Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
SvenB skrev:Men, förlåt om jag blandar mig i er diskussion. I dag har vi mycket ren el i Sverige. Men om vi måste producera el till massor av el-bilar får vi ju börja producera mer "ful-el", speciellt om vi dessutom skall fasa ut kärnkraften. Då blir väl sifforna helt annorlunda över utsläpp på grund av elproduktion till el-bilarna?
Om vi har "ren" el i Sverige eller inte beror rätt mycket på om vi väljer att betrakta kärnkraften som ren eller inte. Men även om vi skulle betrakta kärnkraften som ren blir de utsläpp varje ny batteribil orsakar väldigt stora.

Det beror bland annat på att det svenska elnätet i produktionshänseende är mycket starkt länkat till näten i våra grannländer (de nordiska länderna plus Tyskland, Polen och de baltiska länderna). I detta nordcentraleuropeiska elnät finns alltid ett väsentligt inslag av fossil elproduktion igång. I praktiken innebär det att den merproduktion av el som varje ny batteribil ger upphov till kommer att produceras rent fossilt. Den icke-fossila delen tas normalt sett i anspråk först och kan inte expandera när en ny förbrukare kopplas in. Däremot kan man alltid elda lite mer kol, olja eller naturgas för att täcka upp.

Den fossila elproduktionen som batteribilen ger upphov till när batteribilen sätts på laddning i Sverige kan i många fall tänkas ske i något av våra grannländer istället för hos oss. Om vi för tillfället har överskott på vår icke-fossila el exporterar vi den till exempelvis Tyskland så att tyskarna inte behöver köra sin fossila kraft lika mycket. Sätter vi då en batteribil på laddning sjunker vår export i motsvarande mån och tyskarna måste köra sin fossila kraft lite mer. Om CO2-utsläppet sker i Tyskland eller hos oss spelar ingen roll för klimateffekten. CO2-utsläpp är ett globalt problem, inte ett nationellt.
av andersuw
SvenB skrev:Då kommer frågan: Tror någon på allvar att vi kan göra som rubriken säger "Dieselbilen förbjuds inom kort"?
Nej att det blir något generellt förbud mot dieselbilar inom kort tror jag definitivt inte. Jag är också säker på att den uppfattningen delas av de allra allra flesta.
Användarvisningsbild
av Momentum
Men så om hela Sverige skulle bara ha elbilar, så spelar det ingen roll, det är mera volym av low-tech saker som gör skillnaden

Att en tre-fyra MILJARDER människor slutar elda med ved eller kol i sina spisar varje kväll, att man instället får ex småskalig bio-gas, lite vindel från ett litet vindkraftverk osv

Elbil är en typisk överkonsumtions av teknik av västvärlden, att sluta elda med kol och istället använda gas skulle t o m det vara mycket bättre då det blir mindre sot

Men om vi ska ha elbilar, så är det väl på ställen där man har stora lokala problem med luftföroreningar, Hornsgatan i Stockholm känns inte så himla viktigt jämfört med andra STORA städer där man inte ser handen framför sig pga utsläpp
av andersuw
Momentum, din analys är i allt väsentligt korrekt. Här är till exempel en bild av hur det ser ut med avseende på PM2,5, d.v.s. de småpartiklar som kan ta sig förbi våra kroppsliga skyddssystem och medföra stora hälsorisker.
global-pm2-5-2010.jpg
global-pm2-5-2010.jpg (180.99 KiB) Visad 502 gånger
Ett väldigt litet problem snart sagt oavsett vilken plats i Sverige vi talar om. Ett väldigt stort problem i exempelvis Beijing. Men inte ens där löser man några problem genom att gå över till batteribilar. För ett drygt år sedan rapporterade Reuters att ett kinesiskt forskarteam visat att den övergången gav upphov till mellan två och fem gånger så höga utsläpp av PM2,5 som om bilarna istället körts på bensin. Anledningen var förstås att kolkraftverken tvingades arbeta hårdare på grund av batteribilarna och att de merutsläpp de då gav upphov till var väsentligt värre än bensinbilarnas.

