- tor 05 okt 2017, 18:27
#1202226
Det beror bland annat på att det svenska elnätet i produktionshänseende är mycket starkt länkat till näten i våra grannländer (de nordiska länderna plus Tyskland, Polen och de baltiska länderna). I detta nordcentraleuropeiska elnät finns alltid ett väsentligt inslag av fossil elproduktion igång. I praktiken innebär det att den merproduktion av el som varje ny batteribil ger upphov till kommer att produceras rent fossilt. Den icke-fossila delen tas normalt sett i anspråk först och kan inte expandera när en ny förbrukare kopplas in. Däremot kan man alltid elda lite mer kol, olja eller naturgas för att täcka upp.
Den fossila elproduktionen som batteribilen ger upphov till när batteribilen sätts på laddning i Sverige kan i många fall tänkas ske i något av våra grannländer istället för hos oss. Om vi för tillfället har överskott på vår icke-fossila el exporterar vi den till exempelvis Tyskland så att tyskarna inte behöver köra sin fossila kraft lika mycket. Sätter vi då en batteribil på laddning sjunker vår export i motsvarande mån och tyskarna måste köra sin fossila kraft lite mer. Om CO2-utsläppet sker i Tyskland eller hos oss spelar ingen roll för klimateffekten. CO2-utsläpp är ett globalt problem, inte ett nationellt.
SvenB skrev:Men, förlåt om jag blandar mig i er diskussion. I dag har vi mycket ren el i Sverige. Men om vi måste producera el till massor av el-bilar får vi ju börja producera mer "ful-el", speciellt om vi dessutom skall fasa ut kärnkraften. Då blir väl sifforna helt annorlunda över utsläpp på grund av elproduktion till el-bilarna?Om vi har "ren" el i Sverige eller inte beror rätt mycket på om vi väljer att betrakta kärnkraften som ren eller inte. Men även om vi skulle betrakta kärnkraften som ren blir de utsläpp varje ny batteribil orsakar väldigt stora.
Det beror bland annat på att det svenska elnätet i produktionshänseende är mycket starkt länkat till näten i våra grannländer (de nordiska länderna plus Tyskland, Polen och de baltiska länderna). I detta nordcentraleuropeiska elnät finns alltid ett väsentligt inslag av fossil elproduktion igång. I praktiken innebär det att den merproduktion av el som varje ny batteribil ger upphov till kommer att produceras rent fossilt. Den icke-fossila delen tas normalt sett i anspråk först och kan inte expandera när en ny förbrukare kopplas in. Däremot kan man alltid elda lite mer kol, olja eller naturgas för att täcka upp.
Den fossila elproduktionen som batteribilen ger upphov till när batteribilen sätts på laddning i Sverige kan i många fall tänkas ske i något av våra grannländer istället för hos oss. Om vi för tillfället har överskott på vår icke-fossila el exporterar vi den till exempelvis Tyskland så att tyskarna inte behöver köra sin fossila kraft lika mycket. Sätter vi då en batteribil på laddning sjunker vår export i motsvarande mån och tyskarna måste köra sin fossila kraft lite mer. Om CO2-utsläppet sker i Tyskland eller hos oss spelar ingen roll för klimateffekten. CO2-utsläpp är ett globalt problem, inte ett nationellt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut