Lövet skrev: ↑ons 25 sep 2024, 12:49
Men det är inte (än) att se som en kostnad. Det blir det först om bolaget går i konkurs.
Ja man kan ju se det som de 80 miljarder som Northvolts har tillförts av offenliga medel inte är en kostnad ännu, för kommer Northvolt på fötter och börjar visa vinst så betalas ju detta tillbaka.
Går de däremot i konkurs så blir ju kostnaden 80 miljarder för det offentliga i Sverige, EU, USA och Canada, i alla fall enligt DIs summering av tillfört offenligt kapital. Di säger ju att man inte räknar in kreditgarantier i denna summan utan bara direkt och indirekta offentliga investeringar
Kreditgarantierna kommer ju uppepå detta, men faller kanske inte ut om de har speciella villkor, utan privata investerare som VW, Scania etc få ta den smällen.
Men Di har kanske fel
Lyssnar på videon.
Norhtvolt har ju varit igång i 80 månader och det har väl taktat runt 2 miljarder i månaden som han säger, lägre i början så klart, mer på slutet men man får ju lägga på vad som bla kommunen investerat i egen infrastruktur (27 miljarder nämner han tex) så det skulle ju bli total kostnad då på 160 miljarder hittills om man summerar alla kostnader av allt. Det verkar ju stämma rätt bra.
DI hävdar ju att hälften av pengarna kommer från det privata investerare och lån och hälften från olika offentliga, indirekta eller direkta investeringar. 80 miljarder var. Hur mycket som blir kvar efter en konkurs är ju frågan
Så även om kreditgarantierna inte faller ut så kan det ju bli 80 miljarder back vardera för det privata och det offentliga.
Eller stämmer inte detta?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.