https://www.reuters.com/article/us-chin ... SKCN0V51BH

Vad beträffar CO2 blir kalkylen för batteribilar förstås än mer negativ i Kina än hos oss eftersom merproduktionen av el inte bara blir rent fossil utan också närmast hundraprocentigt kolbaserad. Men de utsläppen drabbar oss alla, inte enbart eller främst kineserna själva.
Senast redigerad av 12 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Momentum skrev:
Men om vi ska ha elbilar, så är det väl på ställen där man har stora lokala problem med luftföroreningar, Hornsgatan i Stockholm känns inte så himla viktigt jämfört med andra STORA städer där man inte ser handen framför sig pga utsläpp
Men det är i Sverige VI kan göra något. Jag tror det enda som ger bättre luft är att begränsa biltrafiken i det stora tätorternas mest belastade områden. Jag ser bara till mig själv. Vad finns det i Stockholm innerstad, och då menar jag verkligen innerstaden. (Området kring Sergels Torg) som kräver att jag tar bilen dit? Bättre är att ställa bilen utanför staden vid en Pendeltåg/Tunnelbane station. Om de flesta gjorde det tror jag vi skulle vinna mycket. De som inte kan göra det på grund av sitt arbete, får väl köpa elbil. :wink:
av andersuw
Nej det är inte enbart i Sverige vi kan göra något. Det finns något som heter klimatbistånd, d.v.s. bistånd i syfte att hjälpa andra länder minska sina CO2-utsläpp. Du har dock rätt i att begränsning av trafiken i vissa delar av Stockholms innerstad kan hjälpa och hjälpa mer än bara ett förbud mot vissa biltyper. Jag skulle exempelvis inte ha något att invända om de stängde av de värst drabbade delarna av Hornsgatan från genomfartstrafik. Och du har också rätt i att det kan vara en god idé att ta tunnelbanan eller pendeltåget in till Stockholms centrum istället för bilen.
Användarvisningsbild
av Momentum
andersuw skrev:Nej det är inte enbart i Sverige vi kan göra något. Det finns något som heter klimatbistånd, d.v.s. bistånd i syfte att hjälpa andra länder minska sina CO2-utsläpp.
Exakt - lyft blicken mot horisonten och titta inte ner på fötterna
Användarvisningsbild
av SvenB
andersuw skrev:Och du har också rätt i att det kan vara en god idé att ta tunnelbanan eller pendeltåget in till Stockholms centrum istället för bilen.
Det bästa vore givetvis att inte ta bilen överhuvudtaget när man ska till en större tätort. Men det är i många fall så gott som omöjligt. Jag själv har sådan tur att jag har 50 meter från grinden till en busshållplats, och anslutningen till tåg. Men en resa ToR till Stockholm tar så gott som hela dagen. Det är troligen inte sant, men jag känner så. Men kompromissen för mig är att jag tar min dieseldrivna bil till pendeltåget i min "gamla" hemby, Tumba, och pendeltåget där. Om de flesta gjorde motsvarande, skulle Stockholmsluften vara okej troligen. Sedan är frågan, hur många av Stockholmarna kör bil i innerstaden helt i onödan.
Användarvisningsbild
av joel80
andersuw skrev:
joel80 skrev:Beror på i vilken takt man bygger ut.

Som jag visat ett antal gånger nu blir det ingen som helst förändring i det CO2-utsläpp en batteribil ger upphov till när den förnyelsebara elproduktionen byggs ut ända fram till den dag då vi har överskott på fossilfri el. Fram till dess förblir varje merförbrukning rent fossil.

Och ju färre batteribilar vi har, desto fortare kommer vi att nå den punkt då vi har helt fossilfri el. Alltså finns det alla skäl att begränsa antalet batteribilar så långt det bara är möjligt.
Ditt sätt att räkna är bara så galet. Allt för att stödja ditt hat mot elbilar.
Vi skulle kunna diskutera kylskåp och jag kan med samma princip hävda att kylskåp bara går på fossil el.. och där har jag t.o.m inte ens nuvarande kylskåp som faktiskt går på fossilt drivmedel som försvinner i processen.

