Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: mån 23 sep 2024, 17:58
VolvoB20 skrev: mån 23 sep 2024, 17:31 19 oktober 2017 startade jag denna tråden då det kändes som en sjukt stor risk för att det bara skulle bränna skattepengar.

Idag närmare det sig 100 miljarder man bränt av från offentliga pengar.

https://www.di.se/nyheter/di-granskar-s ... erijatten/

Vi får väl hoppas att min nu 7 år gamla spådom inte besannas.

Hoppas de överlever, eller om de inte gör det att konkursboet inte har nollvärde.

Peter Carlsson kommer väl klara sig helt ok i alla fall, ryktet äger att han satsade 50.000 kr.

https://www.breakit.se/artikel/38727/pe ... 0-miljoner

När masshysterin vilt påhejad av mediadrevet finns det alltid opportunister som ser sin chans att driva saker som aldrig hade varit möjliga att få pengar till om sans och eftertanke hade fått styra.

Hoppas alla pengarna inte bara försvinner nu
Det har inte på något sätt bränts 100 miljarder. Den riktiga summan är ungefär 600 miljoner. Småpengar.

Det går inte summera kreditgarantier och tro att det är en direkt kostnad. Blir tokig på de okunniga artiklar som cirkulerar just nu.

Svårt att få ihop det i huvudet. Om det offentliga har tillfört över 80 miljarder

"Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken. "

Det är ju över 80 miljarder utan kreditgarantierna inräknade. Kreditgarantierna löser ju inte ut förens det blir konkurs eller rekonstruktion och långivaren ska ha tillbaka sina pengar.

Och sedan privata aktörer som VW. Scania osv tillfört lika stora summor.

Och så nu säger Northvolt att man akut behöver 15 miljarder direkt ytterligare för att inte gå i konkurs.

Och så skulle man bara använt 660 miljoner...

Då skulle ju de 15 miljarderna räcka att driva företaget vidare i 20 år med den utgiftstakten och så skulle man också ha kvar 150 miljarder i kassan av alla offentliga och privata investerare om man bara gjort av men 0.6 miljarder.

Låter väldigt märkligt.

6000 anställda drar ju 6 miljarder per år bara i lönekostnader utan de gör något alls, och de har ju hållit på rätt många år nu. 660 miljoner räcker ju bara till en enda månads löneutbetalning. Eller igentligen bara 14 dagar om man räknar in alla underleverantörer och konsulter på plats.
VolvoB20 skrev:Svårt att få ihop det i huvudet. Om det offentliga har tillfört över 80 miljarder
Det är för att det blandas ägarandelar, kreditgarantier mm hej vilt. Både av dig men också i artikeln i DI. Den dagliga driften betalas inte av staten, de grejerna sitter inte ihop överhuvudtaget. Pengarna till daglig drift kommer av ägarnas pengar, banklån och den lilla omsättning som finns. Det är inte staten som betalar löner i Northvolt.

Från Riksgälden då:
600 miljoner har kommit i bidrag från ett antal myndigheter.
Svensk exportkredit har gått in med ungefär 2,5 miljarder kronor i lån.
12 miljarder i kreditgarantier, via riksgälden – det är också svenska skattebetalare som garanterar, men de lånen har ännu inte betalats ut.
De statliga pensionsfonderna AP 1-4, och pensionsfonderna AMF och Folksam har investerat totalt cirka 9 miljarder.

Det är inga 80 miljarder som det kostat några svenska skattebetalare. Inte ens i närheten. Skilj också på kostnader och köpa ägarandelar.
Malmstroem skrev:Sedan bör vi nog lägga till Skellefteå kommuns investeringar i infrastruktur. Det är en hel del pengar som knappast går att få igen om verksamheten helt upphör.
Delar kan nog vara förgäves. Men exempelvis en utbyggd hamn, den upphör ju inte eller blir värdelös för att Northvolt inte använder den. Detaljerna om vad Skellefteå satsat har jag dock inte. Bara hört om hamnen.
Lövet skrev: tis 24 sep 2024, 12:52
VolvoB20 skrev:Svårt att få ihop det i huvudet. Om det offentliga har tillfört över 80 miljarder
Det är för att det blandas ägarandelar, kreditgarantier mm hej vilt. Både av dig men också i artikeln i DI. Den dagliga driften betalas inte av staten, de grejerna sitter inte ihop överhuvudtaget. Pengarna till daglig drift kommer av ägarnas pengar, banklån och den lilla omsättning som finns. Det är inte staten som betalar löner i Northvolt.

Från Riksgälden då:
600 miljoner har kommit i bidrag från ett antal myndigheter.
Svensk exportkredit har gått in med ungefär 2,5 miljarder kronor i lån.
12 miljarder i kreditgarantier, via riksgälden – det är också svenska skattebetalare som garanterar, men de lånen har ännu inte betalats ut.
De statliga pensionsfonderna AP 1-4, och pensionsfonderna AMF och Folksam har investerat totalt cirka 9 miljarder.

Det är inga 80 miljarder som det kostat några svenska skattebetalare. Inte ens i närheten. Skilj också på kostnader och köpa ägarandelar.

80 miljarder var ju inte de svenska skattebetalarna ensamma att ha bidragit med, utan summan av det som finansierats av icke privata investeringar. D.v.s offentliga pengar från Sverige, EU och även USA. Både som lån men också genom företagsinvesteringar från företag som är ägda offentligt.

Vattenfall tex investerar ju I Norhtvolt. Vattenfall är ju 100% ägt av staten, dvs vi skattebetalares/statens pengar som investeras genom ett stadsägt företag. Det är ju när man räknar samman alla direkta och indirekta offentliga investeringar från Sverige, EU och Övriga länder som det landar på över 80 miljarder. Då är inte lånegarantierna inräknade.

Så har DI räknat i alla fall. Sen kanske alla inte tycker att pengar som investeras genom ett statlig bolag är offentliga pengar även om bolaget är offentligt ägt.
Det är kört nu. Lär bli en rekonstruktion innan årsskiftet som förlänger pinan ett halvår. Sedan slår man igen. Vart lövet får sina 600milj ifrån vet jag inte. Men det ärciaf helt fel. Bolaget slukar kapital deluxe och det kapitalet finns inte i dagsläget.
VolvoB20 skrev:Jag tror Lövet menar att 660 miljoner av det 100 miljarder man bränt av är offentliga pengar och resten är privata pengar
Det är precis vad jag menar. En del av det privata har också delvis sitt ursprung i offentliga medel också såsom investeringsfonder osv. Men det är inte (än) att se som en kostnad. Det blir det först om bolaget går i konkurs.

Observera att jag har aldrig har försökt påstå att det inte ser dåligt ut. Det är en annan diskussion. Obetalda fakturor kommer leda till konkursansökningar framöver.
Skärmavbild 2024-09-25 kl. 13.31.19.png
Skärmavbild 2024-09-25 kl. 13.31.19.png (1.52 MiB) Visad 2152 gånger
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 95
AC & kylfläkt

Jag har haft lite trassel med min AC och har efter[…]

Tomgång och vevhusventilation