Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: Northvolts startegi har väl varit att köpa samma maskiner som man har i Kina och sedan bygga exakt samma batterier man tillverkar i Kina, eller kanske förra generationens lite sämre batterier eftersom spjutspets kunskapen ligger i Asien.
Nope. Man har, lite beroende på vilka fabriker man pratar om, en hel del egna metoder och kanske även patent. Antingen egna eller via samarbetspartners. Batterierna som t.ex skall tillverkas i Gbg har en rätt ny uppbyggnad både gällande kemi och mekanisk uppbyggnad vad jag förstått. I Northvolts totala etablering i Sverige ingår en hel R&D verkar det som.

/Thomas
Ja så fint låter det ju i prospektet till investerarna. Men hur ser verkligheten ut. Utvecklingen går ju i rasande fart i Asien med mängder av helt nya teknologier och erbjudande drivna av tusentals ingengörer och forskare. Norhvolt klarar ju inte ens att bygga dagens teknologi.

Det är en sak att tex starta i ett nytt område där det inte finns några konkurrenter och man har en helt ny idé. Här är det ju en enorm konkurrens med etablerade stora tillverkare med enorm R&D. Att lyckas köra om och brsegra dem på deras hemmaplan är inte enkelt.

Tex: https://carup.se/nytt-elbilsbatteri-far ... s-garanti/

https://carup.se/rackvidd-pa-200-mil-i- ... rdbatteri/
Ja så fint låter det ju i prospektet till investerarna
Det gör det säkert, men här är i alla fall infon inte i prospekteringssyfte utan i ett etablerat samarbete.
Men men, den som lever får se...

/Thomas
Funk skrev: ons 18 sep 2024, 17:05
Det gör det säkert, men här är i alla fall infon inte i prospekteringssyfte utan i ett etablerat samarbete.

/Thomas
Vi får hoppas du har rätt och Northvolt har några bra innovationer i bakfickan som de kan konkurrera ut jättarna från Asien.
VolvoB20 skrev:
Funk skrev: ons 18 sep 2024, 17:05

/Thomas
Vi får hoppas du har rätt och Northvolt har några bra innovationer i bakfickan som de kan konkurrera ut jättarna från Asien.
Konkurrera ut blir nog svårt, men karva sig en bra nisch eller del av marknaden med bra samarbeten och vettig teknik är väl inte helt otroligt. Fast allt ikring ser ju mindre bra ut just nu.

/Thomas
Att de börjar få ordning på produktionen tillsammans med att de är "för stora" för att gå under gör att jag tror de kommer att klara sig.

Det verkar vara uppe på diskussion på regeringsnivå mellan Sverige och Tyskland. Jag tror att det kommer att medföra en lösning som gör att produktionen fortsätter. Hur det görs är uppe till diskussion. Det kan bli en konkurs på vägen, men själva verksamheten tror jag kommer att fortsätta.
EU har bestämt två saker som gör att Northvolt kommer överleva tror jag. Dels att elbilar ska ta över dels att vi ska minska beroendet av Kina. Så Northvolt kommer inte ens behöva vara lönsamt, det behöver finnas ändå.
Lövet skrev: lör 21 sep 2024, 14:41 EU har bestämt två saker som gör att Northvolt kommer överleva tror jag. Dels att elbilar ska ta över dels att vi ska minska beroendet av Kina. Så Northvolt kommer inte ens behöva vara lönsamt, det behöver finnas ändå.
Som jag sade, bra artikel i Affärsvärlden att det hela blir snett på något sätt med den typer av stöd man ger. Går det bra får vi skattebetalare inte ett dugg tillbaka, däremot kan de privata ägarna casha in miljarder man stoppar i egen ficka. Går det åt pipan, ja då får skattebetalarna ta värsta smällen och ägarna går rätt oskadade ur det hela.

Såg att Tyska och Polska staten satsar 400 miljarder för att vi ska kunna bygga egna chips inom EU. Nu beslutade visst Intel om att lägga projektet på is. Återigen får skattebetalarna stå för kalaset och Intel drabbas knappt.

Det skulle behövas en med balanserad fördelning av risk, investering och vinst, oavsett om det är batterier, solceller, stål eller microchips som ska tillverkas.
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 95
Byta spridare

De höll sig inte till överenskommelsen o[…]

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]

Frihjulet går väldigt trögt Man[…]

Reparera Garo motorvärmare