Varje elbil som ersätter en diesel eller bensinbil är en stor fördel i Sverige och norden sett till både lokalt och globalt klimat. Även i länder med sämre elförbrukning är det en fördel mot elbilen som jag visade i tidigare inlägg (med den Nederländska elmixen).

För varje år som går blir också elbilen bättre och bättre i sin CO2-beräkning. Det p.g.a att andelen fossilfritt i elmixen växer för varje år som går. Kolkraften går tillbaka nu och har gjort så i Europa i flera år.
Även vid tillverkning så går det år mindre och mindre energi och råvaror per kwh batteri.

Hur mycket el tror du totalt skulle kunna exporteras till t.ex Polen?
Hur stora blir förlusterna om vi skickar så mycket el runtomkring i Europa?

Vi har tidigare diskuterat att den el man använder alltid är den som kommer från närmsta produktionen, och du går inte med på att man kan välja ren el, hur får du det då till att polen använder vindkraft från Västerbotten om inte elbilen "tar" den?

Ju fortare vi byter ut nuvarande fossildrivna bilpark desto snabbare kan vi bli av med den stora del som fordonstrafiken står för, och även komma tillrätta med lokala miljöproblem i städer.
Att man samtidigt också måste jobba med elproduktionen är självklart. Elbilar är en väldigt liten del i den totala elkonsumtionen och kommer vara det för väldigt lång tid framöver, även om det inom några år skulle säljas 50% elbilar.
Om man som du vill väntar helt på helt rent elnät i hela världen innan man går över till elbilar betyder det att man under lång tid efter vi har helt ren el kommer få dras med en bilpark som inte kan gå på el. Det måste ske paralellt för att det ska gå fort nog och vi kan nå en så gott som oljefri fordonsflotta och elproduktion.

Du pratade inte bara ekonomi. Du pratar utsläpp, med felaktiga siffror. (Eller rätta siffror om man struntar i att dom inte stämmer med verkligheten och låtsas att bensinen/dieseln finns direkt i pumpen.)

Camel
För varje år blir elbilen renare, så länge den kraftiga ökning av sol och vindel fortsätter uppåt. Även batteriproduktionen blir effektivare och det ger mindre utsläppssiffror vid tillverkning. Enligt Northvolt som hamnar i Västerås eller Skellefteå handlar det om ett fåtal 100kg per elbils batteripack om ens det. Tesla pratar om 200-300kg per bil i deras Nevada-fabrik.. Dom har stor del egen el med solkraft där...

Kina säljer väldigt mycket mer elbilar än nån annan, och även massivt med lättare fordon. Dom lyckas trots det öka mängden fossilfritt i sin elmix och har börjat stänga kolgruvor och kolanvändningen har börjat gå neråt. Långt kvar såklart, men dom har lyckats vända en utveckling med snabbt ökande kolanvändning till att det faktiskt nu backar.

Momentum skrev: Exakt - lyft blicken mot horisonten och titta inte ner på fötterna
Är med på det så länge man inte tar det som argument för att inte göra något på hemmaplan.
av Mwi
joel80 skrev: För varje år blir elbilen renare, så länge den kraftiga ökning av sol och vindel fortsätter uppåt. Även batteriproduktionen blir effektivare och det ger mindre utsläppssiffror vid tillverkning. Enligt Northvolt som hamnar i Västerås eller Skellefteå handlar det om ett fåtal 100kg per elbils batteripack om ens det.
Om Northvolts planer blir verkliga så kommer deras fabrik att bli en av Sveriges enskilt största energislukare, 2% av Sveriges totala energikonsumtion.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... verklighet
Än så länge fattas det lite pengar för att planerna skall bli verkliga.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... ringsmalet
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 164
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?