Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
fjohan82 skrev:
Derank skrev: ons 09 mar 2022, 20:45
fjohan82 skrev:Kvällens observation gällande diesel och alternativa tankställen.
Såifa som ingår i Preem accepterar VISA/Mastercard. Där jag var förbi kostade dieseln 23,67/liter.
Shell Truck accepterade också dessa kort, där var dieseln dock dyrare med 24,51/liter.
CircleK Truck där jag tankade ville ha 23,67/liter. De tog dessutom Ingo-kortet då dessa är i samma kedja.
IDS kunde jag inte se något skyltat pris hos, men korten fungerade där också. Google anger priset till 22,84, men det har jag inget belägg för stämmer.
På samtliga tankställen fanns det smalare pumphandtag för personbilar, dock lite högre tryck så man får inte "ge fullt".

CircleK hade Biodiesel B100, är detta HVO eller RME? Den kostade 22,95.
AdBlue på pump kostade runt 9:-/litern.

Slabbigheten ingår om man vill tanka lite billigare, jag kan leva med det. :-)
Ja, du har fan rätt, såg att det numera låg vanliga tankkort i våra verkstadsfordon utställda på cirkel K, och ven som helst kan tanka där med ett Cirkle K kort, konstigt med tanke på att det skiljer 3-4kr litern, Jag passerar där varje dag, ska kolla i morgon vad dieseln kostar
Ja har man vägarna förbi finns det ju ingen anledning att istället tanka på ett ställe som ska ha 27-29:-/litern.
Var iväg till jiobbet en sväng, körde förbi Cirkle K trucktanken där och nog stod det ett par bilar där och tankade, dem ena fyllde deuutom 25l dunkar i bagaget, passade på att fråga vad de använde för kort, de hade företagskort båda 2. Sedan undrar jag om inte denna stora diff är tillfällig, dieseln kostade 23,67. och i normala fall kan jag aldrig tänka mig att det skiljer 4kr då skulle ju alla tanka där, är rätt säker på att det brukar vara ungefär samma pris som på macken. Men just nu kan man ju lika gärna tanka där, när man 'ändå passerar.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Jag va fosterhemsplacerad när jag va kring 15år. Upp 06:00 i bädd 23:00. Jag hade kunnat lata mig hela dagarna men ville va med dom flesta dagarna 7 dagar i veckan. Mjölka 06:00 ställa traktorn 22:30 duscha och sova 6 timmar & 15 minuter. Sedan på det igen. Mjölka, plöja, harva, sätta stängsel, mata hönor, gäss & kalkoner...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Senast redigerad av 2 GLIZ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av GLIZ
BULK-priser
2022-03-07

1000 L
Screenshot_20220310-000550_Chrome.jpg
Screenshot_20220310-000550_Chrome.jpg (33.29 KiB) Visad 324 gånger

Användarvisningsbild
av TommyP86
Camel skrev:Det är ont om biobränslen pga stora volymåtgången som reduktionsplikten medför. Den höjdes vid årsskiftet. Priserna har stigit.
Ja, men varför är det så stor skillnad mot typ okq8/ingo osv?
Hvo på truckdiesel kostar ju mindre än mk1 på okq8? Det är ju likadana produkter?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Dessa satans subventioner som betalas ut efter ansökan till bönder m.fl. Kostar att betala/bevilja, bidraget/subventionen och är dyrare än att sänka skatterna men regeringen gillar att slänga pengar i det administrativa svarta hålet. Verkar som att dom tror att det hela är ett sälskapsspel. Nästa julklapp till regeringen, NYA FINANS så kan dom spela bäst fan dom vill.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Dessa satans subventioner som betalas ut efter ansökan till bönder m.fl. Kostar att betala/bevilja, bidraget/subventionen och är dyrare än att sänka skatterna men regeringen gillar att slänga pengar i det administrativa svarta hålet. Verkar som att dom tror att det hela är ett sälskapsspel. Nästa julklapp till regeringen, NYA FINANS så kan dom spela bäst fan dom vill.

Känns stereotyperna igen?
Screenshot_20220310-004323_Tradera.jpg
Screenshot_20220310-004323_Tradera.jpg (132.48 KiB) Visad 314 gånger

Användarvisningsbild
av GLIZ
Derank skrev:
fjohan82 skrev:
Derank skrev: ons 09 mar 2022, 20:45 Ja, du har fan rätt, såg att det numera låg vanliga tankkort i våra verkstadsfordon utställda på cirkel K, och ven som helst kan tanka där med ett Cirkle K kort, konstigt med tanke på att det skiljer 3-4kr litern, Jag passerar där varje dag, ska kolla i morgon vad dieseln kostar
Ja har man vägarna förbi finns det ju ingen anledning att istället tanka på ett ställe som ska ha 27-29:-/litern.
Var iväg till jiobbet en sväng, körde förbi Cirkle K trucktanken där och nog stod det ett par bilar där och tankade, dem ena fyllde deuutom 25l dunkar i bagaget, passade på att fråga vad de använde för kort, de hade företagskort båda 2. Sedan undrar jag om inte denna stora diff är tillfällig, dieseln kostade 23,67. och i normala fall kan jag aldrig tänka mig att det skiljer 4kr då skulle ju alla tanka där, är rätt säker på att det brukar vara ungefär samma pris som på macken. Men just nu kan man ju lika gärna tanka där, när man 'ändå passerar.
Där är billigare för att företagen tankar mycket i lastbilar och andra företagsbilar. Det är det som kallas mängdrabatt och cirkle K har första tjing på deras förbrukning.

Användarvisningsbild
av GLIZ
TommyP86 skrev:Jag var där idag (shell truckdiesel) och där kostade diesel 24.xx.
28.xx på okq8 och på hvo var skillnaden 6kr litern.

Förr skiljde det ca 1kr på hvo och diesel var samma, fattar inte riktigt vad som händer nu?
% 10 + 10% = 11
100 + 10% =110
Så med ökningen på soppan stiger priset, slutpriset snabbt som fan.

Oj! Klockan är 03:00 skulle sovit nu

Användarvisningsbild
av Camel
TommyP86 skrev:
Camel skrev:Det är ont om biobränslen pga stora volymåtgången som reduktionsplikten medför. Den höjdes vid årsskiftet. Priserna har stigit.
Ja, men varför är det så stor skillnad mot typ okq8/ingo osv?
Hvo på truckdiesel kostar ju mindre än mk1 på okq8? Det är ju likadana produkter?
Jag vet inte, men några tänkbara orsaker:

-HVO100 finns bara på ett fåtal depåer och distributionskostnaden per liter kan variera beroende på mängd, distributionskanaler och avstånd. Truckdiesel kanske har mer optimerad distribution?

-Framställningen av HVO100 är dyr, tillgången begränsad och framställningskostnaderna varierar kraftigt vilket kanske gör att inköp sker till olika priser beroende på mängder. Truckdiesel kanske omsätter större volym HVO?

Men jag håller med om att skillnaden är anmärkningsvärt stor och det kanske finns andra förklaringar.
Användarvisningsbild
av Camel
Igår föll råoljepriset kraftigt i kr/L och stängde på samma nivå som 2022-03-03. De senaste dagarna har drivmedelspriserna vid pump höjts dagligen när råoljepriset ökat. Vi får se nu om drivmedelspriserna sänks idag till nivån som rådde i slutet av förra veckan...
Det borde kunna innebära en sänkning med 2 kr på bensin och drygt 3 kr på diesel.

Drivmedelspris_2022-03-03.jpg
Drivmedelspris_2022-03-03.jpg (42.29 KiB) Visad 244 gånger
Drivmedelspris_2022-03-07.jpg
Drivmedelspris_2022-03-07.jpg (44.15 KiB) Visad 244 gånger
Drivmedelspris_2022-03-08.jpg
Drivmedelspris_2022-03-08.jpg (44.83 KiB) Visad 244 gånger
Drivmedelspris_2022-03-09.jpg
Drivmedelspris_2022-03-09.jpg (44.78 KiB) Visad 244 gånger
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65