- sön 23 feb 2014, 16:59
Jago skrev:Haha. Att skylla sveriges "dåliga" ekonomi på invandring är.. hur ska jag uttrycka mig?...idioti minst sagt. Vakna upp ist och läs på ordentligt. Btw..nu släpper vi detta och låter inte tråden gå över till något den inte handlade om från början.Absolut och det är det väl ingen som gjort heller? I alla fall inte ENBART på invandringen. Att det däremot är en bidragande orsak som påverkar mycket på marginalen står bortom allt tvivel. Sveriges finanser är ju till typ 95% i balans, välfungerande och ser likadant ut år efter år oavsett regering. Det är de sista ca 5 procenten som all debatt handlar om. Jämför med privatekonomi; nästan all inkomst för en låg- eller medelinkomsttagare försvinner i fasta kostnader som mat, hyra, räntor på lån, amorteringar, kläder, el, transport till och från arbete osv. Det är de sista procenten av lönen som man har att laborera med och som avgör om du har råd med en risig 245:a eller en XC90 med V8. På samma sätt är det med statens ekonomi och därför får sådana saker som skenande invandring, kris i Grekland, några tiotals öre för stark krona etc. stor påverkan på marginalen och leder till försämrad välfärd eller skattehöjningar. Det som stör mig nåt oerhört är när folk inte klarar av att tänka själva utan bara upprepar en massa myter och verklighetsfrämmande floskler som de hört på TV, radio eller läst i skvallertidningen Aftonbladet.