Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

60miljoner hos fogden är den lilla summan, de är skyldiga UE betydligt mer i obetalda fakturor som ännu inet hamnat hos fogden, där jag jobbar är de skyldiga 18milj i obetalda fakturor fram till den 15/9 och det tickar på varje dag byggdag med ca 2milj. Igår tog vi därifrån 120 objekt av totalt 4000, och det är bara början.
Derank skrev:YT
Min gamla lärare så jag har inget emot källan där i alla fall ;) Han säger något väldigt intressant i klippet som kanske lugnar ner B20 lite - det finns villkor för kreditgarantierna som i dagsläget inte uppfylls vilket gör att de inte kommer falla ut vid en konkurs. I dagsläget kommer alltså inte en konkurs kosta svenska staten något pga kreditgarantierna. Det visste jag inte (och helt uppenbart inte DI heller i sin artikel)
Lövet skrev: ons 25 sep 2024, 12:49 Men det är inte (än) att se som en kostnad. Det blir det först om bolaget går i konkurs.
Ja man kan ju se det som de 80 miljarder som Northvolts har tillförts av offenliga medel inte är en kostnad ännu, för kommer Northvolt på fötter och börjar visa vinst så betalas ju detta tillbaka.

Går de däremot i konkurs så blir ju kostnaden 80 miljarder för det offentliga i Sverige, EU, USA och Canada, i alla fall enligt DIs summering av tillfört offenligt kapital. Di säger ju att man inte räknar in kreditgarantier i denna summan utan bara direkt och indirekta offentliga investeringar

Kreditgarantierna kommer ju uppepå detta, men faller kanske inte ut om de har speciella villkor, utan privata investerare som VW, Scania etc få ta den smällen.

Men Di har kanske fel

Lyssnar på videon.

Norhtvolt har ju varit igång i 80 månader och det har väl taktat runt 2 miljarder i månaden som han säger, lägre i början så klart, mer på slutet men man får ju lägga på vad som bla kommunen investerat i egen infrastruktur (27 miljarder nämner han tex) så det skulle ju bli total kostnad då på 160 miljarder hittills om man summerar alla kostnader av allt. Det verkar ju stämma rätt bra.

DI hävdar ju att hälften av pengarna kommer från det privata investerare och lån och hälften från olika offentliga, indirekta eller direkta investeringar. 80 miljarder var. Hur mycket som blir kvar efter en konkurs är ju frågan

Så även om kreditgarantierna inte faller ut så kan det ju bli 80 miljarder back vardera för det privata och det offentliga.

Eller stämmer inte detta?
Intressant. Undrar hur mycket som stämmer av detta?

“Inför måndagens krisbesked blev dock delstatsregeringen i Schleswig-Holstein underrättade av Northvolt på förhand.

De har informerat delstatsregeringen att åtgärderna i Sverige inte påverkar bygget i Heide”, uppger Vivien Albers, talesperson för delstatsregeringen, för Affärsvärlden.

Northvolt ser över sina tidplaner för fabrikerna utomlands, vilket berör både Northvolt Drei i tyska Heide och Northvolt Six i kanadensiska Montreal. Men enligt delstatsregeringen står Northvolt fast vid att några neddragning i Tyskland inte ska vara aktuell.

“Inget har förändrats från tidigare. Företaget når sina delmål med byggandet i Heide fortlöper i en oförminskad takt“, kommenterar Vivien Albers.

Planen för Northvolt Drei har varit att öppna fabriken om två år och nå full drift till 2029. Då beräknas fabriken ha samma kapacitet som jättefabriken i Skellefteå och sysselsätta 3 000 personer.

Tyskt politiskt stöd
I Tyskland har regeringen under den senaste veckan visat tydligt politiskt stöd för Northvolts satsning i landet. För Di har en talesperson uppgett att regeringen för dialog med berörda parter för att “hitta en lösning”.

Stödnivåerna från det offentliga är också betydligt högre än i Tyskland än i Sverige. Tidigare i år godkände EU-kommissionen drygt 10 miljarder kronor i tyskt statsstöd för Heide-fabriken
.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/ty ... m-planerat
vänta bara på att beslut tas om att 2500 bodar ska hem därifrån. då är det bara för Northvolt att stänga, skulle tippa på att de har max2v på sig att betala innan avetablering påbörjas.
Inte bara skattepengar som går åt helvete om de kursar. Även våra stora pensionsfonder har satsat 9 miljarder av våra pensionspengar som ryker också.
AP fonden förvaltar ju totalt ca 650miljader och de har tror det var 6miljader i northvolt så det påverkar ju inte speciellt mycket en enskilld individ, det är ju inte första gången AP fonden blåser bort miljarder om man säger så, men det rycker pengar, det gör det. Det konstiga är att så många är förvånade över detta, att det skulle gå åt skogen alltså. Där jag jobbar kom varningstecken redan i slutet av förra året, men man fortsatte som om det regnade. Men med nya ägare så sa de stopp och nu ska i första hand alla maskiner därifrån och i nästa etapp 2500 bodar. sedan är det bara för Northvolt att släcka ljuset.
För mig kom varningstecken redan för sju år sedan när jag startade tråden.....

9 miljarder av pensionsfonderna räcker ju för att höja pensionen med 9000 kr för en miljon pensionärer.

Jag träffade en kille som jobbar på en av Sveriges största fondförvaltingar och han var extremt frustrerad.

De har ju direktiv på sig att de måste satsa en viss del på "gröna" investeringar även om som han sade, man känner ju att detta bara är waste och pengarna kommer bli förlorade. Man måste satsa på sådant man aldrig skulle gjort, bara för att vara politiskt korrekt och ha rätt miljöprofil

Nåväl, även om det ser sjukt mörkt ut hoppas man ju det går att rädda något så alla pengar inte går förlorade.
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 95
AC & kylfläkt

Jag har haft lite trassel med min AC och har efter[…]

Tomgång och vevhusventilation

Har du kollat tomgångsmotorn? Den har ett sl[…]

Plockade bort centerkonsolen på 850n, tror[…]