- tis 24 sep 2024, 07:52
#1590164
Svårt att få ihop det i huvudet. Om det offentliga har tillfört över 80 miljarder
"Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken. "
Det är ju över 80 miljarder utan kreditgarantierna inräknade. Kreditgarantierna löser ju inte ut förens det blir konkurs eller rekonstruktion och långivaren ska ha tillbaka sina pengar.
Och sedan privata aktörer som VW. Scania osv tillfört lika stora summor.
Och så nu säger Northvolt att man akut behöver 15 miljarder direkt ytterligare för att inte gå i konkurs.
Och så skulle man bara använt 660 miljoner...
Då skulle ju de 15 miljarderna räcka att driva företaget vidare i 20 år med den utgiftstakten och så skulle man också ha kvar 150 miljarder i kassan av alla offentliga och privata investerare om man bara gjort av men 0.6 miljarder.
Låter väldigt märkligt.
6000 anställda drar ju 6 miljarder per år bara i lönekostnader utan de gör något alls, och de har ju hållit på rätt många år nu. 660 miljoner räcker ju bara till en enda månads löneutbetalning. Eller igentligen bara 14 dagar om man räknar in alla underleverantörer och konsulter på plats.
Lövet skrev: ↑mån 23 sep 2024, 17:58VolvoB20 skrev: ↑mån 23 sep 2024, 17:31 19 oktober 2017 startade jag denna tråden då det kändes som en sjukt stor risk för att det bara skulle bränna skattepengar.Det har inte på något sätt bränts 100 miljarder. Den riktiga summan är ungefär 600 miljoner. Småpengar.
Idag närmare det sig 100 miljarder man bränt av från offentliga pengar.
https://www.di.se/nyheter/di-granskar-s ... erijatten/
Vi får väl hoppas att min nu 7 år gamla spådom inte besannas.
Hoppas de överlever, eller om de inte gör det att konkursboet inte har nollvärde.
Peter Carlsson kommer väl klara sig helt ok i alla fall, ryktet äger att han satsade 50.000 kr.
https://www.breakit.se/artikel/38727/pe ... 0-miljoner
När masshysterin vilt påhejad av mediadrevet finns det alltid opportunister som ser sin chans att driva saker som aldrig hade varit möjliga att få pengar till om sans och eftertanke hade fått styra.
Hoppas alla pengarna inte bara försvinner nu
Det går inte summera kreditgarantier och tro att det är en direkt kostnad. Blir tokig på de okunniga artiklar som cirkulerar just nu.
Svårt att få ihop det i huvudet. Om det offentliga har tillfört över 80 miljarder
"Di:s granskning visar på åtminstone 88 miljarder kronor av offentliga medel som tillförs bolaget från kommuner, offentligt ägda bolag, statliga myndigheter, tyska och kanadensiska staten samt EU. Till det kommer kreditgarantier i mångmiljardklassen där skattebetalarna bär risken. "
Det är ju över 80 miljarder utan kreditgarantierna inräknade. Kreditgarantierna löser ju inte ut förens det blir konkurs eller rekonstruktion och långivaren ska ha tillbaka sina pengar.
Och sedan privata aktörer som VW. Scania osv tillfört lika stora summor.
Och så nu säger Northvolt att man akut behöver 15 miljarder direkt ytterligare för att inte gå i konkurs.
Och så skulle man bara använt 660 miljoner...
Då skulle ju de 15 miljarderna räcka att driva företaget vidare i 20 år med den utgiftstakten och så skulle man också ha kvar 150 miljarder i kassan av alla offentliga och privata investerare om man bara gjort av men 0.6 miljarder.
Låter väldigt märkligt.
6000 anställda drar ju 6 miljarder per år bara i lönekostnader utan de gör något alls, och de har ju hållit på rätt många år nu. 660 miljoner räcker ju bara till en enda månads löneutbetalning. Eller igentligen bara 14 dagar om man räknar in alla underleverantörer och konsulter på plats.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.