:Haha. Att skylla sveriges "dåliga" ekonomi på invandring är.. hur ska jag uttrycka mig?...idioti minst sagt. Vakna upp ist och läs på ordentligt. Btw..nu släpper vi detta och låter inte tråden gå över till något den inte handlade om från början.
Absolut och det är det väl ingen som gjort heller? I alla fall inte ENBART på invandringen. Att det däremot är en bidragande orsak som påverkar mycket på marginalen står bortom allt tvivel. Sveriges finanser är ju till typ 95% i balans, välfungerande och ser likadant ut år efter år oavsett regering. Det är de sista ca 5 procenten som all debatt handlar om. Jämför med privatekonomi; nästan all inkomst för en låg- eller medelinkomsttagare försvinner i fasta kostnader som mat, hyra, räntor på lån, amorteringar, kläder, el, transport till och från arbete osv. Det är de sista procenten av lönen som man har att laborera med och som avgör om du har råd med en risig 245:a eller en XC90 med V8. På samma sätt är det med statens ekonomi och därför får sådana saker som skenande invandring, kris i Grekland, några tiotals öre för stark krona etc. stor påverkan på marginalen och leder till försämrad välfärd eller skattehöjningar. Det som stör mig nåt oerhört är när folk inte klarar av att tänka själva utan bara upprepar en massa myter och verklighetsfrämmande floskler som de hört på TV, radio eller läst i skvallertidningen Aftonbladet.
Blir också väldigt störd på folk som spridet myter och verklihetsfrämmande floskler.. som de läser på flashback och avpixlat.
Som tidigare sagts passar inte den här diskussionen här. Men du bör läsa på.. Snittet för hur lång tid det tar för en invandrare som kommer till Sverige att ha jobb och vara självförsörjande är 7 år. (Brukar användas som ett "varnande" exempel av extremhögern kostigt nog.) Det är väldigt mycket färre år än vad det tar för en svensk som föds i Sverige att komma i arbete.
Det behövs betydligt färre år i arbete för att arbeta "tillbaka" skulden för en invandrare än vad det krävs för samma sak för en svenskfödd som under uppväxten gått i svensk skola, haft svensk sjukvård, svensk föräldrapeng, svensk gymnasium och ev svensk högskola.
joel80 skrev:Blir också väldigt störd på folk som spridet myter och verklihetsfrämmande floskler.. som de läser på flashback och avpixlat.
Förr har man alltid hoppats på att ens "eget" block i politiken skall vara det starka i årets val. Nu är det i stället ännu viktigare att försöka se till att brunskjortorna som erhållit röster på dessa "myter och verklighetsfrämmande floskler", och ställt till med oreda i Sveriges riksdag, får så litet stöd som möjligt och helst får lämna riksdagen. Det är nästan så att man önskar att Stefan och Fredrik kunde "spotta varandra i ansiktet" och bilda en majoitetsregering för att stänga ute dessa från allt inflytande.
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev:J, det är bättre att folk får betala för tungt och törstigt än att alla ska betala för dyrare soppa..
Det där är ju bara att vädja till den svenska avundsjukan som ligger så djupt rotad i folksjälen.

Det är ju så mycket hemskare om man har en V70 T6 och kör upp 100 liter bränsle för man åker till Mora på semestern, då måste man ju självklart straffas hårt av jantelagen. Kör man däremot en V70 Drive och kör ända till Härjedalen och också kör upp 100 liter då ska man premieras för då har man inordnat sig enligt normen.

Sen att man släpper ut lika mycket är ointressant-
Jag håller med dej, saken är bara den att de kommande 10-15 åren kommer det bli oerhört mkt dyrare att köra/äga bil, hade vi dessutom haft en annan regering hade vi kanske varit halvvägs dit nu dessutom. Jag åker själv T5 ca 5000 mil om året och uppskattar en törstig bensin betydligt mkt mer än en snål diesel, så min uttalande är att se som "det mindre dåliga av 2 dåliga val".
TommyP86 skrev:saken är bara den att de kommande 10-15 åren kommer det bli oerhört mkt dyrare att köra/äga bil.
Skulle vilja säga att "saken är bara den att de kommande 10-15 åren kommer det bli oerhört mkt dyrare att köra/äga en törstig bil.

Jag tycker det är helt rätt, och det handlar inte alls om någon avundsjuka.. Något jag är avundsjuk på är folk som har råd att köpa sig en Tesla eller en V60 D6.. däremot unnar jag samtidigt folk att ha råd.
Tycker att man kan vara avundsjuk och glad på samma gång.. avundsjuka är i många fall en form av beundran. :)
joel80 skrev:Skulle vilja säga att "saken är bara den att de kommande 10-15 åren kommer det bli oerhört mkt dyrare att köra/äga en törstig bil.
Ja, detta är det som är fullständigt galet. Man koncentrerar sig idag enbart på bränsletörsten. Jag vill att man bestraffar de bilar som är mera miljöbelastande än andra. Man borde ta hänsyn till CO2, NOx och partiklar, inte bara CO2. Och räkna från källa till hjul. Att en del av dagens dieselbilar betraktas som miljöbilar bara för att de är snåla är ett skämt. Och att elbilar släpper ut 0 g CO2/km är en ren ordlek. Bland de törstigaste bilarna som finns idag måste man nog räkna etanolbilar. Men de är inte de mest miljöbelastande i en jämförelse. Men uppfattningar och åsikter styr mera idag en ren och skär fakta. Det kallas politik.
Jag håller med om att man måste börja kolla på fler saker, men bränsletörst är en av de saker som man bör reglera med avgifter och morötter. En bil som drar lite släpper ju rätt enkelt räknat ut mindre skit. Sen får man såklart ta hänsyn till vad det är för bränsle...
Tråkig utveckling med dieseln, jag håller med. Synd att Etanolbilarna försvunnit i så stor del.. allt beror ju på hur regeringen utformar regler, t.ex gör det rätt stor skillnad beroende på hur regler för förmånsbilar är utformade.
joel80 skrev:.. Något jag är avundsjuk på är folk som har råd att köpa sig en Tesla eller en V60 D6.. däremot unnar jag samtidigt folk att ha råd.
Tycker att man kan vara avundsjuk och glad på samma gång.. avundsjuka är i många fall en form av beundran. :)
Nja jag ligger ju inte och drömmer om en elbil, jag föredrar mer sånt här, ett helt underbart ljud :-)-)
eller en riktig muskelbil
så kunde man köpa sin bil original :D en gång i tiden.
Den känslan får man aldrig i en elbil, och än så länge är drömmar gratis och påverkar inte miljön.
joel80 skrev:En bil som drar lite släpper ju rätt enkelt räknat ut mindre skit.
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns många exempel på motsatsen.
joel80 skrev:Sen får man såklart ta hänsyn till vad det är för bränsle...
Just det, det är det som är poängen. Inte bränsletörsten i sig.
Men skatten är per bränsle.. så det är ju ganska enkelt att då även höja/sänka skatten per bränsle som släpper ut mest skit. Oavsett vilket är det väl bra om man premierar mindre förbrukning (Per bränsleslag alltså..).
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 27
Solgardin bakdörrar

Man kan behöva byta själva dörrpane[…]

Japp, det stämmer som säljaren säge[…]

Framvagnsinställning själv

För Volvo V50 Toe-in fram: 0,2° ±[…]